Ouders groeien uit elkaar

M. Geluk / 3 reacties

Vraag

Een vraag waar mijn man al heel lang mee loopt. Zijn ouders groeien namelijk uit elkaar. Dat is heel duidelijk te zien! Andere kinderen van hen merken dat wel, maar die hebben zoiets van: dat moeten ze maar zien. Mijn man vindt dit erg en heeft hier heel veel moeite mee. Ik probeer zijn verhaal aan te horen, maar kan ook weinig doen. Eigenlijk zou je het willen zeggen, maar dat heeft ook weinig zin. Zijn vader -mijn schoonvader dus- is heel weinig thuis terwijl hij al in vut zit. Gaat overal naar toe koffiedrinken e.d zonder zijn vrouw. Zaterdagavond is hij nooit thuis, gaat bij iemand koffiedrinken. Als mijn man hem dan belt zit hij ergens, terwijl het etenstijd is. Dit doet mijn man zo'n pijn richting zijn moeder. Wat moet je hier mee? Ook is het lastig omdat de andere kinderen dat niet zo zien. Die hebben zoiets van: bemoei je er niet mee, maak je niet druk!

Antwoord

Mooi dat jullie begaan zijn met het huwelijk van je schoonouders. Als ik dat zo lees, gun ik hen ook meer of beter contact. Ik lees er uit dat je schoonmoeder wat vereenzaamt. Nu lijkt het er op dat je man zich verantwoordelijk voelt voor iets waar hij weinig invloed op heeft. En dat zit nooit lekker. Daar ga je van wakker liggen. We weten dat mensen uitgeput raken van situaties waar ze zich verantwoordelijk voor voelen maar waar ze niets aan kunnen veranderen. Daarom denk ik mee over die verantwoordelijkheid en invloed.

Natuurlijk zijn we allemaal voor alles verantwoordelijk. We zijn ons ‘broeders hoeder’, toch? Tegelijk is er zo veel wat we niet veranderen kunnen in deze gebroken wereld.

Nu veronderstel ik dat je schoonouders normaal begaafde en niet psychisch zieke mensen zijn. En dan zijn ze wel in de eerste plaats zelf verantwoordelijk. Als je man nu het voor zijn moeder gaat opnemen en zijn vader ter verantwoording roepen, dan zit hij in een lastig parket. Want de kans lijkt me groot dat zijn vader zich niet door een kind laat corrigeren. Zo werk dat vaak, ik kan er ook niet zo goed tegen. En dan behandelt hij tegelijk zijn moeder als iemand die zelf niet mondig is. En dat is nu ook niet zo eervol.

Misschien kan hij contact maken met zijn vader en eens vertellen dat hij verdrietig wordt van hoe het gaat. En zijn vader vragen of hij een beetje gelukkig is met hoe het tussen hem en moeder gaat. Belangrijk is dan dat je man een beetje kan voelen; “Pa, ik houd van je, daarom praat ik met je.” Anders kan hij er beter niet aan beginnen. Daarnaast kan hij zijn moeder steunen in haar mogelijkheden om het gezelliger te krijgen in haar relatie.

En als ze er beiden niets aan doen houdt het op. Dan heeft je man er mogelijk meer last van dan zijn ouders.

Rien Geluk

Lees meer artikelen over:

huwelijkschoonfamilie
3 reacties
Hermon
Vraagsteller, als ik het goed begrijp baseren jullie je zorgen enkel op wat jullie ZIEN. Het is wat jullie merken/zien en waar jullie je eigen conclusies aan verbinden. Wie zegt dat deze conclusies wáár zijn? Ik ken vrouwen die maar wat blij (zullen) zijn wanneer hun man er in de VUT nog zo geregeld op uit gaat. Zij klagen juist dat ze in huis niets meer kunnen doen of het niet meer op hun manier kunnen doen, omdat manlief van een volledige werkweek plots dag in dag uit thuis zit en op hun vingers zit te kijken. Ik zou dus eerst maar eens voorzichtig polsen bij jullie moeder of het voor haar werkelijk zo'n probleem is, zoals je man denkt dat het een probleem is.

Verder ben ik het met Rien eens: ga alsjeblieft als kind niet tussen je ouders zitten, daar is al ellende genoeg door ontstaan. Je ouders zijn volwassen mensen, die bewust voor elkaar gekozen hebben en al een huwelijksleven lang samen zijn. Als het goed is zullen ze zelf toch wel over eventuele problemen kunnen communiceren. Als je moeder ervoor kiest dat niet te doen, zal ze daar haar redenen voor hebben. Respecteer daarin haar keuze! Respecteer ook de eigenwaarde van je moeder!! Haar op eigen houtje in een bepaalde slachtofferrol duwen kan namelijk bij haar als een belediging overkomen...
Hermon
Misschien is de beste raad: luister naar je eigen broers en zussen, zij kennen jouw man en zijn ouders immers goed? Als zij zeggen: 'bemoei je er niet mee, maak je niet druk!', dan zit het waarschijnlijk toch wat teveel tussen de oren van je man.
drj
Het is niet onbelangrijk te weten of de vader altijd al zo onafhankelijk was en de moeder niet in zijn activiteiten betrok, of dat dit pas sinds enige tijd zo is ontstaan.

Ten tweede, is het zeker dat de goede man koffie drinkt? Hebben jullie daarvoor andere bewijzen dan alleen dat hij zegt dat hij urenlan bij anderen op de koffie is? Er zijn helaas ook mensen die, zonder dit te hebben gepland een andere man of vrouw ontmoeten waarvan ze dan zo gefascineerd zijn, dat ze niet meer bij zo iemand uit de buurt kunnen blijven. Het risiko daarop is des te groter bij iemand die zo weinig rekening met zijn vrouw houdt en zoveel sociale contacten heeft zonder haar. Met alle gevolgen van dien. In zulk soort situaties past dit beeld ook: stteds iets buiten de deur te doen hebben zonder je partner.

Ik hoop voor jullie dat dit bovenstaande niet het geval is en dat de adviezen van meneer Geluk de situatie kunnen helpen.