Liefde laten zien

G. Hoogakker / Geen reacties

Vraag

Hoe geef je liefde aan je vriendin, als zij zegt dat zij niet weet wat liefde is? (vanwege verdrietige omstandigheden uit het verleden). Hoe kan je dat het beste laten zien?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Uit het stellen van de vraag blijkt dat je veel om haar geeft en dit wil laten blijken aan haar, een mooi uitgangspunt. Jullie hebben elkaar gevonden, dus hoe dan ook heeft zij enige liefde/genegenheid ervaren van jouw kant. Kan je vriendin benoemen wat dat is geweest?

Voor zowel jou als je vriendin, begin bij de bron van liefde: God! Hij geeft in de Bijbel veel antwoorden op de vraag wat liefde is (denk bijvoorbeeld aan het bekende hoofdstuk 1 Kor. 13).
Op deze manier kun je haar het beste jouw liefde voor haar laten zien. God is de volmaakte liefde. Vraag Hem om die liefde te openbaren aan je vriendin

In het boek “De vijf talen van de liefde” van Gary Chapman worden vijf ‘liefdestalen’ beschreven, manieren om te laten zien dat we van de ander houden: liefhebbende woorden, behulpzame daden, tijd voor de ander vrijmaken, attente cadeautjes, lichamelijke genegenheid. Wat vind jij en wat vindt jouw vriendin prettig? Sluit aan bij wat zij fijn vindt. Liefde is toewijding en actie, niet alleen maar gebaseerd op wat wij voelen. Meer dan jouw liefde tonen aan haar kun jij niet doen, het helpt niet om te forceren. Dit vraagt tijd en geduld.

Daarnaast is er een ander punt. Uit je vraag maak ik op dat er vanuit het verleden een blokkade is waardoor ze jouw liefde niet kan ontvangen. Door onverwerkte omstandigheden/emoties kan deze blokkade blijven bestaan. Ik weet niet wat er heeft gespeeld in het leven van je vriendin maar wellicht is het goed hier met een hulpverlener over te praten.

Hartelijke groet,
Germa  Hoogakker

G. Hoogakker

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Elst (Gld.)
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Maatschappelijk werkster

Tags in dit artikel:

blokkadecommunicatie