Bid en werk

Ds. G.C. Bergshoeff / Geen reacties

Vraag

Wat wordt bedoeld met bid en werk en waar staat dat in de Bijbel?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vindt deze woorden niet zo letterlijk in de Bijbel. De uitdrukking vindt zijn oorsprong in de regel van Benedictus (een monnik die leefde van ca. 480-447 n. Chr.). Vandaar ook dat ze vaak in het Latijn worden weergegeven: Ora et Labora. Overigens vinden we ook in de regel van Benedictus niet letterlijk deze woorden. Waar het Benedictus vooral om gaat is dat de christen geroepen is zowel te bidden als te werken. We vinden al in de schepping de opdracht dat de mens geroepen is de aarde te bewerken en te onderhouden (Gen. 2:15). Daarnaast lezen we heel veel plaatsen dat mensen opgedragen worden te bidden tot God. Voor allebei is een tijd en plaats.

Tegelijk zit er in deze uitdrukking ook een dubbelheid die we nooit tegen elkaar uit mogen spelen. Aan de ene kant ben je geroepen je krachten te gebruiken en in te zetten zoveel als je kunt, terwijl je aan de andere kant belijdt dat je in alles afhankelijk bent van God. Als de Heere het huis niet bouwt, zwoegen de bouwers er tevergeefs aan. Uiteindelijk is alles afhankelijk van de zegen van God. Daar bidden we ook om. En tegelijk steken we onze handen uit de mouwen om aan het werk te gaan.

Scherpenzeel,
Ds. G. C. Bergshoeff

Ds. G.C. Bergshoeff

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Scherpenzeel
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

bidden