Vrouw van ouderling spreekt huisbezoek af

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Mag de vrouw van een ouderling bellen om een afspraak te maken voor de ouderling? Ze lijkt wel de secretaresse van de ouderling. Is dit niet in strijd met het ambtsgeheim?

Antwoord

Als het goed is krijgen alle gemeenteleden huisbezoek van een of meerdere ambtsdragers. Dat is bepaald geen geheim. Dat daarvoor afspraken gemaakt worden evenmin. Omdat het plannen van avonden en tijdstippen best veel tijd en zoekwerk kost, is de oplossing van deze ouderling best slim en zeker ook acceptabel zolang zijn vrouw verder niet inhoudelijk op de hoogte is.

Tags in dit artikel:

huisbezoek
6 reacties
sydneylover
Handige manier van de ouderling om dit uit handen te geven.

Wellicht is de oplossing zoals wij die in onze gemeente kennen nog handiger: het staat gewoon minimaal 6 weken van tevoren ingepland in de Kerkbode.
Pas als er geschoven moet worden wordt er telefonisch overlegd.
pannenkoek
Mijn echtgenoot maakt de lijst voor 3 maanden. sept okt nov en voor jan febr mrt. Iedereen inplannen, alleen bij bijzonderheden wordt er geruild. Ivm de afstanden is dat vaak lastig, de 2 gezinnen worden als paartjes ingepland. En ja, dat doen we ook wel eens samen. Niks geen geheims aan. Als mensen mij ervoor benaderen geef ik het door, of ik laat ze zelf mijn man bellen. Op een boerderij wonen is leuk, maar men denkt ook wel eens dat hij altijd binnen zit..... ;-)
Boanerges
Je kunt blijkbaar alles vergeestelijken.....

Ik doe het sinds een paar jaar met een datumprikker. Daarop zet ik een hele rits data open waarop ik beschikbaar ben. Dan stuur ik de mail rond naar alle wijkleden die een beetje digitaal zijn. Wanneer “het adres” een datum gekozen heeft wordt die voor degene die nog niet gereageerd hebben direct geblokkeerd. Herinneringen sturen om te reageren is zo ook een fluitje van een cent.
Verder wordt er niet zoals Sydneylover suggereert verder gecommuniceerd in het kerkblad ofzo. Die verstikkende controle (heeft die en die al huisbezoek gehad?) hebben we gelukkig in het verre verleden al achter ons gelaten.
roel
Ik zit in een wat kleinere gemeente.
Bij mij is de gewoonte dat het jaarlijkse huisbezoek door twee ouderlingen uitgevoerd wordt.

Door de kerkeraad wordt een rooster gemaakt waarop iedereen ingedeeld wordt. Ruilen kan uiteraard.
hvdijk66
Leuk om te lezen hoe verschillend de huisbezoeken worden georganiseerd.

Mijn vrouw is goed in het inplannen van afspraken. Zij benadert de gemeenteleden en zorgt dat er gesprekken worden gepland. De (wat jongere) dames worden door haarzelf bezocht en ik ga naar de andere adressen. Ik ben erg blij dat we dit mooie werk samen kunnen doen.

Veel zegen gewenst voor alle mede bezoekbroeders en zusters.
pannenkoek
@ boanerges, die datumprikker is ook een goed idee. Dank! Zo prikken mensen zelf de datum uit een keuze die aangereikt wordt. Mijn man plant ook voor zijn 6 mede broeders, maar dit zal ik eens onthouden. De bezoeken zijn net klaar, dus lang genoeg om voor okt een nieuwe planning te maken.