Een week salaris te kort

Redactie Refoweb / 19 reacties

Vraag

Zijn er ook gezinnen die elke maand financieel ruim een week, salaris te kort komen? We hebben vijf kinderen. En elke maand is ons salaris na drie weken op. We leven vrij eenvoudig, roken en drinken niet. Kleding kopen we alleen tijdens de seizoenswisseling. En ook niet overmatig.Mijn man is alleenverdiener en dat willen we graag zo houden, zodat ik er voor de kinderen ben. Maar het wordt wel moeilijk! Wie heeft tips of herkent zich hierin?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

19 reacties
dkw
Dat is bezuinigen dus.
Maak een excel file met alle inkomsten en alle uitgaven op een rij en kijk waar je kunt schrappen.

Kijk naar de primaire levensbehoeften. Bijvoorbeeld een abonnement op het RD/Terdege/Gezindsgids is niet nodig.
Elke dag vlees eten ook niet, beperk dat tot 2 of 3x per week, evenals het toetje na het eten.
Televisie/Internet, kan dat niet met de buren gedeeld worden?
Mobiel abonnement?
Een auto?
Water/gas/stroom besparing?

Ik noem nu wat dingen waarvan mensen denken dat het zo weinig kost dat het niet uitmaakt, maar ik kan zeggen dat het wel uitmaakt, en zeker een week salaris.
naam
Je moet bezuinigen, maar waar je dat kan weten alleen jullie.

@dkw noemt al verschillende dingen.
Elk jaar kleding kopen is vaak ook niet nodig. En kun je niet overnemen van vrienden/ familie? En wat je dan echt nog nodig hebt op marktplaats kopen? Daar kun je voor weinig geld nog hele leuke dingen kopen. En met 5 kinderen was je vaak dus hebt weinig nodig.
Weet niet of je frisdrank/ sap/ pakjes gebruikt. Dat kan er ook af.
Heb je een auto? Heb je die echt nodig? Gebruik je hem ook onnodig (auto/ benzine is duur)?
Gebruik je vaatwasser/ droger? (is duur).
Ga creatief om met eten; (seizoensgroenten, diepvriesspinazie met een aardappel kost veel minder dan pasta's etc. Stamppot rauwe andijvie kan ook prima zonder spek/ rookworst. Beetje kaas erdoor en klaar. En let op aanbiedingen. Enz. enz. enz.)
Gebruik tijdens eetmomenten een short zodat kleding langer aankan, koop evt. speeloverall (slijt kleding minder, minder waskosten). Schoenen alleen aan naar kerk en school; verder speellaarzen. Zo kunnen schoenen ong. een jaar mee (ipv 3 nieuwe in het jaar).
Kun je besparen op uitjes? UItjes zonder (benzine)kosten kunnen ook heel leuk zijn?
Ga je op vakantie? Ga voor woningruil.

Kan nog wel 10 dingen opnoemen...

En als je niet zo wil leven heb je extra inkomsten nodig. 2 avonden schoonmaken? Thuiswerk?
Boda6
Dit komt heel bekend voor ,ook wij hebben dat probleem gehad en een heel enkele keer weer,maar het gaat de goede kant op ook ondanks dat de kinderen ouder worden en dus meer gaan eten, Wees creatief met het eten, voor 2 euro kan je een pan macaroni op tafel hebben, en ga niet naar dure supermarkten en ga op de goedkoopste merken af,kijk uiteraard wel naar de etiketten , ik koop ook vaak melk dat bijna over de datum is die gaan voor de helft weg met een groot gezin is dat zo op en ook de vlees waren enz enz, het is erg moeilijk maar soms moet je ook loslaten, neem ook bv kleding aan van andere mensen, zoek uit wat je mooi vind ga kringloopwinkels langs, Wij hebben er nu 7 en we hebben geen luxe maar kunnen elke dag eten , en Zondags eten we chips en frisdrank en door de week Limonade of water. en leg het geld van de kinderbijslag apart want daar kan je best 3 maanden mee leven plus de salaris van je man erbij tegen de tijd dat het minder wordt, wordt het geld alweer gestort.
Het zal in het begin moeilijk zijn maar als je het in de hand hebt hou je zelfs nog geld over dat je kan sparen voor een paar dagen en dagje uit met de kids.
Succes ermee
Hanna
Herkenbaar!

De tip om de kinderbijslag apart te zetten en echt alleen voor de kinderen te gebruiken is een goeie! Dat doen wij nu al een poosje en is echt handig; schoolreisjes, zwembadabonnementen, kleding, schoenen enzo....

kleding via marktplaats is niet meer zo goedkoop ivm verzendkosten!
als het in je buurt is, kan je er nog om, dan denk ik dat het wel uitmaakt.

een ei bij je spinazie is ook heerlijk, en goedkoper dan vlees,
bij de Lidl hebben ze lekkere (diepvries) zalm en vissticks, dat is ook een keer fijn ipv vlees.

succes ermee, hoop dat de tips je helpen zodat je niet hoeft te gaan werken!
en vooral; het loslaten is een belangrijke....
rvanbeers
Tsja, hier in Ede heb je naast het Nederlands bekende Marktplaats ook lokale ''hoeken'' om dingen, met name kleding en speelgoed, weg te geven op de weggeefhoek (en dat is het niet eens rommel) of de koopjeshoek. Goede producten voor veel minder geld. Wat je hier niet hebt maar wel bestaat is een ruilhoek ik denk dat het geen uitleg vraagt, maar het is een mooi systeem. Zo iets is misschien op te zetten via Facebook. De aanbiedingen in de gaten houden en inderdaad bij de Lidl en Aldi wat meer producten kopen , een oplossing die veel gegeven is. Jij wilt er voor de kinderen zijn, ik weet niet wat voor opleiding je genoten hebt, maar je kunt mocht de nood nog hoger worden, eens kijken of jij in de avonduren kan werken als bijvoorbeeld schoonmaakster, in die branche zoeken ze vaak parttimers in de avonduren.
Wij hebben hier thuis een soort ''alarm'' die tegen de tijd dat je kan switchen van (ziekenkosten)verzekering, energiemaatschappij ''afgaat'' in de vorm van een mail die je laat weten dat het tijd is om te kijken naar andere (ziekenkosten)verzekering en energiemaatschappij en zoeken dan uit welke het goedkoopste is en sluiten dan nog veel kijk, reken en vergelijken een evt. nieuw contract af van een jaar of meer.
Grote porties maken van eten en invriezen zodat je voorlopig een voorraadje hebben.

Ik wens je samen met je man veel succes met de aangedragen oplossingen enne voordat ik eindig nog even je vraag beantwoorden, ik herken het en ondanks deze tips blijft het soms nog moeilijk. Succes!!
Catherine
Herkenbaar en niet omdat mijn man te weinig zou verdienen. Ik kwam altijd moeiteloos rond en kon zelfs sparen, dit lukt me allang niet meer, moet vaak van de spaarrekening halen om bij te vullen. Ik heb de huishoudboekhouding van 20 jaar geleden eens bekeken en ben me werkelijk ongans geschrokken van de stijging van prijzen, o.a. van energie, allerlei belastingen, heffingen, die zijn in sommige gevallen vertienvoudigd!
Maar het salaris van mijn man steeg alleen procentsgewijs.
Dan hebben we de komst van de euro nog en de PIN betalingen.
Mensen die echt op de centen moeten letten, pinnen een vast bedrag per week en doen daar de boodschappen van.
Ik vind het knap als je die discipline op kunt brengen en ik denk dat het een gouden tip is.
Maar dan loop je soms wel de aanbiedingen mis.
Ik spaar zelf al jarenlang de koopzegels, dat lijkt misschien onzinnig, maar dat is het niet. Als je in vrij korte tijd je boekje vol weet te krijgen, levert dat leuke rente op en spaar je min of meer onzichtbaar van je huishoudgeld.
Zo bleek ik laatst ongemerkt, 195 euro gespaard te hebben via een pasje van een supermarkt. Ik heb het meteen laten verzilveren en heb nu een leuk noodpotje.
Houd alle verzekeringen nog eens onder een vergrootglas en ga kijken of het goedkoper kan, of zijn bepaalde soms overbodig? Nederlanders hebben de naam oververzekerd te zijn.

Aan vraagsteller en reageerders: ik denk dat het vroeger overzichtelijker was, vader nam elke vrijdag een kontakt bedrag mee, dat vaak verdeeld werd in het huishoudbakje, vakje voor huur, vakje voor eten enz.
Nu krijg je één keer per maand een onzichtbaar bedrag, dat je deels onzichtbaar weer uitgeeft, want veel betalingen gaan automatisch.
DAAR zit het probleem!
sydneylover
@vraagsteller

Naast allerhande beparingstips die al genoemd zijn toch nog een opmerking: waarom houd je zo stellig vast dat je op 1 salaris wilt blijven werken? Als je structureel iedere maand te kort komt en het is haast niet mogelijk om nog te bezuinigen, dan zit er namelijk volgens mij maar 1 ding op: je gezamenlijk inkomen vergroten.

Ik kan me voorstellen dat je met een gezin met 5 kinderen niet aan een fulltime baan wilt denken. Maar er zijn toch ruim voldoende parttime mogelijkheden, als dan niet 's avonds? Een uur of wat in de lokale supermarkt bijvoorbeeld? Krijg je soms ook nog een aardige personeelskorting ;-).

En tenslotte toch nog even een bevestiging van besparingstip nummer 1: pin wekelijks een vast bedrag en houd je daaraan! Heb verschillende uitzendingen van het RTL programma 'een dubbeltje op zijn kant' bekeken en in heel veel gevallen bleek het pingedrag een grote boosdoener.
GG61
Beste vraagstelster,

Je man is alleenverdiener en dat wil je graag zo houden, zodat jij er voor de kinderen bent. Fijn, maar het wordt wel moeilijk zeg je. Ik weet niet of je bij een kerkelijke gemeente bent aangesloten, maar als dat zo is, kun je altijd een beroep doen op de diaconie. Schroom niet, het is een instelling van de Heere.
EdW
Beste vraagsteller,

Vervelend dat jullie financieel zo krap zitten. Ik denk dat het voor jullie noodzakelijk is om, zoals hierboven ook al gezegd is, te bezuinigen. Kijk eens op internet rond op 'bezuinigingstips'. Dan vind je genoeg ideeën, naast de hier al gegeven ideeën.
Kijk bijv. ook eens rond op blogs van mensen die ervaring hebben met bezuinigen. Ik denk aan eenvoudigleven.blogspot.com of zuinigaan.blogspot.com.

Zomaar wat tips, succes ermee!
En vergeet één ding niet, er zijn genoeg leuke dingen te doen/krijgen, die geen (of slechts heel weinig) geld kosten.
AHHK76
Wij hebben 3 kinderen, maar kwamen ook vaak tekort. Wij hebben nu hulp van een schuldhulpmaatje omdat ons spaargeld opraakt en wij geen schulden willen.... Hij adviseert ons en kijkt met ons naar onze uitgaven en maakt een budgetplan met ons. Het project schuldhulpmaatje gaat uit van alle kerken in onze woonplaats en is in veel plaatsen. Ook geeft het maatschappelijk werk in sommige plaatsen cursussen: uitkomen met inkomen.
Je kunt kijken of hier iets voor je bij zit, wat je nog niet doet:
Tweedehands kleding kopen (op kledingbeurs of verkopingen voor goed doel) kleding ruilen met anderen
Aanbiedingen aflopen
Verzekeringen nakijken/switchen/stoppen
Zelf iets bijverdienen met oppassen/bezorgen
Oudere kinderen zelf hun zakgeld laten verdienen met bezorgwerk of oppassen
Zelf de haren van het gezin knippen (evt. knipcursus doen)
Woningruil doen ipv op vakantie gaan
Belastingteruggave aanvragen
Succes!
Hermon
Je hebt al heel veel goede tips gekregen, ik zou er nog aan toe willen voegen: koop je kleding in de uitverkoop. Pa en ma hebben in de regel niet elk seizoen iets nieuws nodig. Kinderen alleen als de kleding te klein geworden is of versleten/kapot is.

Neus elke week de folders van de supermarkten door en haal je producten daar waar ze het goedkoopst zijn.

Hebben jullie huisdieren? Daar kun je enorm aan gehecht zijn, maar beter lijkt me hen de deur uit te doen, dan geen vlees op de bordjes van de kinderen... Huisdieren kosten (op jaarbasis) soms veel geld en ze zijn niet absoluut nodig in een gezin.

Verder misschien als moeder een kapcursus volgen, 6 man niet meer naar de kapper is een enorme besparing!

Rij met de auto zo zuinig mogelijk, veel kan op de fiets. Rij op de rijksweg niet harder dan 100 km per uur.

Bezuinigen betekent niet dat je leven saai behoeft te zijn. Wij bezuinigen ook en hebben er gewoon plezier in gekregen. Je kunt zo enorm veel besparen als je er een beetje je best voor doet!

Wij waren, toen de kinderen klein waren, lid van de Speel-o-theek. Voor een klein bedrag konden we zo elke keer speelgoed halen/wisselen. Zo'n abonnement kun je geven ipv meerdere kado's op hun verjaardag.

Tenslotte mijn complimenten dat je thuis wilt blijven als moeder met 5 opgroeidende kinderen!! Houd dit maar vol, want daar krijg je later echt geen spijt van! Kinderen zijn meer gebaat met wat zuinigheid, dan dat ze hun moeder moeten missen overdag of 's avonds.

Succes!
shaila
Nog een tip: Oppasmoeder worden! Ik hebben 1,5 dagdeel in de week 2 oppaskinderen. Je bent en thuis voor je eigen kinderen, het is nog leuk voor je eigen kinderen en het levert behoorlijk wat geld op!
shaila
foutje....ik HEB
Jess
ach voor wie is het tegenwoordig niet herkenbaar?

wij hebben een kleinere auto gekocht, veel goedkoper in de wegenbelasting en verzekering. Want wanneer gaan we toch met zijn allen op pad, 2x per jaar? Ja dat kan nu niet meer. Helaas voor degene die het jammer vind dat ze niet al onze kinderen zien maar dan komen ze maar een keer naar ons toe.

Ga je naar verkoping van bijv. de kerk, kun je beter meedoen aan het boodschappenmanden raden, heb je kans dat je wat wint en al je gegeven geld is winst want die boodschappen zijn gesponsord.

Idd zoveel mogelijk rommelmarkten en 2e hands kleding verkopingen aflopen.

Shirtjes van de hema zijn ongeveer 5 euro en zijn echt heel goed van kwaliteit. Vind je ze toch wat saai, een strijk embleem erop van de action en je hebt een eigen shirt. Aan het eind van het seizoen kleding kopen ipv aan het begin.
Schoenen van bijv. Schoenenreus en van Haren zijn net zo prima als dure van bijv. O moda, spreek uit ervaring. Schoenen van 110 euro waren na 2 maanden op en de nikes van van Haren zijn 30 euro en gaan een half jaar mee.

Speel-o-theek en bibliotheek.

tijdschriften onderling ruilen

Koffie van de hema, 2,50 voor een pondspak en prima van smaak. Ook is er daar vaak een aanbieding van bij 3 pakjes vleeswaren gratis pak koffie.

Stoppen met verjaardagen bezoeken! Er is geen tijd om de jarige te spreken, alles is druk en verward en als je zomaar een keer naar je familie op bezoek gaat en je neemt voor de kinderen een rol snoep mee zijn ze net zo blij mee. Voor de gastvrouw een aardigheidje van een reep chocola en pakje thee, de man een biertje en zakje pinda's of tijdschrift (0f waar ze van houden). Ben je veel goedkoper uit want wat kan je nou voor kadootje kopen voor 5 euro?
Jess
zoveel mogelijk rommelmarkten en 2e hands kleding beurs bezoeken
bibliotheek en speelotheek
niet op verjaardag gaan maar zomaar eens bij die mensen op bezoek gaan en dan voor iedereen een kleinigheidje meenemen.

dure auto de deur uit

koffie vd hema is goedkoop en smaakt prima, ook krijg je vaak een pak koffie gratis bij 3 pakjes vleeswaren
Jess
sorry 2e keer maar ik zag mijn reactie niet staan

er is nog wel een topic op het forum over bezuinigen.

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=5&t=23878&start=1425
Autumn
Rommelmarkten en kringloopwinkels vind ik echt een uitkomst. Ik koop daar graag speelgoed en kleren voor de kids. Niet omdat ik ze anders niet kan betalen, maar omdat ik het gewoon leuk vind om koopjes te scoren en het geld wat mijn man en ik verdienen liever aan andere (belangrijkere) dingen uitgeef. Op Facebook zijn vaak ook weggeefhoeken waar je gratis dingen kan afhalen. Of kijk eens op http://www.gratisoptehalen.nl/.

En als je structureel elke maand geld tekort komt, hoeveel je ook bezuinigt, dan is het misschien een oplossing dat je zelf een dag of een avond in de week gaat werken. Als gastouder kun je vaak snel aan de slag. Je bent thuis bij je kids en je hebt er nog één of twee extra rondlopen voor wie je zorgt. Dat brengt inderdaad wat extra geld in het laatje waardoor je het misschien wel redt om de hele maand rond te komen.
intro
Nog een tip: wordt lid van onderzoekspanels op internet waar je geld kunt verdienen met het invullen van vragenlijsten. Bijv. TNS-NIPO, euroclix, GfK-monitor, flycatcher etc. Wij verdienen daarmee jaarlijks het geld voor uitjes etc. voor tijdens de vakantie. Daarnaast koop ik daarvan de cadeautjes voor de verjaardagen van onze kinderen. Bij elkaar toch een paar honderd euro per jaar!
Autumn
Goede tip, Intro!