Moeite met naar de wc gaan

drs. P. C. Hildering / 4 reacties

Vraag

Zo'n acht maanden geleden ben ik bevallen van een prachtig gezonde zoon en ben daar heel dankbaar voor. Ik geef hem sindsdien borstvoeding en hij groeit als kool! Nu zit ik alleen met het probleem dat sinds ik bevallen ben, ik ongelooflijk veel moeite heb met naar de wc gaan, dit vanwege harde ontlasting. Dat heb ik nooit eerder gehad. Het is soms zo erg dat ik er misselijk van word en als het me lukt eens in de zoveel dagen om naar de wc te gaan, gaat dat helaas niet zonder bloeden. Na afloop voel ik soms een enorme steek in m’n lies. Ik eet genoeg groente en vezels en drink voldoende water, dus daar kan het niet aan liggen volgens mij. Heeft u heel misschien een idee wat de oorzaak is vooral hoe ik dit, inmiddels toch wel heel erg vervelende probleem, zou kunnen oplossen? Groet, een jonge moeder.

Antwoord

Een duidelijke beschrijving van een probleem dat geregeld voorkomt. Als ik jouw vraag goed lees, dan heb je al veel passende maatregelen genomen. Mijns inziens is het tijd om iets als movicolon of een soortgenoot te gaan gebruiken. Movicolon is een macromolecuul welke in de darm blijft en als enige functie heeft de ontlasting meer vochthoudend te laten zijn. Het wordt niet opgenomen en komt dus ook niet in de borstvoeding.

Waarschijnlijk zal de behoefte iets te doen hieraan voorbij zijn als je mettertijd met de borstvoeding stopt, het is geen reden om te stoppen.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

borstvoedingontlasting
4 reacties
franska
Zelf ook veel last van gehad. Ontlasting drukte zelfs tegen mn longen aan waardoor doorademen veel pijn deed. In het ziekenhuis kreeg ik 7 dagen 2x dgs een hoge klysma en idd 3 x dgs movicolon. Zodra het op gang is veeeeel drinken want borstvoeding houdt je darmen 'droog'.
drj
Wat fijn dat de borstvoeding goed loopt en het met je zoontje zo goed gaat. Je lichaam heeft allerlei veranderingen doorgemaakt en dit soort klachten komen helaas voor. Hopelijk helpen de adviezen van drs. Hildering. Wat betreft de vezels en het drinken:
- het kan eventueel nog zijn, dat je nog meer vloeistoffen nodig hebt dan je denkt, vooral als je baby van 8 maanden goed drinkt
- vezels zijn goed, wat soms problemen kan geven is het eten van zemelen. Die kunnen in sommige gevallen juist verstopping verergeren.

veel succes!
Els
Ook ik herken dit. Neem al jaren om de dag lactulosesiroop (vrij verkrijgbaar bij drogist, maar op recept krijg je het vergoed) in en dan gaat het goed. Ik probeer nu al een aantal weken gebroken lijnzaad (2 eetlepels door yoghurt met een kiwi) en dit werkt buitengewoon goed! Het is het proberen waard, ook moet je er iedere dag de tijd voor nemen want dat deed ik ook niet goed.
joar
Hoe is je bevalling geweest? Kan dat nog invloed hebben op je lijf (bijvoorbeeld vanwege een ruptuur)?