Versieren voor je man

Ds. H. Paul / 8 reacties

Vraag

Ik sta samen met mijn vriend vlak voor het huwelijk. Dat is al over een paar weken. Nu worstel ik heel erg met de jurk die ik heb gekozen. Hij is heel degelijk. Daarmee bedoel ik dat hij niet bloot is. Maar is het bijbels dat je je op zo'n dag mooi versiert voor je man? Ik bedoel dan echt zo'n jurk aan doen. Niet opmaken en sieraden, daar hou ik niet van. Maar ik bedoel een lange jurk aan doen, met een mooie sluier en boeket. Ik zou graag willen weten of dit wel bijbels is, kan en mag of dat wij als mensen eigenlijk in eenvoud moeten trouwen.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Het aantrekken van speciale bruidskleding is niet tegen Gods Woord. Lees maar in Jes. 61:10c; Openb. 21:2. Het was dus onder Israel een gewoonte, die niet veroordeeld wordt. Het is slechts een onderdeel dat geen doel op zichzelf heeft, maar uitdrukking geeft aan gepaste blijdschap. Daarom moet het ook kleding zijn waarmee je in de kerk voor de Heere mag komen. Maar daar heb je oog voor, begrijp ik.

Een gezegende en fijne trouwdag toegewenst.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

bruidsjurkkleding
8 reacties
Anoniem_89
Waarom wordt er niet als ik zulke vragen lees gepreekt over dat wij in vrijheid mogen leven?

Galaten 5
1 Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.

Het enige wat we moeten doen is ons naaste lief hebben en God boven alles.
Dat is de gehele wet.
Waarom dan toch denken dat je niet mag genieten van het leven?
God kun je eren als je eet, drinkt, als broeders en zusters met elkaar optrekt.
Hij is blij als jij blij bent.
Hij zorgt voor je..

Het is belangrijk dicht bij God te blijven, maar daarnaast mag je van alles genieten wat God geschapen heeft.
Zoals dat sommigen niet weten of je wel/niet mag paardrijden op zondag.
Wat moet je dan doen?
Zondag naar de kerk en voor de rest stil aan tafel zitten en niets doen?

Je kunt God eren op zoveel manieren..
Dat is heus niet dat je alleen de kerk hebt om God te vinden.
vrouw78
@anoniem_ 89, waarom daar niet over wordt gepreekt?
Er wordt m.i. maar over de helft van de Bijbel gepreekt. Nu ik zelf de bijbel biddend onderzoek lees ik zoveel wat in preken zo niet wordt gezegd. Helaas.
jsml
@Anoniem_89,
"Waarom wordt er niet als ik zulke vragen lees gepreekt over dat wij in vrijheid mogen leven?"
Simpel, omdat daar de vraag helemaal niet over gaat.

Bovendien, in Nederland leven we ook in vrijheid, maar dat is iets totaal anders als een soort wilde westen of zoiets. Vaak krijg ik de indruk dat veel christenen meer in een soort wilde westen leven dan in een vrij Land.

"Het is belangrijk dicht bij God te blijven, maar daarnaast mag je van alles genieten wat God geschapen heeft."
Zoals jij het schrijft lijken dit twee zaken te zijn die niet helemaal samen op gaan. ("maar daarnaast")
Dat klopt overigens ook denk ik, want volgens mij zegt de Bijbel nérgens dat we van ALLES wat God geschapen heeft mogen genieten.
Laten we het er anders maar gewoon op houden dat het belangrijk is dicht bij God te blijven en te genieten van al het goede wat God ons geeft.
En laat dat nu precies zijn wat de vraagstelster graag wil, gezien de vraag die ze stelt. Ze heeft misschien alleen niet zo'n ruim geweten als een heleboel andere christenen, maar dat is op zich geen zonde.

Overigens wil ik hiermee helemaal niet zeggen dat ik tegen mooie trouwjurken ben (mijn vrouw had de allermooiste), maar die 'doe-niet-zo-moeilijk reacties' altijd.......
emaildfj1atgmailpuntcom
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen.</i>
zandkasteel
Lijkt me toch vrij duidelijk uit de bijbel. Openbaringen 21:2
2 Toen zag ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man en hem opwacht.

Ook in bijbelse tijd dus al een gewoonte dat de bruid zich mooi maakt!
AHHK76
Inderdaad de bruid is het beeld van de gemeente en de bruidegom van Jezus. Dat is iets heel bijzonders en dat mag best duidelijk zijn op de trouwdag. In de Bijbel staat van alles beschreven over bruidegom, bruid en over bruiloftskleding. Iemand die geen bruiloftskleed aan heeft, is zelfs niet welkom op de bruiloft!
Nergens staat een afkeurend woord over mooie kleding in dit verband...?!
Wie het wel ziet staan, schrijf het neer, dan lees ik het graag. Misschien zie ik iets over het hoofd in Hooglied, Psalm 45 of elders?! Een mooie jurk is iets anders dan pronkzucht waar in Petrus tegen waarschuwt, denk ik.
Een mooie jurk hoeft niet direct de duurste jurk te zijn!
Ik draag gerust tweedehands kleding en ga niet op vakantie als dat niet in het budget past. Maar trouwen doe je, hopelijk maar 1 keer! Je mag er op de bruiloft echt mooi uitzien voor jouw man! Fijn dat je geen blote jurk hebt, zodat je geen aanstoot geeft.
Ja, natuurlijk moeten we geld geven aan de arme mensen. Maar Salomo was ook rijk... en bij de zalving van Jezus gebruikte Judas de arme mensen ook als een excuus. Dus dat is niet altijd een goede reden. Je kunt ook bezuinigen op vakantie of andere dingen, die niet eenmalig zijn...?!
Natuurlijk hecht een man er waarde aan hoe zijn vrouw eruit ziet en andersom is dat ook zo. Dat moet niet het belangrijkste zijn, maar dat is wel wat je het eerste ziet en dat mag ook!
Jezus droeg een rok uit één stuk geweven en God maakte kleding voor Adam en Eva. Dus ook voor God is kleding niet onbelangrijk.
Bruid geniet van jouw jurk en van jouw trouwdag en van jouw huwelijk. Laat God de eerste en belangrijkste zijn in jouw leven. Maar geniet van hetgeen Hij geeft, dat mag. Prediker 7 : 14!
esthuis
Meid geniet van deze FEESTDAG door God aan jullie gegeven. Als je je verjaardag viert trek je toch ook je mooiste kleren aan! Lees maar eens Het Hooglied in de bijbel. De bruid maakt zich mooi voor haar man! Met alles er op en eraan!
Fijne trouwdag! En Gods zegen in jullie huwelijk!
Antonia
Beste aanstaande bruid, er wringt iets? Is dat de mooie jurk, het kostuum of het bruidsboeket? Dit zijn op zich geoorloofde zaken. Niets mis mee. Wat wringt er dan? Zou dit het kunnen zijn? Na de trouwdienst wordt de collectezak geleegd en de inhoud ervan staat in schril contrast met de kosten van de trouwerij.