Zwanger geraakt

Ds. G. Kater / 4 reacties

Vraag

Ik had een partner die erg op seks aandrong en zelfs zei dat als we seks hadden hij zeker wist we bij elkaar zouden blijven, omdat seks het meest speciale is wat je kunt delen. Naïef als ik was ben ik hier in mee gegaan en zwanger geraakt. Zodra ik dit aan hem verteld heb gaf hij direct aan een abortus te willen. Dit was voor mij geen optie. Toen dit duidelijk werd heeft hij mij laten vallen en heb ik alles zelf en alleen moeten doen. Ik had verwacht dat hij me zou steunen en we samen zouden doen wat er verwacht werd: huwelijk, samenwonen etc. Hij is erg bezig met geloof, nog meer dan voor dit gebeurde, maar wat zou de Bijbel zeggen en aanraden in deze situatie? Hoort hij zijn verantwoording als vader niet te nemen? Hij zegt dat hij hier voor wordt vergeven als hij zijn leven 'verbeterd 'en leeft richting God. Kan iemand mij helpen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Uit je reactie blijkt dat je heel wat hebt meegemaakt in de achterliggende periode van jouw leven. Verschillende dingen die ik lees maken me verdrietig, maar de volgende vraag doet me heel goed: wat zou de Bijbel zeggen en aanraden in deze situatie?

Inderdaad, dat is de belangrijkste vraag temidden van al jouw problemen! Want de Bijbels is immers het onfeilbare Woord van God, waarin Zijn wil voor ons leven te vinden is. In de Bijbel spreekt de HEERE ons aan, altijd eerlijk en soms zelfs scherp, maar ook altijd in liefde en gericht op ons behoud. In deze reactie op jouw vragen wil ik graag alleen dat Woord naspreken, in diezelfde geest van eerlijkheid en liefde. Het is voor mij moeilijk om te veronderstellen hoeveel kennis jij al van de Bijbel hebt, daarom wil ik ingaan op alle aspecten die je noemt. In de hoop je daadwerkelijk te helpen, zoals je dat expliciet vraagt aan het slot van je reactie.

Je hebt seksuele gemeenschap met je vriend gehad voor het huwelijk, naar jij aangeeft omdat je naïef was en je door hem hiertoe liet overhalen. Dat jouw vriend jou hiertoe heeft overgehaald is verkeerd van hem, maar in het licht van Gods Woord is het niettemin ook verkeerd geweest van jou om eraan toe te geven. Want God leert ons in Zijn Woord immers duidelijk dat seksuele gemeenschap (alleen) bedoeld is voor binnen het huwelijk tussen man en vrouw. Ik hoop dat je beseft dat dit zonde tegen God geweest is, waarvoor je vergeving mag en moet vragen, en vinden, in het offer van de Heere Jezus Christus.

Toen je zwanger raakte stelde jouw vriend abortus voor. Ik ben blij om te lezen dat dit voor jou geen optie was. Gods Woord zegt ons immers dat Hij het menselijk leven schept op het moment van de conceptie en dat dit daarom altijd beschermd dient te worden. Daarom ben ik dankbaar om te lezen dat Hij je bewaard heeft voor de zonde van abortus provocatus, die Hij in Zijn Woord moord noemt.

Je had verwacht dat je vriend jou zou steunen om samen te doen wat er verwacht werd en je noemt dan: huwelijk, samenwonen, etc. Als je met samenwonen het gehuwd samenwonen bedoelt begrijp ik dat heel goed, maar als je het ongehuwd samenwonen bedoelt begrijp ik dat niet. Dat heeft opnieuw alles te maken met het feit dat God seksuele gemeenschap alleen een plaats gegeven heeft in het huwelijk tussen man en vrouw. Om die reden is het ongehuwd samenwonen evenzeer iets wat tegen Gods Woord ingaat.

Tot slot schrijf je heel wat dingen over je vriend; hij is erg bezig met zijn geloof, hij zegt dat het niet nemen van zijn verantwoordelijkheid als vader hem wordt vergeven als hij zijn leven verbetert en leeft richting God, enz. Laat ik maar direct heel duidelijk zeggen dat ik hele grote vraagtekens zet bij dat zogenoemde geloof, want een echte gelovige christen verlangt juist in alle dingen te leven zoals de Bijbel ons dat voorhoudt, uit liefde tot Christus. Dat kan onmogelijk samengaan met het aansporen tot seksuele gemeenschap voor het huwelijk, het aansporen tot abortus en vervolgens weigeren te trouwen en weigeren om verantwoording als vader te nemen. Dat zijn namelijk juist allemaal facetten die ingaan tegen de weg die Gods Woord ons aanwijst; en hoe zou het volharden daarin dan ooit een weg tot vergeving voor hem kunnen zijn? Dat is even onmogelijk als onbijbels.

Bijbels gezien heeft deze jongen de plicht om met jou te trouwen omdat hij jou al tot zijn vrouw genomen heeft en heeft hij evenzeer de roeping om zijn verantwoordelijkheid als vader op zich te nemen. Maar voor alle dingen roept de HEERE hem en jou (evenals mij) allereerst tot bekering, opdat jullie schuld zullen belijden aan de voeten van Christus, om Hem om vergeving te smeken. Want alleen als hij en jij werkelijk de HEERE persoonlijk kennen en eensgezind willen leven naar Gods Woord, is er een basis om samen verder (het huwelijk) in te gaan. Zolang hij deze opvattingen houdt, kan ik niet anders concluderen dat (ondanks de roeping die op hem rust) die benodigde basis ontbreekt.

Van harte hoop ik dat jij de HEERE zult zoeken en vinden, zodat je verlangt in alles naar Zijn Woord te leven, juist omdat er geen beter leven is dan een leven met Hem. Zijn geboden en verboden zijn niet bedoeld om het ons moeilijk te maken, maar zijn juist gegeven omdat Hij ons heil en welzijn hiermee op het oog heeft. En als we Zijn vergevende genade in Christus kennen wordt het ons hartelijk verlangen om daarnaar te leven. Om die te doen, uit dankbaarheid.

Geef het zeker aan als je nog vragen hebt, of als ik je mogelijk ergens verkeerd begrepen heb. Gods zegen in alles toegewenst.

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Arnemuiden
  • Status:
    Actief
4 reacties
AHHK76
Wat erg dat jouw vriend jou zo overhaalde om seks te hebben en nu wil(de) dat je abortus liet doen!
Abortus is heel ingrijpend, heel goed dat je daarin niet overstag bent gegaan. Ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke omstandigheden!
roel
Dit is zeker een hele lastige situatie. Want hoe was jullie relatie voor dat je wist dat je zwanger was?

Was abortus misschien de enige uitweg die je vriend zag om uit deze lastige situatie te komen? Niet om iets goed te praten maar ik snap dat heel goed.

Ik denk dat jullie beiden een verantwoordelijkheid hebben voor het kindje of jullie gaan trouwen of geen relatie meer hebben. Het is zijn christelijke taak om een vader voor het kind te zijn.

ik wens je ondanks de situatie een fijne zwangerschap en hoop dat je/jullie van dit wondertje mogen gaan genieten.
drj
In een tijd waarin je juist ondersteuning nodig hebt laat hij je in de steek. Dat zou geen enkele vrouw moeten hoeven meemaken.

Het klinkt alsof hij voornamelijk bezig is met wat het beste is voor hemzelf. Als hij niet wil trouwen o.i.d. raad ik je aan hem ook niet te vragen of hij her kind wil erkennen en niet aan gedeeld ouderschap enz. te beginnen. Dat maakt het eenvoudiger voor je als hij zo zelfzuchtig blijft en deze dingen kun je achteraf altijd nog regelen. Andrrs heb je behalve een kind ook nog een blok aan je been door iemand die niet om jou of het kind geeft, maar met die je wel voor elke beslissing moet overleggen.

Veel wijsheid en kracht toegewenst en Gods zegen.
drj
Aangezien ik veel ervaring heb wat betreft dit soort situaties kun je bij de redactie mijn e-mail aanvragen als je behoefte hebt aan advies.