Van de hak op te tak

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik ken wat vrouwen/meisjes die tijdens het gesprek 'van de hak op te tak' springen. Ook beginnen ze een verhaal niet bij het begin, maar ergens in het midden. Waardoor het een poosje duurt voordat ik begrijp waar het over gaat. Is dit iets typisch voor vrouwen? Of hebben net zoveel mannen hier last van?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een verhaal goed vertellen is best moeilijk. Soms zijn gedachten al verder dan woorden en lijkt het alsof mensen stukjes overslaan. Het gebeurt ook wel dat men veronderstelt dat feiten c.q. personen uit het verhaal bekend zijn bij degene aan wie het verhaal verteld wordt. Dat is beide lastig en goed om voor jezelf te oefenen in het vermijden van deze ‘fouten’. Dan hebben in ieder geval jóúw gesprekspartners geen last van dit onbegrip!

Of mannen van de hak op de tak springen zoals vrouwen dat kunnen weet ik niet. Mannen communiceren wel op een andere manier, maar dat is je vraag niet. Je zou je oor eens te luisteren kunnen leggen bij mannelijke kennissen om achter het antwoord op je feitelijke vraag te komen. Ik veronderstel echter, dat je wilt zeggen dat je moeite hebt met het hakketakkerige gesprek. Nou, wat let je om de vertelster te onderbreken en te vragen naar datgene wat je niet begrijpt? Behalve het onderwerp bestaat communicatie uit meerdere componenten: naast de spreker is er ook de luisteraar. Met beide dient rekening gehouden te worden in een gesprek! En dan heb je ook nog verschillende niveaus waarop gecommuniceerd wordt. Luisteren -góéd luisteren- is minstens zo moeilijk als spreken! Lees maar eens een van de vele boeken over het onderwerp communicatie.

Hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

communicatiepositie van vrouw
2 reacties
juni
tja t,is en kunst om te kunnen luisteren,of het de hak op de tak is, of uh uh eh uh mmmm nou je hmmm..

uh tja,

lastig als het zo veel tijd kost.

luisteren kan ook lastig zijn he vragensteller,maar je vraag is echt leuk
AHHK76
Er zijn inderdaad vrouwen die van de hak op de tak springen. Dat kan ik soms vaak erg doen! Volgens mij zegt dat iets over het (gevoelige) karakter van zo'n vrouw. Ik ken één vrouw die dat nog erger doet dan ik (een troost;-)! Maar ik ken ook vrouwen die het niet of veel minder doen. Mannen die dit ook doen, ken ik niet echt. Maar volgens mij hoeft dit niet te betekenen dat hun verhalen altijd beter te volgen zijn...?!
Mijns inziens hangt de begrijpelijkheid van het verhaal eerder af van meerdere dingen. Want ook als ik van de hak op de tak spring, probeer ik zo te vertellen dat een ander het nog wel kan volgen... Dat is belangrijk bij ieder verhaal wat men vertelt, dat men proberen zich in te leven in de ander die tegenover hen zit (en wat hij/zij van een situatie afweet).