Circus

Ds. R.H. Kieskamp / Geen reacties

Vraag

Hoe kunnen we op een bijbelse manier uitleggen aan onze kinderen wat ons standpunt is t.a.v. het circus? Het is ons in de jeugd nooit uitgelegd en ik loop hier best tegenaan. Ik zou niet eens precies weten wat er gebeurt buiten de kunsten met dieren om.

Antwoord

In de Bijbel komt enige vorm van circus-activiteit niet voor, dus gegevens moeten uit het geheel van de Bijbel genomen worden. De kernvraag lijkt mij te zijn hoe de Bijbel aankijkt tegenover allerlei vormen van vermaak. Wat het circus betreft, in de oudheid waren het paardenrennen in het kader van heidens godsdienstige feesten, waarbij emoties en hartstochten hoog opliepen. De christenen in de Romeinse tijd deden er niet aan mee.

Het huidige circus heeft een ander karakter en staat los van religie. Toch is het de vraag of de Bijbel van ons vraagt om dieren op deze wijze voor mensen te laten spelen. Met zelfs het risico dat mensen, die dieren trainen, gevaar voor hun leven lopen. Ook allerlei acrobatische toeren die mensen verrichten en clowns die mensen vermaken, om nog maar te zwijgen van de hele sfeer die er hangt, lijkt me geen aanleiding tot aanbeveling. We worden geroepen de wereld te 'verzaken'. Dat is het best weer te geven met 'links laten liggen.' Uiteraard mogen we ons niet uit de wereld terugtrekken. Ondertussen worden we geroepen wel in de wereld te zijn, doch te laten zien dat we niet van de wereld zijn.

Waar ligt de grens? De ene keer zal die duidelijker zijn dan de andere keer. En we hoeven er ook niet verkrampt in te staan. Ondertussen is duidelijkheid wel gewenst. Belangrijk is dat de zondaarsliefde van de Heere Jezus de toon aangeeft. Als die liefde ons hart raakt geeft dat een heel bijzonder 'vermaak', waardoor allerlei aards vermaak voor ons gaat bekoelen. Laat het vooral onze intentie die liefde onze kinderen voor te leven.

Ds. R. H. Kieskamp

Tags in dit artikel:

uitgaan