Trouwen en God liefhebben

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Is het egoïstisch als ik heel graag nog wil trouwen met mijn vriend en een gezin krijgen? Ik mag geloven in God. Hij heeft mij doen omkeren en Hij heeft mij een echt “gelukkig 2021” geschonken omdat ik sinds dit jaar Hem mag kennen en tot Hem mag vluchten in al mijn benauwdheid, twijfels en vragen.

Toch heb ik een vraag, die ik niet ten nadele van God wil stellen; ik heb een relatie en ben ervan overtuigd dat God mij dit geschonken heeft, ook al zag ik dit op dat moment zelf niet in. Ik zou zo graag met hem een toekomst willen opbouwen, maar is dat egoïstisch van mij tegenover God? God liefhebben boven alles staat er. Door mijn zonden stel ik mezelf elke keer weer teleur door anderen dingen belangrijk te vinden, zoals mijn relatie. Ik vind het erg om dit uit te spreken, of te schrijven, maar soms wil ik dus zo graag samen met mijn vriend een toekomst opbouwen, dat ik het leven met God daardoor wil uitstellen...

En met dat ik dit schrijf, schrik ik ervan, en voelt het gelijk weer zo fout. Is het raar dat ik dit wil? Of hoop? Mag ik dit dan ook van God verwachten dat Hij dit laat uitkomen? Want eigenlijk is het dus nu mijn wil en wens en niet van Hem.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dag, bedankt voor je vraag.

Als ik het goed lees vraag je om de grondbeginselen zoals God ze in het Paradijs (en dus in Zijn Woord) gegeven heeft. Daar sprak Hij: “Het is niet goed dat de mens alleen zij.”  Dus als jij gehoor geeft aan de gezonde, menselijke drang om een huwelijk te sluiten, doe je iets wat helemaal overeen komt met de scheppingsordinantie. Dat wordt versterkt als je ervan overtuigd bent dat God je die relatie geschonken heeft.

Als een huwelijk (en niet alleen een huwelijk) bijbels gezond is, staat God op de eerste plaats en komt je man op de tweede plaats. Dat ligt voor jou kennelijk lastig (egoïstisch), maar dat kun je alleen maar voor jezelf uitzoeken. Als God voor jou alles is, hoe kun je dan het leven met Hem uitstellen? Het is toch niet een verstandszaak? Dat zou in strijd zijn met de liefde. Het hele leven met de Heere is een leven vanuit de vraag: Wat wilt Gij dat ik doen zal. Zonder Hem kun jij niets doen (Joh 15:5). Liefde is geen verstandswerk. Liefde is vrijwillig en als je het leven met God zou willen uitstellen, is dat in strijd met het hartelijk willen liefhebben van God.

Ja, ons hart is arglistig, maar toen God Adam en Eva samenvoegde (dat deed Híj dus) schonk Hij ook de liefde. En vanuit die liefde mochten Adam en Eva leven, zowel liefde tot God als liefde tot elkaar. En de Heere op plek één.

Tenslotte lijkt het in de Bijbel een gebod om te trouwen. “Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aankleven, en zij zullen tot één vlees wezen” (Gen. 2:24).

Hopelijk helpt het bovenstaande je.

J. M. Strijbis

J.M. Strijbis

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Docent(opleider) Driestar Hogeschool