Cyste in baarmoeder

M. M. Methorst / Geen reacties

Vraag

Een half jaar terug ben ik bevallen. Tijdens mijn zwangerschap zagen ze op de echo een cyste in mijn baarmoeder. Nu is na de zwangerschap nooit meer gekeken of deze weg is. Mijn buik is nog best wel opgezet en dik. Ook heb ik er steeds een naar gevoel in. Ik ben bang dat hij er nog zit. Moet ik hier mee naar de dokter? Ik ben bang dat ik er onnodig heen ga, maar heb er een onrustig gevoel bij. Ik kom wel vaker bij dokters met verschillende klachten en vaak is er niks aan de hand. Soms ben ik bang dat ik mij zelf dingen aanpraat. Kan dat? Is dat een ziekte?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een cyste is een met vocht gevulde holte. Deze kan variëren van klein tot groot en kan pijnloos zijn, maar cystes kunnen ook zeker wel klachten veroorzaken. Of uw buikklachten veroorzaakt worden door een cyste in de baarmoeder is moeilijk te zeggen. Dit hangt onder andere af van de precieze lokalisatie en de grootte. Het kan echter ook zijn dat de cyste alweer uit zichzelf is verdwenen. Als u er een onrustig gevoel bij heeft kan ik alleen maar aanbevelen om toch een afspraak te maken bij de huisarts. Deze kan dan gericht lichamelijk en/of aanvullend onderzoek doen en ook adviezen geven.

Vertel daar ook dat u soms bang bent om voor niks naar de dokters te gaan en dat u zichzelf misschien wat aanpraat. Zoiets is niet zomaar een ziekte of een angststoornis. En juist de huisarts kan u ook daarvoor ook gerichte tips geven.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

Lees meer artikelen over:

medisch