Flirterig

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben een getrouwde vrouw. Ik heb een open en enthousiast karakter van mezelf. Maar dat is niet altijd makkelijk. Ik stel me makkelijk open en dat is ook een valkuil. Ik heb moeite met m’n grenzen aangeven en ben snel flirterig terwijl ik dat echt niet altijd zo bedoel. Ik worstel er tegen om niet te amicaal te zijn naar mannen en me normaal op te stellen.

Een voorbeeldje is dat ik laatst een bruiloft had en ik een gesprek had met een andere man. Ik merk dat m’n zelfvertrouwen een boost krijg als ik merk dat hij me aantrekkelijk vindt. Later voel ik me heel schuldig, want ik ben me ervan bewust dat ik dit ook uitlok. De manier waarop ik praat, beetje grapjes maken en lachen. Ik neem me altijd voor me normaal te gedragen, maar het mislukt elke keer weer. Hoe kan dit toch? Hebben andere vrouwen dit ook en hoe kan ik dit een andere wending geven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je neemt je voor om je normaal te gedragen. Prima voornemen, maar wat ís normaal? En wat vind jíj normaal? Wat is normaal in de groep, kring en/of gemeente waarin je je begeeft: ben jij de uitzondering of gewoon een spontane vrouw? Als je dat bedacht hebt, schrijf het ook voor jezelf op. Spreek er eens over met vriendinnen, met je man.

Natuurlijk is het fijn om te merken dat iemand -hier gaat het om een andere man dan je echtgenoot, neem ik aan- je aantrekkelijk vindt. Daar krijgt je zelfvertrouwen zeker een oppepper van. Niks mis mee, maar je gaat je er later schuldig over voelen. Dáár zit het ‘m. Als je aanleiding hebt gegeven, vraag je dan af of je bijvoorbeeld aandacht ‘nodig’ hebt, of bevestiging. Gebeurt het na gebruik van alcohol, waardoor je je losser voelt? Zie je dat ík een heleboel vragen heb, die jij alleen kunt beantwoorden? En bij de antwoorden die je jezelf geeft zit ook de oplossing! Kijk maar: gaat het om aandacht, wil je graag het middelpunt zijn, zoek je bevestiging... hoe is dan de verhouding ten opzichte van je echtgenoot: voel je je door hem tekortgedaan, wil je jezelf tegenover hem bewijzen? Wees heel eerlijk tegenover jezelf!

Word je losser en maak je grapjes na een glas (of meer) alcoholische drank? Dan is de ‘simpele’ oplossing: stop en neem de volgende keer een frisdrankje. Heb je je ‘probleem’ uitsluitend in het gezelschap van mannen... zoek dan contact met de dames die ongetwijfeld ook aanwezig zijn.

Ik denk dat ik je wel een ander ter overdenking heb gegeven. Kom je er verder mee? Anders is het wellicht een aanrader om iets te lezen over communicatie waarbij het gaat over de spreker en de luisteraar, over woordkeus, houding en intonatie. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Deborah Tannen die diverse lezenswaardige boeken heeft geschreven.

Marijke Rots

1 reactie
Hendrik1
Ik luister in de auto vaak naar wereldse muziek, beetje opzwepend, voelt goed dan denk ik bij mezelf dit is iets te lust opwekkend... je zou denken dat het door de muziek komt! maar voordat de radio naar de zender gaat heb ik allang besloten om ernaar te luisteren, het overkomt me niet ik doe het moedwillig. Het is allang in mij gedachten, wanneer ik hieraan toegeef is de bevruchting reeds geschied... en reken er maarop dat iets tot uiting komt. Voordat het zover is heb ik al heel wat stappen/keuzes genomen dat het misgaat. Leven door de Geest en niet door het vlees.