Gevolgen van pilgebruik voor kindje

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Is het zo dat wanneer je nog maar kort gestopt bent met de pil (na jarenlang gebruik), als je dan al zwanger raakt dit nadelige (medische) gevolgen kan hebben voor je kindje? Of is het meer wenselijk om langer te wachten tot de pil wat meer is 'uitgewerkt'?

Antwoord

Langdurig  gebruik van de pil kan aanleiding geven tot  wat we noemen atrofie (heel dun zijn) van het baarmoederslijmvlies. Het kan zijn dat er tijd nodig is voor herstel van dit slijmvlies na het staken van de pil. Een gewone menstruatie kan als teken van herstel worden opgevat. Er bestaat geen nadelig effect voor het kind indien dat goed kan innestelen. Het probleem kan zijn dat het slijmvlies nog niet goed hersteld is en onvoldoende op de zwangerschapshormonen kan reageren en zo  aanleiding kan geven tot een vroege miskraam. Dit kan de achtergrond zijn tot het advies:  twee tot drie normale menstruaties af te wachten. Treedt er wel direct een zwangerschap op, dan behoeft er geen ongerustheid wegens nadelige gevolgen te zijn.

A. C. van Beest

Lees meer artikelen over:

de pil