4 maanden geleden misbruikt en niet meer ongesteld

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Ik ben vier maanden geleden misbruikt. Ik ben nog heel erg bang, maar wat mij heel erg bezig houdt: ik ben niet meer ongesteld geworden. Weet u hoe dit gaat, of hoe dat kan? Ik hoop dat u mij kunt helpen! Ik voel me steeds hopelozer worden!

Antwoord

Beste vraagstelster,

Wat zit je in een moeilijke positie en naar ik begrijp sta je er alleen voor. Heel goed kan ik invoelen  dat het uitblijven van de menstruatie je bezig houdt en dat je na dit misbruik bang bent. Het is ook niet ondenkbaar dat er een zwangerschap is ontstaan. Je zou een zwangerschapstest kunnen doen of/en naar je huisarts gaan. Als het niet zo is, dan kan de huisarts misschien onderzoek doen wat er aan dan wel aan de hand is.

Zou je zwanger zijn dan adviseer ik je zo spoedig mogelijk contact met een hulpverlener, bijvoorbeeld de VBOK hulplijn 0900-20210 88, op te nemen. Er zijn daar maatschappelijk werkenden waarmee je uitvoerig over alles kan spreken en desgewenst de nodige hulp ontvangen. Ik raad je aan, hoe moeilijk het misschien ook is: stel hulp zoeken niet uit. En als het kan praat er met je ouders over zodat je bij moeilijkheden elkaar kunt helpen en tot steun zijn.

Heel veel sterkte toegewenst.

Dr. A. C. van Beest

Lees meer artikelen over:

menstruatieseksueel misbruik