Pijnlijke ontdekking

F.J. Bijzet / 29 reacties

Vraag

Ik ben er achter gekomen dat de man van mijn vriendin pornosites bekijkt. Ik zat bij hen achter de computer en zag het toen ik iets uit de ‘geschiedenis’ wilde wissen. Ik heb even verder gescrolld en zag dat dit al maanden gaande is, meerdere keren per week. Mijn vriendin is niet zo computertechnisch en ik geloof dan ook niet dat ze hier vanaf weet. Ik heb dit zelf ook meegemaakt met mijn eigen man en weet daarom wat het met jou en met je relatie kan doen. Ik wil haar dit graag besparen, maar aan de andere kant wil ik ook niet dat haar man hiermee doorgaat. De band tussen haar man en mij is niet hecht genoeg om dit met hem te bespreken, al zou ik dit wel het liefst doen zodat mijn vriendin die pijn niet hoeft te voelen. Aan de andere kant vind ik dat zij het wel moet weten. Wat kan ik het beste doen? Hoe moet ik dit aanpakken? Toekijken en niets doen zit niet echt in mijn aard, dit moet gestopt worden voordat hij echt een afspraak regelt via die sites... (en dan ga ik er maar vanuit dat hij dat nog niet gedaan heeft). Ik hoop dat iemand mij hier helderheid over kan verschaffen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je hebt een pijnlijke ontdekking gedaan en dat stelt je voor een lastig dilemma. Wat ga je doen?!? Je zegt dat de band tussen jou en hem niet goed genoeg is om dit te bespreken, maar de andere kant is wel dat je iets ontdekt hebt van hem wat schadelijk is voor zijn huwelijk met jouw vriendin.

In een dergelijk geval denk ik dat de beste weg is dat je toch de stoute schoenen aan trekt en de man van je vriendin vertelt wat je ontdekt hebt. Dat kan rechtstreeks, maar ook via een mail. Eventueel kan je eigen man je hierbij helpen.

Terecht dat je je vriendin hier geen pijn mee wilt doen. De verantwoordelijkheid om open te worden ligt immers ook bij hem. Maar nu je het weet heb je wel een verantwoordelijkheid. Mijn ervaring is dat hoewel mannen die dit doen het niet fijn vinden dat iemand er over begint, ze meestal ook dankbaar zijn dat je het lef hebt gehad. Belangrijk is het liefdevol en niet veroordelend te bespreken. Maak je zorg kenbaar voor hem en je vriendin. Dat maakt hem denk ik wel ontvankelijk voor je zorg!

Groet,
Ferdinand Bijzet

F.J. Bijzet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Functie : Relatietherapeut en opleider

    Website: www.relatie-herstel.nl

Tags in dit artikel:

openheidporno
29 reacties
drj
De deskundige heeft uiteraard gelijk: de man heeft hier de verantwoordelijkheid het zijn vrouw te vertellen. Als hij die verantwoordelijkheid niet neemt mag je hem niet helpen zijn zonde geheim te houden.
Sterretje
@cbl Precies datgene wat jij zegt, waar ik moeite mee heb. Als het goed is zou inderdaad iedereen alles moeten kunnen lezen van je, maar er zijn nou eenmaal dingen waar, inderdaad, anderen fatsoenshalve niets mee te maken hebben. En dan gaat mij het erom dat ik het vreemd vind dat zij 1. in de internetgeschiedenis van haar vrienden kijkt, (waarom zou je iets graag willen wissen?) waarbij ze weet dat dat een stukje privé van iemand is en 2. ook nog doorscrollt als zij pornosites ziet staan.
Vanuit haar ervaringen zal zij het best snappen en ook schrikken, maar ik vind het een inbreuk op de privacy van anderen. En daarbij weet zij ook verder niks. Het kan (zoals gezegd) ook haar vriendin zijn, ze kunnen het samen kijken en wie weet, is er wel een kind wat het niet kan laten om dat te kijken (als ze natuurlijk kinderen hebben, dat weten we niet).
Ik heb er moeite mee dat zij dit nu zegt en de houding aanneemt van een goed mens, dat dit evt. probleem graag wil oplossen en niet weet hoe, terwijl zijzelf m.i. net zo goed fout is geweest.
marc05
Sommige reacties verbazen mij.
Niet te snel zomaar aannemen dat iemand een website heeft bezocht s.v.p.

Afgezien van het feit dat je niet weet of de vrouw of man of de kinderen de websites heeft bezocht kan de computer ook nog besmet zijn met spyware waardoor websites in de historie verschijnen.

En daar sta je dan met je 'waarschuwende e-mail' waarmee je je vriendschap en goed vertrouwen in elkaar op het spel zet.

Het kan bijvoorbeeld ook dat ze van die besmetting zelf niets merken:
"a URL that's been requested to open in a pop up window may actually get added to your history before the pop up blocker kills it. You've never seen it, but it's there in the list."
lies
@Hermon: niet de vragensteller moet zich schamen, zij heeft immers deze ontdekking per ongeluk gedaan. Ze heeft er niet naar gezocht. Echter, allen die porno kijken, moeten zich diep schamen!!!
Hermon
@lies, allen die porno kijken moeten zich schamen? Oké. Maar allen die ongevraagd en bewust in de geschiedenis van de afgelopen maanden van een ander zitten te scrollen moeten zich óók schamen. Schamen omdat zij het vertrouwen van hun vrienden beschamen. En allen die naar RW snellen om (advies te vragen hoe) de zonden van een ander aan te (moeten) wijzen, terwijl ze zelf óók fout zijn, moeten zich óók schamen.

En zo kan ik nog wel even door gaan: allen die pc verslaafd zijn moeten zich ook schamen. En allen die vervolgens klagen dat ze overgewicht hebben, terwijl ze er zelf voor kiezen om een groot gedeelte van de dag achter de pc te hangen, moeten zich ook diep schamen. En allen die op zondag vrijwillig de pc aan zetten, terwijl hun geweten waarschuwt dat dit niet goed is, moeten zich ook schamen. En zo kunnen we wel even doorgaan... Echtgenoten die bewust voor elkaar gekozen hebben, maar elkaar vervolgens de tent uit vechten en dan hier vragen hoe ze met die lastige echtgenoot om moeten gaan, alsof ze zelf geen enkele verantwoordelijkheid hebben, moeten zich ook schamen. Ze hebben immers zélf voor dat huwelijk gekozen? Zijn zelf partij in het conflict? Mensen kiezen er zélf voor om dag in dag uit als een zombie achter de pc te hangen, en het zelfs op Gods dag niet kunnen laten. En zo koos vraagstelster er zélf voor om bij vrienden de geschiedenis te openen en vervolgens ook nog eens bewust door de laatste maanden heen te scrollen! Nee, je kunt hier echt niet spreken over 'per ongeluk'. Vraagstelster is fout bezig geweest en het zou haar passen als ze zou beginnen met die schuld eerlijk bij haar vrienden op te biechten. Dat is haar verantwoordelijkheid.

Als haar vriendin, of haar man, of beiden, of hun eventuele kinderen werkelijk porno kijken, dan zullen ze zelf wel kunnen concluderen dat het nu bij hun 'vriendin' bekend is... Het is dan HUN verantwoordelijkheid dat aan elkaar op te biechten. Grote kans dat ze zelf die geschiedenis vervolgens gaan checken, om te zien wat jij gezien hebt. Het is dan ook HUN verantwoordelijkheid daar iets mee te doen. Vraagstelster heeft vooreerst enkel de verantwoordelijkheid haar eigen nieuwgierigheid op te biechten. Misschien is de vriendschap direct ten einde en nemen ze helemaal niets meer van haar aan, omdat het vertrouwen beschadigd is. Ook dan zijn dat de gevolgen van haar eigen bemoeizucht, waarmee ze duidelijk een grens is overgegaan. Het lijkt me zaak om me daar maar eens zorgen over te gaan maken ipv alleen maar naar VERMEENDE zonden van een ander te staren!
drj
@Hermon

Je hebt een erg duidelijke mening over het hoe of wat, die schijnbaar weinig ruimte laat voor andere interpretaties.
Veel mensen hier proberen in hun schaarse vrije tijd (jij ook uiteraard) mee te denken over de problemen van anderen. Daar hebben we allemaal wat aan en de meningen van anderen kunnen ons vaak aan het denken zetten.

Als ik bij mijn vrienden het keukenkastje open trek op zoek naar een limonadeglas en vind daar het afgehakte hoofd van de schoonmoeder, dan hoef IK mij niet te meer te schamen voor mijn ontdekking, dan mijn vrienden voor het overtreden van het zesde gebod.

Je kunt daar natuurlijk een andere mening over hebben, maar maak niet iedereen monddood die het niet zo ziet als jij.
drj
... maar, goed punt Hermon.

Roep vriendin en familie bij elkaar en biecht aan allemaal op dat je porno op hun computer hebt gevonden. Eerlijk duurt het langst.
Hermon
Beste drj, ik reageer lang niet op elke vraag en reactie hier, niet als ik het er eens of oneens mee ben of dan wel dat ik er iets van geleerd heb. Dat klopt. Dat wil niet zeggen dat ik weinig ruimte laat voor andere interpretaties. Er zijn tal van vragen, die ik wel lees, maar waar ik in het geheel niet op reageer (dit in tegenstelling tot sommige anderen hier...) Niet omdat ik er niet altijd een mening bij heb, maar omdat een ander al zegt, wat ik ook zou willen zeggen. Mijn reacties zijn ook vooral gericht op de vraagstellers zelf. Nu je mij persoonlijk aanspreekt, zal ik dan op jouw reactie reageren.

Ik ben het eens met je reactie van vorige week donderdag, als er met die vriendin óf haar man gesproken moet worden, dan met beiden. Niet achter de rug van de één met de andere echtgenoot praten. Dat spreek ik ook nergens tegen, dacht ik. Maar goed, ik had idd even kunnen zeggen dat ik het met jou eens was..., dus bij deze :)

Waar ik het ook mee eens ben, dat zijn je laatste woorden: eerlijk duurt het langst. Een ieder mag zijn eigen mening hebben, vind ik ook interessant om te lezen, maar wat ik veel belangrijker vind, zijn de argumenten bij ieders mening. Zo ben ik het met jouw mening eens: eerlijk duurt het langst. Maar je argument hierbij klopt m.i. niet met de feiten die in de vraag genoemd worden. En daar reageer ik op! Het is immers ook niet eerlijk die feiten over het hoofd te zien of te verdraaien.

Zo kan uit de feiten opgemaakt worden dat vraagstelster NIET per ongeluk gezien heeft dat er pornosites staan in de geschiedenis van de afgelopen maanden op de pc van haar vriendin en diens man. Ze heeft namelijk welbewust de geschiedenis van de afgelopen maanden gecheckt, na haar eerste ontdekking!

Ook neem ik aan, als jij iets uit de kast van een ander nodig hebt, dat je ervan verzekerd ben dat die ander jou toestemming geeft in zijn kast te zoeken. Uit de vraagstelling komt naar voren dat de vriendin van vraagstelster niet zo computertechnisch is en waarschijnlijk niet van een geschiedenis weet, waaruit je kunt opmaken dat vraagstelster NIET gevraagd heeft of zij de geschiedenis van de pc van haar vriendin en diens man mag openen.

Ook houd jij het in je vergelijking bij het per ongeluk vinden van dat éne hoofd (lekker luguber voorbeeld trouwens...), terwijl vraagstelster bewust (en ongevraagd!) verder is gaan snuffelen in die geschiedenis van een ander, zelfs van máánden terug! Dat zou gelijk staan met dat jij vervolgens in alle kasten van je vrienden zou gaan speuren, op zoek naar nog meer bewijzen dat zij echt moordenaars zijn...

Je mag je eigen mening hebben hoe hier nu mee verder te gaan. Maar baseer die mening dan op feitelijke argumenten. Dat mis ik in je laatste reactie. Bovendien heb ik niet gezegd dat vraagstelster zich te MEER moet schamen dan haar vrienden, maar zich OOK moet schamen. Ook daarin maar getrouw weergeven, want eerlijk duurt het langst, nietwaar?

Gezien de feiten, zeg ik: met opbiechten kan vraagstelster het beste beginnen met haar eigen fouten. Wat is daar mis mee?
drj
Beste Hermon,

We zijn het volgens mij well 95% met elkaar eens hoor.
Natuurlijk kan het zijn, dat anderen met een goed geweten tot een heel andere conclusie komen.
Eerlijk gezegd ben ik ook blij dat het me tot nu toe niet is overkomen... (zowel internet als hoofd)