Onderbuikgevoel bij vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Aan mw. Rots. Allereerst hartelijk dank voor al uw geweldige antwoorden op veel vragen! Ik zit met iets wat ik aan u wil vragen. Ik heb al een hele tijd een relatie en op zich gaat het wel aardig. We kunnen best goed praten en ik kijk altijd naar hem uit. Maar ik weet niet of ik genoeg liefde heb voor hem om echt mijn hele leven bij hem te blijven. Ik heb vanaf het begin af aan al een naar onderbuikgevoel en ik word er niet gelukkig van. Ik weet niet of we wel genoeg bij elkaar passen en soms denk ik dat een andere jongen beter zou passen. Ik leef heel vaak op mijn gevoel: de ene keer denk ik dat het echt wat is, de volgende keer zit ik weer in een flinke dip en twijfel ik of het past. Toch wil ik hem niet kwetsen en blijf ik doorzetten. Heeft u hier tips voor? Alvast bedankt!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Allereerst dank voor je compliment! Mijn dag kan niet meer stuk!

Ja beste meid, hoe wéét je nu of je genoeg liefde in je hebt voor déze jongeman. Dat is altijd een lastige, want wij kunnen niet in de toekomst kijken. In het boek “Het huwelijk” van Tim Keller schrijft hij op p. 36: “je trouwt nooit met de juiste persoon”!

Maar ja, wat doe je als je verliefd bent? Je verandert beiden. Als het goed is tóégroeiend naar elkaar. Je verandert naarmate je levenservaring opdoet en je jezelf steeds beter leert kennen. Dat is niet alleen op weg naar een huwelijksdag, maar ook daarna, tijdens je huwelijk. Liefde heeft dus niet alleen met verliefdheid te maken, maar ook met keuzes en met vertrouwen dat je de juiste keuze máákt. Daarnaast is er nog tróúw: trouw aan jezelf, trouw aan degene met wie je je leven deelt (wilt gaan delen).

Wanneer jij op je gevoel afgaat: prima, negeer dan onderbuikgevoelens niet! Die hebben wat te zeggen, zoals je zelf wel in de gaten hebt! Een goede vraag is altijd: wil ik met deze man oud worden? Stel je jezelf eens voor als ouder echtpaar... zou je dat zien zitten? Het is geen maatstaf, maar kan een goed hulpmiddel zijn.

Wat wel belangrijk is: vanzélf verdwijnen of veranderen gevoelens níét. Wanneer je beiden -hard- wilt werken aan een relatie is er veel mogelijk! Lees bovengenoemd boek maar eens, ik vond het zeer verhelderend!

Je laatste zin moet je nog eens goed lezen: je wilt hem niet kwetsen... wat betekent dat? Wat betekent het voor dit moment (stel, dat je de verkering uitmaakt)? Wat betekent het voor de toekomst (stel, dat je doorzet of ‘aanmoddert’, als ik het zo mag omschrijven). Wie kwets je wannéér het meest? Liefde wíl niet kwetsen, toch? Maar soms zijn er momenten van verdriet, waar je doorheen moet.

Sterkte bij het maken van je keuze. Laat nog maar eens van je horen!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

de warerelatietwijfels