Uitgeput

E. (Betsy) Westeneng / 7 reacties

Vraag

De laatste tijd ben ik zo uitgeput, dat ik niet meer weet hoe ik verder moet. Regelmatig als ik in de auto zit komt de gedachte in mij op om ergens tegenaan te rijden. Ik kan niet meer verder, het leven is zo ontzettend zwaar geworden. En er is niemand die mij begrijpt of er voor mij is, het lijkt wel of het bij al mijn kennissen beter gaat dan bij mij. Zijn er meer mensen die deze gedachten wel eens hebben?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

U schrijft niet voor niets “ik ben zo uitgeput”, dat is een signaal wat u erg serieus moet nemen! Symptomen, zoals u die noemt, kunnen spelen als er sprake is van bijvoorbeeld een depressie of van burnoutklachten.

Mensen met deze klachten hebben minder vertrouwen in hun persoonlijk kunnen dan voorheen. Ze voelen zich niet meer capabel voor de taken van het dagelijks functioneren in werk, relatie/gezin. Alles waar ze voor staan belast hen, ze kunnen er niet meer doorheen zien. Er kunnen zich verschijnselen van vervreemding ten opzichte van de mensen om zich heen voordoen, het gevoel in een andere wereld te leven, niet meer begrepen te worden. Er is geen ruimte meer voor contact maken, verwerken, stilstaan en genieten. Er kan sprake zijn van een leeg en uitgeput gevoel, extreme vermoeidheid. Vaak komen ook slaapproblemen en concentratieproblemen voor.

Met deze klachten zal het u niet lukken er op eigen houtje uit te komen. Ik adviseer u een afspraak te maken met uw huisarts. Deze kan verder onderzoek doen naar de aard van uw klachten en u een gericht advies geven om deze aan te pakken.

Betsy Westeneng, psychotherapeut

E. (Betsy) Westeneng

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeute/relatietherapeute/seksuologe (eigen praktijk)

    Mw. Westeneng is op 1 juni 2023 overleden.

Tags in dit artikel:

burn-outdepressief
7 reacties
AHHK76
Jouw gedachten zijn niet raar of vreemd! Misschien zit je in een depressie of heb je (bijna) een burn-out?!
Soms gebeuren er dingen die veel spanning geven of waar je heel moe door wordt....
Soms lijkt het leven zo ingewikkeld dat je denkt dat je liever zou sterven...
Meestal is dit een periode, waarin je hulp nodig hebt.
Medicijnen van een dokter en/of gesprekken met een hulpverlener kunnen vaak helpen.
Je mag ook om hulp vragen van jouw Schepper, maar dat sluit het zoeken van andere hulp niet uit.
Vaak helpt God ook door mensen heen!
Wacht niet te lang met hulp zoeken, hoe eerder hoe beter!
Sterkte en groetjes van iemand die jouw gevoelens wel herkent,
Heleen (ahhk76@gmail.com)
Hanna
Heel herkenbaar, en eens met wat Heleen zegt; God helpt door mensen heen,
zoek hulp, iemand waar je je hart kan uitstorten, dit kan al wat meer moed geven
om er doorheen te zien, veel sterkte en Gods zegen!
AHHK76
Elia had er ook al last van: Hij gaat zitten en bid of hij mag sterven. (1 Koningen 19: 4 en 5). God verwijt hem niets, maar laat hem slapen en geeft hem te eten.
Hansje
Ik heb het ook jaren geleden meegemaakt en ook zo gedacht, maar ik kan je een goed advies geven en dat is ZOEK HULP en wacht niet te lang.
Daniel
AHHK76 | dinsdag 13 mei 2014 10:56

Jouw gedachten zijn niet raar of vreemd! Misschien zit je in een depressie of heb je (bijna) een burn-out?!
Soms gebeuren er dingen die veel spanning geven of waar je heel moe door wordt....
Soms lijkt het leven zo ingewikkeld dat je denkt dat je liever zou sterven...
Meestal is dit een periode, waarin je hulp nodig hebt.
Medicijnen van een dokter en/of gesprekken met een hulpverlener kunnen vaak helpen.
Je mag ook om hulp vragen van jouw Schepper, maar dat sluit het zoeken van andere hulp niet uit.
Vaak helpt God ook door mensen heen!
Wacht niet te lang met hulp zoeken, hoe eerder hoe beter!
Sterkte en groetjes van iemand die jouw gevoelens wel herkent,
Heleen (ahhk76@gmail.com)

Bij ons is het in de familie heel normaal dat je met een auto tegen een boom aan rijdt. Bij ons in de familie is het ook normaal om te willen sterven, liever vandaag dood dan morgen....., maar wat is dan nog normaal?
De gedachten van de vraagsteller zijn echt problematisch, en ook raar en vreemd, wie wil er nu dood, of is het aandacht vragen?
AHHK76
@Daniël: Ik heb niet geschreven dat de gevoelens van de vraagsteller NORMAAL en GEZOND zijn....!
Dat vind ik helemaal niet. Daarom adviseer ik ook om HULP te gaan zoeken, hoe eerder, hoe beter!
Maar de vraagsteller, vraagt zich af of hij/zij de enige is met deze gedachten...
Hij/zij voelt zich alleen en onbegrepen! Het lijkt voor hem/haar dat het bij de mensen om hem/haar heen dan beter gaat dan bij de persoon zelf... Daarom schrijf ik dat deze gedachten niet raar en vreemd zijn. Dat is bedoeld als een stukje begrip. Ik heb zelf ook wel zulke gedachten gehad en Elia (uit de Bijbel) en Hanna en Hansje (uit de reacties hierboven) ook. Daarom vind ik ze niet raar en vreemd. Dus vraagsteller hoeft zich niet te schamen of te denken dat hij/zij de enige is. Wel is het raadzaam om zo snel mogelijk hulp te gaan zoeken!
Daniel
@AHHK75....., ik begrijp je wel, ik geloof ook dat je het goed bedoeld, maar soms vind ik de vragen zo moeilijk.
Wie wil er nu dood als je gelovig bent, reformatorisch, dood willen als je nog niet bekeerd bent.
Ik heb wel hetzelfde begrip voor de vragenstelster als jij.