Ik ga naar de EO-jongerendag

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Ik ga naar de EO-jongerendag. Is dat een zonde?

Antwoord

De apostel leert ons in Romeinen 14 het laatste vers: al wat uit het geloof niet is, is zonde. Ga jij in geloof, dán alleen is het geen zonde.

"Om over de EO-jongerendag een (gefundeerde) mening te kunnen hebben, moet je er zijn geweest", zo wordt wel eens gezegd. Dit is betrekkelijk. Zou ik geen enkele informatie hebben of kunnen krijgen dan alleen door erheen te gaan, dán zou ik er geen mening over kunnen vormen of hebben, omdat ik gelukkig nog nooit op de EO-jongerendag ben geweest.

Maar ds. Reinier van Kooten uit Soest is er wél een keer geweest en heeft er uitgebreid verslag over afgelegd in het Reformatorisch Dagblad én hij heeft met verscheidene "top-mensen" binnen de EO erover gesproken. Dit alles was alleen maar óf uiterst negatief óf zeer bedenkelijk van karakter. Verder heb ik genoeg van en over de EO gelezen om tot de volgende stelling te komen: de hele EO is voor mij -voorzover ik de EO ken!- verwerpelijk en verfoeilijk. Dominee Johannes van der Poel zei het heel crue, maar ik denk heel terecht: EO staat voor eeuwige ondergang!

Wat zullen er een mensen zich bedrogen vinden met de EO, heel de wereld (compleet met televisie) aan de hand én ondertussen op de smalle weg naar de hemel...? Ik geloof er NIETS van.

Wanneer wij in Gods Woord lezen Wie onze God is, een verterend Vuur en een eeuwige Gloed, én dat persoonlijk krijgen te ervaren, dan denk ik dat we geen behoefte meer hebben aan de veelal oppervlakkige namaakgodsdienst van de EO-jongerendag!

Ik ben erg scherp, vind je niet? Ik durf te zeggen dat ik nog niet scherp genoeg ben geweest! Want het ergste van de EO-jongerendag en allerlei dingen die met de EO te maken hebben, is niet dat zoveel mensen zich voor eeuwig bedriegen. Maar dat God in Zijn eer en Naam zo dikwijls wordt aangerand en tekortgedaan. God wordt door veel van de EO diep beledigd, omdat meestal of altijd een eenzijdige belichting van Zijn Wezen en karakter wordt gegeven, waarbij vooral het bevindelijke werk van de Heilige Geest niet alleen (bijna) nooit aan de orde komt, maar zelfs (soms) ontkend wordt. Het is menigmaal remonstrants en mens-gericht. Het eenzijdige werk van God wordt niet of amper verheerlijkt, omdat de doodstaat van de mens min of meer wordt geloochend, niet met zoveel woorden, maar wel in de praktijk van veel programma's; onder andere op de jongerendag.

Men predikt daar een ONMACHTIGE God en een MACHTIGE mens. Een onmachtige God Die wacht op jóuw beslissing, totdat jíj je hart voor Jezus opent. Dit is een verdraaiing van de Bijbelse waarheid van de almachtige, soevereine God, Die zaligmaakt wie Hij heef verkoren.

Daarom, naar de EO-jongerendag gaan is jezelf op een plaats begeven waar God niet in Zijn gunst is, maar -ik vrees- in Zijn toorn. Daar hoor je niet!

Ds. W. Pieters

Tags in dit artikel:

EO (-jongerendag)