Bestreden tijdgeloof

Ds. M.W. Muilwijk / 1 reactie

Vraag

Kan een tijdgeloof ook worden bestreden of wordt alleen het ware geloof in Christus bestreden?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Als eerste mijn excuses dat het antwoord lang op zich heeft laten wachten. Deze was tussen andere te beantwoorden e-mail even ‘zoekgeraakt’. Maar bij deze dan het antwoord.

Het antwoord op je vraag is eenvoudig en tegelijk moet je er geen verkeerde conclusies aan verbinden. Het tijdgeloof wordt niet op dezelfde manier bestreden als het ware geloof. Bestrijding van het tijdgeloof (zo leert de gelijkenis van de Heere Jezus in Matth. 13:1-9 en daarna de uitleg) leidt ertoe dat iemand ook uiterlijk de Heere Jezus de rug toekeert. Hierbij geldt dat het hart nooit aan Christus verbonden is geraakt.

Bestrijding van het ware geloof verbindt de gelovige des te meer aan Christus, hoewel het tegendeel wel eens ervaren kan worden. Bestrijding is namelijk ook in Gods hand en God laat Zijn werk niet los; Hij beproeft het wel soms in hele wonderlijke wegen, zoals bijvoorbeeld bij Job.

In bovenstaande zie je precies het verschil. De bestrijding van het tijdgeloof maakt iemand los van Christus; bestrijding van het ware geloof verbindt iemand des te meer aan Christus. En dan is tegelijk duidelijk welke vraag er op jou en mij afkomt. Wanneer wij belijden te geloven is Christus dan de inhoud van ons geloof? Of anders gezegd, is als bij Paulus in het geloof “...dat ik Hem maar kenne en de kracht van Zijn opstanding...”

De duivel zal alleen het ware geloof bestrijden, want een tijdgelovige is nooit van hem losgemaakt; dus die zal hij met rust laten. Maar een waar gelovige is van hem losgemaakt en in Christus ingeplant; die zal hij proberen los te maken, hoewel het- door Christus’ kracht- nooit zal lukken.

Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

geloofsstrijdtijdgeloof
1 reactie
Ruben92
Wauw, mooi antwoord! Ik heb daar ook zoveel last van, verzoekingen, confrontatie met zonde, de strijd... Dat is zo ontmoedigend en zwaar om mee te leven soms. Maar Gode Zij dank mag ik weten, dat het de satan nooit zal lukken om mij los te krijgen van Christus.