Jezus in Paulus' brieven

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Het is mij al meerdere keren opgevallen dat Paulus in zijn brieven weinig verwijst naar het optreden van de Heere Jezus hier op de aarde, bijvoorbeeld de wonderen die Hij deed, de gelijkenissen die Hij vertelde, het onderwijs dat Hij gaf. Paulus noemt vrijwel alleen de kruisiging en de opstanding van Christus. Komt dit doordat Paulus verder niets geweten heeft van het openbare optreden van de Heere Jezus? Want naast de kruisiging en de opstanding, zijn toch ook de gelijkenissen, wonderen e.d. van groot belang? Ik vraag me dus af waarom Paulus in zijn brieven hier niet naar verwijst.

Antwoord

Er zijn nog wel meer vragen te stellen aan Paulus. Wellicht heeft hij de beschikking gehad over een (of meerdere) van de geschreven evangeliën. Waarom zou hij er dan uit citeren? Het is belangrijker om te lezen (en te geloven) wat Paulus wel heeft geschreven, dan ons af te vragen waarom hij bepaalde gebeurtenissen niet heeft geschreven. Met klem wijst hij op de dood en opstanding van de Heere Jezus. Blijkbaar heeft de Heilige Geest het niet nodig geacht dat Paulus ook die dingen zou herhalen, die algemeen bekend waren.

Ds. W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

paulus