Heel ander dochtertje

drs. A. Diepeveen- van der Marel / Geen reacties

Vraag

Onze oudste dochter is 3,5 jaar. Laatst zijn we op vakantie geweest met familie. Hier was een meisje van 5 jaar. We zagen deze week een heel ander dochtertje. Ze was kattig, enorm aandachtvragend (aan de familie), sterk concurrent met dit meisje (als dit meisje aandacht kreeg was ze er als de kippen bij om bijv. ook aan iemands arm te hangen) en ook niet weg te slaan bij dit meisje. Wij denken dat ze ook graag zo groot wil zijn als dit meisje en daardoor ook hoge eisen aan zichzelf stelt (bijv. ook de moeilijke spelletjes van dit meisje doen etc.). We vinden dit moeilijk. Hoe moeten we hier mee om gaan? Is dit normaal gedrag of hebben we ze verwend? Ze is vrij intelligent en loopt daardoor wat voor op kinderen van haar eigen leeftijd. Voor ons gevoel moest ze voor het eerst vechten voor haar plekje. Alvast bedankt!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste ouders,

U beschrijft een situatie die voor veel ouders herkenbaar zal zijn. Ineens zie je andere kanten van je kind en dat roept de nodige gevoelens op.

Kinderen van drie jaar vinden het nog heel lastig om te delen. Dan gaat het zowel om aandacht als om speelgoed. De situatie die u beschrijft is eigenlijk een nieuwe situatie waarin ze,  buiten het gezin en vermoedelijk in een vreemde omgeving, niet goed weten hoe hier mee om te gaan. Kinderen hebben soms het gevoel zich te moeten laten gelden en voelen aan dat dit niet altijd gewaardeerd wordt (door het andere meisje, ouders of de andere aanwezigen). Tegelijk weten ze nog niet zo goed hoe het anders kan. Dit kan de druk nog verder vergroten. Het is normaal dat kinderen dan meer van streek kunnen raken en daar moeilijk op dat moment uit kunnen komen.

Kortom een gewone reactie in een ongewone situatie en passend bij de ontwikkeling van een peuter. Het is van belang dat kinderen voelen dat ze van streek mogen zijn of boos zijn; twijfelt u daarmee niet te snel aan uw eigen aandeel daarin!

Met vriendelijke groet,
Anja Diepeveen-van der Marel

drs. A. Diepeveen- van der Marel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Orthopedagoog

Tags in dit artikel:

aandachtopvoedingpeuter