Paasconcert van Sela

Ds. P.D.J. Buijs / 7 reacties

Vraag

Aan een dominee uit de CGK. Ik ben afgelopen week naar een paasconcert geweest van Sela. Ik vond het een zeer mooie avond. Het was fijn om daar geweest te zijn met zoveel mensen uit allerlei soorten kerkverbanden om samen het Paasverhaal te overdenken met liederen. Nu is het zo dat een goede vriend van mij er erg veel moeite mee had dat ik daar naar toe ben geweest. Hij liet mij een foto zien van een of ander concert en vergeleek dat met een foto van een optreden van Sela. Nu werd er bij dit optreden van Sela een bepaald soort sfeerverlichting gebruikt. De kerkmuren waren mooi verlicht en dat bracht toch wat extra’s. Nu moet u niet denken dat ik daar helemaal achter sta. Ik ging tenslotte naar dat optreden om Sela een keer in het echt te horen en ik ben blij dat ik daar ben geweest. Nu viel die vriend van me mij aan op het feit dat ik daar niet naar toe moest gaan omdat het wereldgelijkvormig is met al die verlichting in de kerk. Ik was en ben het daar absoluut niet mee eens en kreeg er een rotgevoel over dat ik daar op werd aangevallen. Want als ik aan hem vraag hoe zijn band met de Heere Jezus is weet hij daar geen antwoord op. Daarbij moet ik vertellen dat ik sinds een jaar of twee mag leven met de Heere, met vallen en opstaan, maar ik mag weten wie Hij voor mij zondaar wil zijn. Dan is het toch niet erg dat je eens in de zoveel tijd een keer naar een avond gaat waarop de Heere Jezus wordt geprezen om Zijn verlossingswerk? Een kind van God mag toch ook wel eens naast de psalmen andere liederen zingen? Dat zegt Paulus toch ook meerdere keren in zijn brieven: zing psalmen, gezangen en geestelijke liederen? Nu vroeg ik aan die vriend wat hij die woensdagavond aan het doen was en toen zei hij: Champions League kijken. Daarop zei ik: wat is beter, een avond Koning Jezus aanbidden of een avond koning voetbal vereren? En elk mens doet fouten, dus over elkaar oordelen is ook niet goed! Toen stopte het gesprek en zit ik toch een beetje met een rotgevoel. Wat is uw mening hierover en wat kan ik nu het beste doen?

Antwoord

Beste lezeres,

Vooropgesteld: ik ken Sela niet, dus ik weet niet precies hoe het er daar aan toegaat. En over sfeerverlichting kun je van mening verschillen, maar daar zit volgens mij het punt niet. Het slot van je mail vind ik onthutsend: je vriend kan blijkbaar met een goed geweten naar de Champions League kijken (en als ergens gevloekt wordt, dan wel bij voetbal!) terwijl hij jouw bezoek aan een zangavond afkeurt. En als ik dan ook nog lees dat hij geen antwoord heeft als het gaat over zijn persoonlijke relatie met de Heere Jezus, dan komt voor mij de aap uit de mouw: hij houdt zich op de been met een bepaald soort 'godsdienst', maar het wezen ontbreekt in zijn hart, zo vrees ik. Dat blijkt immers wel uit het enerzijds veroordelen van jouw gang naar de zangavond, maar intussen zelf genieten van “de ijdele vreugd in 's bozen tent.” Hoe dubbel kan het zijn!

Wat er nodig is? Ga samen met hem het gesprek aan over de vraag waar het nu werkelijk om gaat in het leven: de verzoening met God door Jezus Christus. Waar ligt zijn hart? Kent hij iets van de vreugde in de Heere? Ziet hij in hoe dubbelhartig hij bezig is en dat dat voor God nooit kan bestaan? Dat er grondige bekering nodig is?

Het valt mij vaker op: mensen bij wie je niet een persoonlijke band aan de Heere kunt ontdekken (voorzover wij zien, want de Heere kent het hart) kunnen bij een ander over een strootje vallen. Dat zullen we moeten ontmaskeren. In alle liefde - wie ben ik immers zelf als zondaar voor God? Maar wel in alle helderheid. Want een tweeslachtige levenshouding kan nooit voor God bestaan (zie 1 Koningen 18:21).

En -maar dat terzijde- vraag jezelf ook af of je straks in een eventueel huwelijk werkelijk samen de Heere kunt dienen. Dat behoort toch tot de basis voor een huwelijk?

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

gospelselawereldgelijkvormig
7 reacties
Pcrtje
Ik denk dat de predikant zich even heeft verkeken op de vraag: het gaat hier, denk ik, niet om een liefdesrelatie maar een vriendenrelatie...
Jvslooten
Ja, dat denk ik ook. Maar dat hoeft natuurlijk niks af te doen van het antwoord van ds. Buijs!
juni
vragensteller,wel of geen verlichting of sfeer,,t,lijkt mij toch ''de WERELD zingt Gods lof''

vragensteller,k,wil u een boek aanraden,,de Leeuw uit de stam van Juda""

als u spreekt over een avond Koning Jezus aanbidden.

k,wens u alle aanbidding toe
AHHK76
Misschien moet je dat vervelende gevoel niet op jezelf betrekken... Jij mag weten dat je bij God hoort, wat Heerlijk! Die vriend van jou heeft dit vriend niet. Dat is heel erg verdrietig. Bid voor hem en probeer in gesprek te blijven.
Het komt meer voor dat mensen liever iets doen wat niets met God te maken heeft.. Dan dat zij iets doen wat niet helemaal binnen hun idee van kerkzijn/geloof hoort. Dit is een vorm van geestelijke armoede of kortzichtigheid... Helaas!
Breng al jouw vragen, de pijn van het onbegrepen voelen, enz. maar bij God! Hij begrijpt het wel...
Gods zegen toegewenst.
lydian
Ik ben er ook geweest, voor de 3e keer, ! En de inhoud van de verzen zijn zo mooi!
Als er gezongen werd over het diepe lijden van Christus, worden de lichten gedempt, persoonlijk vond ik het de boodschap ten goede komen!
Gerard314
Dit is of humor of ver doorgeschoten wettisisme.

Uiteraard heb je vrijheid om bezwaar te hebben tegen de verlichting bij Sela, ik zou niet weten wat daar tegen is, maar OK het zou kunnen.

Maar dan wel kijken naar het godloze, materialistische, mens vereerende voetbal...

Hier is sprake van onzichtbaar splintertje en een balk zo groot dat Noach er arken van had kunnen bouwen voor alle mensen en alle dieren!
John61
Als ik het stuk van vraagsteller lees, word ik heel verdrietig. Wat begrijpen sommige christenen toch weinig van het evangelie. Geniale vergelijking van de ds.: struikelen over een strootje.