Schimmelinfectie Candida

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan mevr. A. C. van Beest over de 'aandoening' candida. Ik las hierover op internet en deze symptomen komen me heel bekend voor. Ik ben 18 jaar en heb nog nooit geslachtsgemeenschap gehad. Ik ben wel gevoelig voor schimmelinfecties. Ik weet niet goed wat ik moet doen. Op de site staat: ga naar je huisarts, maar dat durf ik niet. Kan het niet vanzelf overgaan?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Een infectie van de schede kan bij nagenoeg iedereen voorkomen. Of een bepaald symptomencomplex een candida-infectie betekent kan niet zo gezegd worden. Een candida-afwijking geeft jeuk klachten, een wat brokkelige wittige afscheiding en als het zeer ernstig is rhaggade-achtige wondjes. Meestal verergeren de klachten een paar dagen na de menstruatie. Vaak wassen en zeker met desinfecterende zeep bevordert de infectie, evenals het gebruik van antbiotica.

Wat je moet doen ligt wel voor de hand: naar je huisarts gaan. Maar als je daar erg tegenop ziet is het een idee om eerst naar de assistente te gaan en te vertellen dat je erg tegen onderzoek op ziet. Zelf gaf ik in dergelijke gevallen een kweekbuisje mee. Daar zit een wattenstokje in en daarmee moet wat afscheiding verwijderd worden. De buis gaat dan voor onderzoek naar het laboratorium. Het is absoluut van belang om zeker  te zijn van de aard de infectie. Vraag de assistente of zij met de huisdokter wil overleggen of dit in jouw situatie ook een mogelijkheid is!

Veel succes toegewenst.

A. C. van Beest

Lees meer artikelen over:

vagina