De pil een optie voor hevige menstruatiepijn

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik heb altijd heel erge pijn als ik ongesteld word. Zo erg dat ik op z’n minst een dag ziek thuis ben, ook de andere dagen ben ik niet fit. Mijn moeder raadde me de pil aan, maar ik heb daar nogal wat bezwaren tegen: Je kunt er dik(ker) van worden, er komt geen eitje meer vrij zolang je de pil gebruikt, je regelt het eigenlijk allemaal zelf wel. Ook heb ik wat vragen over de pil: Wat houdt de bloeding in de stopweek in? Want als er geen eitje vrijkomt, kun je eigenlijk ook niet ongesteld worden, lijkt me! Zijn er nog meer gevolgen van of bijwerkingen bij het innemen van de pil? Is de pil een optie voor mijn hevige menstruatiepijn? Is de pil wel zo goed?

Antwoord

Menstruatiepijn kan inderdaad heel heftig zijn. Zo heftig dat een behandeling is aangewezen. De eerste keus is het gebruiken van een NSAID (zoals brufen, maar sterker ook mogelijk - beste dit te bespreken met de huisarts) tijdens de pijnperiode. Mooist is het als je kunt beginnen net voor de pijn opkomt. Wanneer het lukt om zo'n zes cycli geen pijn te hebben, is het weer eens zonder medicatie te proberen.

Wat betreft de pil: als medicijn is die inderdaad ook te gebruiken tegen menstruatieklachten (pijn, te lang, te heftig, onregelmatig). De pil heeft ontegenzeggelijk meer potentiële bijwerkingen dan de eerst genoemde behandeling. De genoemde zijn ook bekende bijwerkingen. De pil kan evenwel een goede keus zijn wanneer het niet alleen om pijn gaat of wanneer een NSAID niet werkt (zeldzaam, maar komt voor).

De bloeding bij de pil wordt, net als een gewone menstruatie, veroorzaakt door afstoten van het opgebouwde slijmvlies in de baarmoeder onder invloed van hormoonspiegels. De menstruatie bij de pil wordt opgeroepen door het stoppen met de strip en de verandering in hormoonspiegels daardoor (als je geen stopweek houdt, heb je over het algemeen ook geen menstruatie). In principe heeft de eisprong, die er bij pilgebruik inderdaad (meestal) niet is, er niets mee te maken.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

de pilmenstruatie