Nieuwe hervormde kerk met christelijk gereformeerden

Ds. W.N. Middelkoop / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee. Dit is een wellicht wat lastige vraag. In de hervormde kerk, waar ik lid van ben, speelt op dit moment de SOW-discussie, u welbekend. De rechterflank van deze kerk wil de "kerk der vaderen" voortzetten. Is het theologisch en praktisch mogelijk om die 'nieuwe' hervormde kerk te vormen met christelijk gereformeerden? Iedere zondag wordt bij ons van de kansel gebeden of de Heere wil samenvoegen wat bij elkaar hoort. Is dit niet een uitgelezen kans?

Antwoord

Geachte vragensteller,

Het is reeds lang geleden dat jij een vraag stelde over kerkelijke eenheid. Door vakantie, in diensten waar mensen van allerlei pluimage bij elkaar zat, en door te vergeten heeft het lang geduurd. Hier alsnog mijn reactie. Jouw eerste vraag is of er niet de mogelijkheid is om met het bijbelgetrouwe deel van de Hervormde Kerk en de Christelijk Gereformeerde Kerken (waarin ik zelf predikant ben) een nieuwe kerk te vormen.

Laat ik allereerst mogen zeggen dat ik mij verbonden weet met de gereformeerden in de Nederlandse Hervormde Kerk. Ik ben begaan met hun worsteling rond SOW en vindt het verdrietig en gevaarlijk dat in de strijd niet één front is te maken, maar de partijen uiteen vallen. Regelmatig bid ik in de kerkdienst ook voor de hervormde broeders en zusters.

Van de kant van de Chr. Gereformeerden moet gezegd worden dat wij sinds 1834 de acte van Afscheiding tot wederkeer hebben. Dat betekent niet alleen dat toen werd teruggekeerd tot de zuivere gereformeerde leer, maar ook dat we de roeping hebben terug te keren naar de Hervormde Kerk wanneer zij terugkeert tot de gereformeerde zuivere vorm.

In hervormde kring is de discussie of je na de samenvoeging van de SOW-kerken in december 2003 als hervormden de aloude Hervormde Kerk wettig kunt voortzetten. Sommigen zeggen dat dit kan, anderen zeggen dat het dan een vorm van afscheiden is, en dat wil een rechtgeaard hervormde niet.

Zou dit wel (wettig) gebeuren dan ben ik van mening dat de Chr. Gereformeerden direct contact moeten leggen met hen om te zien of we samen verder kunnen. Overigens heeft de synode van de CGK juist in 2001 besloten dat gemeenten plaatselijk contact mogen zoeken met hervormde gemeenten van gereformeerde signatuur om te zien of daarin mogelijkheden zijn.

Ds. W. N. Middelkoop