Antroposofische filosofie

Ds. A.K. Wallet / 7 reacties

Vraag

Mijn zoon van 12 jaar is doorverwezen naar Zonnehuizen, polikliniek Trialis, een voorziening in de regio Utrecht voor kinderen en jong volwassenen met een verstandelijke beperking. Aangezien dit een instelling is die werkt vanuit een antroposofische filosofie, kan ik als christen hem daarvoor wel aanmelden? Ik heb daar grote vraagtekens bij.

Antwoord

Beste vrager,

Het lijkt me een heel moeilijke beslissing waar u voor staat. De Zonnehuizen, Kind en Jeugd, gaan inderdaad uit van een antroposofische visie. Naar ik begrepen heb werken ze liever niet met medicamenten, maar proberen ze door gesprekken een ontwikkeling ten goede te bereiken. Hoezeer de antroposofie in hun therapie een rolt speelt is moeilijk te zeggen, maar het zal wel een functie hebben. Naar men zegt bestrijdt men geen enkel geloof.

Men heeft als antroposofen een ander Gods beeld dan de christenen. Rudolf Steiner, die de grondlegger is van de antroposofie is, erkent wel  Jezus als uniek, maar heeft daar wel een ander beeld bij dan de chr. belijdenis. Men belijdt bijvoorbeeld dat de historische vormen van het christendom drastisch moeten worden getransformeerd om aan de gangbare evolutie van de mensheid tegemoet te komen. De visie is dus eigenlijk dat het geloof en de cultuur zich moeten verenigen. In de antroposofie als zodanig heeft het occulte ook een plaats, maar of dat ook aan de orde is bij de visie van de Zonnehuizen, is mij niet duidelijk

Voorzichtigheid is in ieder geval geboden. Als uw zoon de therapie gaat volgen, spreek dan de behandeling goed door en doe alles biddend. Bid voor en na de behandeling met uw zoon, opdat eventueel verkeerde invloeden geen vat op hem hebben. Zou u tot de ontdekking komen dat er verkeerde invloeden van uitgaan, kunt u altijd nog stoppen.

Misschien is een andere therapie, na gedaan onderzoek, een optie? Dat is wel een neutrale instelling, maar waar men goede ervaringen mee heeft. Klikt u dan op de site: www.karakter.com. Of deze therapie geschikt is voor uw zoon, zal in contact moeten blijken.

Hartelijke groeten en Gods zegen in alles toegewenst,
Ds. A. K. Wallet

Tags in dit artikel:

antroposofie
7 reacties
Daniel
Wat een mooi antwoord van Ds. Wallet, niets veroordelen maar wel willen duiden.
Aan zo'n antwoorde heeft vragensteller wat aan.
rotterdam
@Vraagsteller ; ik wil u oprecht waarschuwen voor antroposofische filosofie.
Het is onbewezen kletskoek - kwakzalverij.

De oprichter Rudolf Steiner heeft daarbij ook nog hele rare fascistische denkbeelden.
zie ; http://antroposofie.wordpress.com/2012/05/16/antroposofie-en-fascisme/

Ze worden gefinancierd door de Triodos bank - in de raad van bestuur van deze bank zitten types met dezelfde denkbeelden.
In 2010 ontvingen ze de Meester Kackadorisprijs - prijs voor de grootste kwakzalvers.
zie de site van de vereniging tegen de kwakzalverij.
http://www.kwakzalverij.nl/1265/Kwakzalversprijs_2010_voor_Triodos_Bank.

Sommige mensen hebben inderdaad geen voorkeur voor de reguliere noch de alternatieve geneeskunde. Dat is een onbegrijpelijk en levensgevaarlijk standpunt, zeker als er sprake is van ernstige ziekten.
Daniel
vraagsteller en @rotterdam

Triodosbank is door middel van Certificaten van aandelen eigendom van een aantal grote institutionele beleggers zoals Rabobank, Delta Lloyd, Friesland Bank en PGGM en een groep particulieren.

Wie van ons heeft niets te maken met deze beleggers....., verder heb ik helemaal niets met antroposofie.

Maar ik wel wel het eerlijke verhaal, de bank van de boeren en de christelijken is de grootste aandeelhouder van de Triodosbank.
rotterdam
@Daniel ; laat je aub geen rad voor de ogen draaien.

Triodos is een semi-intellectueel eletair groepje.
De Rabo en anderen doen mee omdat het aardig staat - M.V.O. (maatschappelijk verantwoord ondernemen). Zolang ze zelf niet terugdeinzen om de wapenindustrie te financieren heeft het weinig te betekenen.

In 2013 kreeg Triodos Bank kritiek vanwege de (her)financiering van de Islamitische Universiteit in Rotterdam. Uitspraken van de rector van deze instelling over het toepassen van de doodstraf voor homoseksualiteit staan in contrast met de door Triodos voorgestane menselijke waardigheid.

Je gaat voorbij aan het belangrijkste punt in deze discussie ; door het financieren legitimeer en bevorder je de kwakzalverij.
Er zijn al vele doden gevallen door deze omstreden quasi wetenschap.
Wetgeving in ons land begint vreemde trekjes te krijgen. Paardenvlees in de hamburgers en het hele land staat op z'n achterste benen.
Totale onbewezen kolder verkopen als medische wetenschap is echter niet strafbaar.
Haarlemmer Olie in optima forma.
Dorah
Goed antwoord van de predikant. Daar heeft de vraagsteller vast iets aan!
De kanttekening van rotterdam (dat het kwakzalverij is) vind ik zeer terecht, al kende ik de info m.b.t. de Triodosbank nog niet. Dat bewijst voor mij dat ik nog redelijk naïef kan geloven in mensen die zeggen het goede met de wereld voor te hebben. Bedankt rotterdam!

@Margy: de bron van de antroposofische filosofie mag dan occult zijn (mee eens), maar om te stellen dat de Heere zeker een plaats voor het kind van de vraagsteller heeft waar hij geestelijk veilig zal zijn, lijkt me iets te naïef gedacht. M.i. is een christen nergens in deze wereld geestelijk veilig, behalve bij God. Als gekozen zou kunnen worden voor een christelijke instelling, geeft dit nog niet veel aan over de geestelijke veiligheid. We zijn alleen veilig als we weten dat we Gods eigendom zijn en dat we bij Hem mogen schuilen. Onze veiligheid hangt niet direct af van de omgeving waarin we ons bevinden.
10249
Ik heb zelf even op een antroposofische instelling gewerkt en vond het wel wat zweverig af en toe (spreuken opzeggen enz.), maar er zitten zeker ook goede elementen in, bijvoorbeeld aandacht voor goede voeding, veel buiten in de natuur zijn etc. Ik zie niet de gevaren van satan die hierboven gesuggereerd worden en heb niks van occulte praktijken gemerkt.
Het lijkt me goed om aan zonnehuizen na te vragen hoe de antroposofie doorwerkt in de behandeling etc, want dat kan per instelling heel erg verschillen (wat de dominee ook zegt)
Een openbare instelling kan even gevaarlijk zijn... en zelfs een christelijke instelling geeft idd niet per definitie geestelijke veiligheid.
rotterdam
@Dorah ; dank je wel - graag gedaan.

Het is opvallend dat het medisch tuchtcollege bij de vele veroordelingen van alternatieve artsen nergens een afkeurend woord wordt gewijd aan hun beoefening van de onderscheiden alternatieve behandelwijzen. Het toepassen van bizarre geneeswijzen als de homeopathie (?het gelijkende geneest het gelijkende?), de Chinese acupunctuur (op basis van pre-Vesaliaanse anatomische onzin) en de esoterie (alleen voor ingewijden) der antroposofische geneeskunde zou een arts, nog los van eventuele bijkomende onkunde, immers direct moeten kandideren voor een tuchtrechtelijk verwijt. De tuchtrechter zou toch moeten zien dat er hier sprake is van disfunctionerende artsen die niet incidenteel falen, maar vroeg of laat patiënten met hun vreemde ideeën opnieuw in gevaar zullen brengen. Deze omstandigheid - ?Thy sin is not accidental, but a trade? (Shakespeare) - lijkt evenwel voor de tuchtrechter een non-issue.

Ook is het vreemd dat de kerken (met name ook de reformatorische richtingen) geen duidelijk afwijzend standpunt innemen tegen deze bizarre leugens die een aantoonbaar gevaar opleveren voor de volksgezondheid.