Eenvoudig

Dr. C. A. van der Sluijs / 8 reacties

Vraag

Aan ds. C. A. van der Sluis. Tijdens een preek werd de vraag gesteld: "Bent u al eens verloren gegaan?" Deze vraag werd gesteld nadat de dominee ernstig had gewaarschuwd voor een "voorkomende waarheid." Ook Thomas Halyburton schrijft in zijn "onderzoek of de wedergeboorte of de rechtvaardigmaking voorgaat en onderzoek naar de natuur van Gods daad van rechtvaardigen" (hoofdstuk 3, paragraaf 5 en 6) "over een moment in de tijd waarop de zondaar gedagvaard wordt en waar hij voor dit benedengerechtshof voor God staat, overtuigd van zijn schuld, en met gestopte mond." Wel een moment overigens waarop vervolgens de "getrouwe Voorspraak" tussenbeide treedt. Mijn vraag: 1. Is hier sprake van een noodzakelijke en bijzondere ervaring die beleefd moet worden voordat de zondaar Zijn Naam mag belijden door deel te nemen aan het Heilig Avondmaal? 2. Op welke wijze behoren deze 'bevindelijke waarheden' een plaats te hebben in de prediking? Het komt nu namelijk over als een terechtwijzing: "Denk er niet te lichtvaardig over, want je bent er zomaar niet!" Ik word terug geworpen op mijzelf en niet naar De Bron gedreven.

Antwoord

Heilbegerige,

Als je dat werkelijk bent, is dat een wonder van God. En dan komt alles in het licht van dit wonder te staan. Daarbuiten is niks (waar). Waarheden op zich zijn dodelijk. Vandaar dat hele kerken vandaag massaal sterven bij het leven. Welke naam ze ook dragen. "Een ieder, die uit de waarheid is, hoort Mijn stem" (Joh. 18:37). Zei Jezus tegen Pilatus. Nota bene! Wie Zijn stem niet hoort, is niet uit de waarheid. En als deze stem in de prediking niet 'life' te horen is, dan wel gehoord wordt, is alles tevergeefs. Zo eenvoudig is dat. God maakt Zijn volk eenvoudig, weet je (nog wel)?!

Vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

8 reacties
Daniel
En toch geloof ik er 'lichtvaardig' over, met God aan onze zij komt het wel goed.

'over een moment in de tijd waarop de zondaar gedagvaard wordt en waar hij voor dit benedengerechtshof voor God staat, overtuigd van zijn schuld, en met gestopte mond." Wel een moment overigens waarop vervolgens de "getrouwe Voorspraak" tussenbeide treedt'.

Ik begrijp deze vraag niet, daar zak ik wel te dom voor zijn of heb ik het echte geloof niet, toch blijf ik lekker geloven in mijn God, ik zal als een lulletje lampekatoen voor God staan (als Hij de tijd heeft) maar wel eerlijk en open. Dat is toch de kern van het geloof, eerlijk en open zijn.
juni
vragensteller,zegt Gods Woord Zelf niet ,, Sion zal door Recht verlost worden,,

Halyburton is de eenvoud zelve.

joh.18:37 Helemaal waar ! wat v d Sluijs zegt.

dan,
is voor ieder ''life'' als je zulke boekjes leest als Halyburton,voor Gods eenvoudige Volk.

o,t'zal toch wat wezen,

als je geen ''life''......alles tevergeefs is.......

zoals Pilatus,die Jezus voor zn neus had staan,en Zijn stem.. ..hoorde/niet hoorde??????
elke heilbegerige is een wonder van God.JA.
wie zou dan Die hoogste Majesteit,niet met eerbied prijzen?
dikkedina
wat bedoeld de dominee precies met 'life' in de kerk te horen? Bedoeld hij daar dat God tot ons spreekt door de Bijbel en door zijn dienstknechten? Jammer dat sommige mensen zo moeilijk antwoorden, ik als zoekende (en misschien velen met mij) begrijp deze moeilijke woorden/zinnen niet.
kjdh
@ Daniël, beetje vreemd verwoord je reactie, hopelijk bedoel je het anders. Als je schrijft over je staan tegenover God vindt ik dat totaal ongepast. Wie zou bij een verterend Vuur en eeuwige gloed wonen kunnen. Dat zul jij en iedereen alleen kunnen in Jezus, door een waar geloof.
mieptruus
Als je in Christus bent is God geen verterend voor meer voor je.
Daniel
@kjhd.....wie bepaald wat ongepast is, bij mijn God kan dat wel, God is mijn Vader, ik mag me thuis bij Hem voelen.
In Hand. 1 : 1 – 11 lezen we over de Hemelvaart van de Heere Jezus Christus. Na Zijn Opstanding heeft de Heere Jezus Zich veertig dagen lang vertoond. Hij heeft bewezen dat Hij is opgestaan uit de dood. Daarna voer Hij ten hemel. De Heere Jezus moest naar de Vader gaan, zodat de Trooster, de Heilige Geest, tot ons zou komen. In bijvoorbeeld Joh. 16 : 7 had de Heere Jezus dat reeds aangekondigd: “Doch Ik zeg u de waarheid: het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden”. De Heere Jezus is naar de Vader gegaan TOT ONS NUT!

Soms zal ik me wel vreemd overkomen, maar ik ben wel van goede wil, in het gewone leven ben ik een stoere volwassen man, in het geloof ben ik als een kind.
Wel bedankt voor je reactie, ik denk ook daar over na.
kjdh
@ Daniel, daar was mijn opmerking voor bedoeld, om er over na te denken hoe je je verwoord. Gezegende pinksterdagen
juni
vragensteller, ik moet de hele tijd denken aan''bent u al eens verloren gegaan''

dat is toch een daad van God Zelf?
welzalig wie dat mag gebeuren...
misschien wilt u wel eens wat lezen?
bv. en wonder van genade, van N. wijnmaalen
of nabij God te zijn van dr. c. steenblok
of de geestelijke wandelaar naar het hemelse Sion van E. Fransen
zomaar verschillende kerkmensen,maar geestelijk toch Een!

ik ben wat jaloers op u, dat u dit nog van de kansel te horen krijgt!
meestal moet ik deze taal, in oude preken vinden.uit de 30 er jaren bv.
t,is maar net,waar je huis staat!!!
wat fijn, voor u dat zoiets nog gevraagd wordt van de kansel!hopenlijk ook uitgelegd.
dan kan je dat ''life'' gaan verstaan.
k,wist niet dat uw vraag, mij zo bezig zou houden!
het zal er maar op aan komen!
sorry voor nog een reactie,maar ik had deze regel over het hoofd gezien,,bent u al eens verloren gegaan!
wat ervaar ik voor mezelf,dat een zicht op...niet genoeg is......
het lezen hier over mij jaloers maakt en ik ook geloof,dat alleen God dit werkt in een mens,en de mens er helemaal buiten valt.joh 18 vers 37,is een en al bevinding ,die God werkt in de Zijne.
dat gun ik u ook, vragensteller