Ongeloof familie

Kand. G.A. van Ginkel / 6 reacties

Vraag

Om verschillende redenen (o.a. een overstap naar een andere kerk) geloven familieleden niet dat ik bekeerd ben, terwijl ik al van kinds af aan geloof. Hoe moet ik hier mee omgaan?

Antwoord

Belangrijk is dat God weet dat je bekeerd bent. Dat je in Christus een aangenomen kind bent van Hem. Door de Geest. Uiteraard is het fijn en goed voor de onderlinge verhoudingen als je familie je vertrouwt; zeker op het terrein van het geloof en geloofsgetuigenis.

Het probleem lijkt (vooral) te zitten bij de verandering van kerk of kerkverband. Tja, dat is nogal eens een punt... Er zijn mensen die lijken te denken dat er alleen in hun kerk of kerkverband zondaren zalig kunnen worden. Dat komt over als een beetje arrogant... Toch zijn  het vaak erg integere en bewogen mensen die zo denken: Bij ons moet je zijn!

Is het waar? Je moet bij Christus zijn. Waar anders heen, dan tot Hem alleen!? Gods Woord leert ons dat er maar één ware Kerk is, van waarlijk vrijgekochten, in het bloed van Christus. Die Kerk trekt gelukkig door alle kerkverbanden heen.

Ik hoop van harte dat jij en ik en al onze familieleden tot die Kerk behoren. Uit genade. Om nu verwonderd te leven, ziende op de overste Leidsman en Voleinder van het geloof. In liefde; met verwachting!

Hoe ga je om met het wantrouwen van je familie? Bid God om wijsheid, licht en liefde. Ook voor de mensen om je heen. Overwin het kwade, door het goede. Bewaar de vrede met alle mensen, indien enigszins mogelijk. Leef zoals de Heere dat van je vraagt. En... verander niet direct van kerk of kerkverband.

Kand. G. van Ginkel

Tags in dit artikel:

familiegetuigen
6 reacties
AHHK76
Wat moeilijk is dit voor jou!
Ik kan me een beetje voorstellen hoe dit voelt. Het is moeilijk hier tactisch mee om te gaan. Toch is dat wat je nodig hebt. Hopelijk helpt en bemoedigt het bovenstaande antwoord jou.
Het belangrijkste is dat jouw relatie met God goed is en ik hoop dat het je lukt daar iets van te delen met anderen en dat ze dan toch gaan zien, Wie God is hoe Hij werkt en wie jij mag zijn door Zijn genade. In deze volgorde... Want het gaat niet om ons! Verder hoop ik dat je goede contacten hebt/krijgt binnen jouw eigen kerk of met mensen die over kerkmuren heen kunnen kijken. Gods zegen toegewenst!
John61
Complimenten aan kandidaat van Ginkel voor het genuanceerde en Bijbelse antwoord! Dat mag ook wel eens gezegd. Voor de Heere is er maar één Kerk.
dkw
Als je sterft hoef je geen rekenschap aan je familie af te leggen, maar alleen aan God.
Als het goed zit tussen God en jou, dan is het toch goed?

Is jou familie wel bekeerd dan? Als je ze vraagd wie Jezus is en welke plaats Hij inneemt?
Dan zou er toch herkenning moeten zijn? Of staat dan de wagen stil en wordt er verschrikt en beteuterd naar de punten van de schoenen gekeken en gezegd, och mocht het nog eens gebeuren?

Het is mooi als je mag en kan delen in je geloof, als mensen het niet van je aannemen, wat dan nog, als het maar goed zit tussen jou en God, dan kan de wereld gestolen worden.
Zoek je geloofsgenoten dan maar ergens anders, in je kerk bijvoorbeeld.
juni
je geloofd al van kinds af aan.

misschien help het,als u de familie kan vertellen,hoe u aan uw geloof bent gekomen?

de Heere laat niet varen het Werk van Zijn Handen.
als uw geloof van Hem is,bent u gelukkig hoor!

er is maar Een waar zaligmakend geloof,
verder een tijdgeloof,of historisch geloof,ach,u zal het vast goed weten voor u zelf.Vertel er maar van ,wat u gekregen hebt. ,zaai aan alle wateren.

nog iets anders,de duivel geloofd ook,en hij siddert....
mieptruus
Juni, wat is dat waar zaligmakend geloof? Wat houd dat in?
juni
mieptruus@waar zaligmakend geloof:
een geloof bij God vandaan.

waar niks van de mens bij komt.

catechismus zondag 7 hetwelk de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt.

leest u zondag 7 zelf maar.miep truus.

staat toch ook in de Bijbel? tenzij gij wederom geboren wordt,gij kunt het koninkrijk Gods niet zien.
en Joh 17,die Gij Mij gegeven hebt is niemand verloren gegaan
dus,,alles komt bij God vandaan,uit Hem,door Hem en tot Hem
als je dit geloof krijgt,dan heb je het!