Huwelijksproblemen vriendin

dr. J. van der Wal / 3 reacties

Vraag

Ik heb een goede vriendin; gewoon vriendschap, meer niet. Zij is getrouwd. Ik heb veel meegemaakt en gezien bij hen in het gezin. Haar man maakt haar zwart tegen over iedereen. De kinderen zien en horen dat. Het is zelfs zo erg dat de vader vindt dat ze maar zelfmoord moet plegen. De kinderen zitten er vaak bij te huilen. Wat kunnen we doen, we willen dat het stopt. De kinderen willen dat de ouders uit elkaar gaan. De kerkenraad doet er niks aan en de familie van zijn kant maakt deze vrouw ook zwart. Wat kan daar aan gedaan worden?

Antwoord

Het gaat om een moeilijk in te schatten situatie, ook omdat de betrokkene niet zelf haar situatie verwoordt. Op basis van wat ik hier lees, lijkt het mij nodig dat deze vrouw subiet naar haar huisarts gaat en daar haar verhaal doet. Deze kent het gezin, kan doorvragen en vervolgens een advies op maat geven.

Dr. J. van der Wal

Tags in dit artikel:

relatieproblemen
3 reacties
ikkie
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
AHHK76
Wat heftig als je zoiets ziet gebeuren! Hier moet inderdaad ingegrepen worden! Jij mag jouw vriendin aanmoedigen en steunen in het nemen van stappen, maar je kunt het helaas niet zelf oplossen! Dat zou je waarschijnlijk wel graag willen, maar je bent niet verantwoordelijk voor de ontstane situatie.... Ik wil je veel sterkte en wijsheid toewensen! Ik zal er ook voor bidden!
John61
Mijns inziens is hier sprake van geestelijke mishandeling van de vrouw en van de kinderen. Ik hoop dat de vrouw naar haar huisarts gaat en haar verhaal "rauw"vertelt, dus zonder het te relativeren. De huisarts doet daar dan mogelijk melding van bij het ASHG (Algemeen Steunpunt Huiselijk Geweld), die plicht heeft de huisarts als er sprake is van huiselijk geweld. Zie ook: www.huiselijkgeweld.nl

Vraagsteller kan zelf ook contact opnemen met het ASHG en de situatie voor advies voorleggen zonder te vermelden om wie het gaat.