Een oordeel eten en drinken

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Mij is altijd voorgehouden dat als je onbekeerd aan het Heilig Avondmaal gaat, je voor eeuwig verloren gaat (“eet en drinkt zichzelve een oordeel”). Is er ergens in de Bijbel een tekst die daarop wijst? Ik heb het er met anderen ook over gehad en heb gemerkt dat er meer met deze vraag zitten. In andere kerken wordt er namelijk geloofd dat met een oordeel, een ziekte o.i.d. bedoeld wordt. Wie kan mij hierop een antwoord geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

7 reacties
hansa
Vraagsteller, er staat niet: ".. eet en drinkt zichzelf HET oordeel", maar EEN oordeel. Het is dus duidelijk dat hiermee niet het eeuwige oordeel bedoeld wordt, want dan zou er 'het' staan.
Hansje
Ik heb hier ook een tijd mee geworsteld, maar totdat mij ook gewezen werd hoe ik dit gelezen moet worden. Het is ook goed om het hele stuk te lezen en niet alleen deze zin te lezen. Het was in deze gemeente dan ook zo dat mensen dronken waren.

Het gaat er mijns inziens dan ook om dat je in de week van voorbereiding dan ook zelf de drie vragen die gesteld worden of je daarop antwoord kunt geven met ja en dan mag je de uitnodiging van Hem ook niet weigeren! De Koning van de Koningen roept je/U dan.

Gods zegen met deze worsteling!
AHHK76
Er is maar een zonde die niet vergeven kan worden: dat is de zonde tegen de Heilige Geest.
Onwaardig aangaan is iets anders: dan schat je het Heilig Avondmaal niet op de juiste waarde.
Het is niet zo waardevol voor je, als dat het zou moeten zijn...
Paulus schrijft er niet bij, dat er voor deze mensen geen hoop meer is.
Hoop is er voor iedereen, zolang je leeft!
Tenzij je de zonde tegen de Heilige Geest gedaan hebt. Maar zij die dat gedaan hebben, zijn zo verhard, dat ze geen interesse meer hebben in hun behoud. Dus zij zitten er niet mee of ze nog behouden kunnen worden...
Als je daar nog wel mee zit, dan heb je die zonde niet gedaan!
Dan is er nog vergeving en genade bij God te krijgen. 1 Johannes 1 : 9
Janos
De tekst waarin dit word aangehaald staat in 1 kor. 11:27. Paulus schreef dit naar aanleiding van ernstige misstanden rondom het avondmaal in de gemeente van Korinthe.
Dit was trouwens niet het enige wat er mis ging. Lees de brief er maar eens op na. eten van (heidens) offervlees, sexuele zonden, wanorde in de gemeente en dan nog wel een aantal dingen. Dan brengen wij het er nog niet zo beroerd vanaf in nederland zou je haast denken..
Dan vraag je of we ziekten in verband mogen brengen met het oordeel van God. Als je deze vraag stelt met het oog op het wel of niet aangaan aan het avondmaal, zou ik je het volgende mee willen geven. Het avondmaal is bedoeld voor de (zondige) mens die een verlosser nodig heeft in zijn of haar leven. In het avondmaal biedt God ons niets ander aan dat dat hij ons in de doop al heeft aangeboden. Namelijk vergeving van zonden door het bloed van onze borg en zaligmaker, Jezus Christus. Zoals de doop al heen wijst naar het nieuwe leven door de voldoening die ligt in het offer van Jezus, zo wil Hij ons telkens opnieuw door het avondmaal tonen hoe groot zijn liefde voor ons was en is. Deelnemen aan het avondmaal betekend dat je erkent en geloofd dat je zonder het verzoenend werk van Christus niet meer kan leven. Je zoekt het bij Hem en geloof dan ook dat Hij je wil geven, alles wat je nodig hebt om Hem recht te kunnen dienen. Zowel hier in de tijd als straks, volmaakt, in de eeuwigheid!
Nog even terug naar je vraag. Staan zonden in verband met oordeel ? Paulus durft het zo wel te stellen in elk geval. Andersom zou ik me niet aan wagen. Dat je zegt als er veel ziekten zijn zal het wel met zonden te maken hebben. De dicipelen stelden deze vraag ook eens aan Jezus mbt een blindgeboren man. Hij antwoorde hierop: Hij heeft niet gezondigd en zijn ouders ook niet. Maar, dit is gebeurd, omdat de werken van God in hem geopenbaard zouden worden (hsv: joh. 9).
Nog heel even over het avondmaal. God roept zijn kinderen aan tafel. Welke vader zou zijn kind weigeren aan tafel, al is hij niet schoon ?
Als een 'aardse' vader al het beste zoekt voor zijn kinderen, zal de hemelse vader dit niet des te meer doen ?
Lees ook eens de gelijkenissen over de verloren zoon en over het verloren schaap. God zoekt zondaren, omdat hij ze liefheeft. En dat we vuil zijn, en onvolmaakt, dat weet Hij. Is Jezus ons niet gelijk geworden in al onze zwakheden ?
Ik wens je een gezegend pasen!
Johannes3vers16
beste vraagsteller, in de oorspronkelijke taal staat als je het zonder respect doet en dat is dan wel heel wat anders als een/het oordeel eten en drinken!
CrA
Dat je, jezelf een oordeel kan eten en drinken is bijbels 1 cor.11:29
Wanneer gebeurt dat? Als je niet waardig aangaat.
Wat is dat?
- Als je het verschil niet weet tussen gewoon brood/wijn en het brood/wijn in het avondmaal, wat een symbool is van het lichaam en bloed van Jezus. Als je een stukje brood eet en een slokje wijn neemt, zoals je dat thuis doet.
-Als je deelneemt zonder jezelf te beproeven. Beproeven is testen. Laat maar eens een test los op je geloof. Woont Jezus Christus in je? Of weet je dat niet?(2 cor.13:5).
Als je toch deelneemt, terwijl je weet dat Jezus Christus niet in je woont, eet en drink je jezelf een oordeel.
Want wat doe je dan? Je plakt jezelf het zegel(teken van echtheid)van Koning Jezus op. Je zegt: Ik ben van Jezus, terwijl dat niet zo is. Als je dit blijft volhouden, is dat een oordeel.
Antonia
Als je onwaardig deelneemt aan het Heilig Avondmaal, eet en drink je je niet alleen een oordeel, want dat is het ergste nog niet, maar je bent ook schuldig aan het lichaam en bloed des Heeren. 1Corinthe 11:27. Je kruisigt Christus als het ware opnieuw.