Nieuwe kerk bouwen

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Bij ons in de gemeente (Ger. Gem.) gaan ze een nieuwe kerk bouwen, zo’n modern gebouw. Ik denk dan, het kan toch ook gewoon hetzelfde als wat we nu hebben en niet zo nieuw en overdreven. Daar hoort het toch niet om te gaan? Maar wat doe je als de meerderheid het wel wil? Een jongere.

Antwoord

Breng je argumenten zelf (of via iemand die jou vertegenwoordigt) goed onderbouwd in tijdens de (manslidmaten)vergadering en luister ook naar de argumenten van anderen. De (brand)veiligheidseisen aan kerkgebouwen worden steeds strenger en daardoor nemen ook de kosten toe. Doordat gebouwen aan slijtage onderhevig zijn, is nieuwbouw soms goedkoper en/of efficiënter dan verbouwing/uitbreiding. En als een meerderheid ergens voor kiest, dan leg je je daar bij neer.

Lees ook: 'Enorme kerken en voedselbanken'

3 reacties
Prisma23
Ik begrijp de vraag niet helemaal.

Er worden in Nederland veel kerken gesloten, gesloopt, voor iets anders bestemd.

Dan is het toch mooi als er als compensatie ook nog nieuwe kerken worden gebouwd.

De nieuwe Ger. Gem kerken hebben meestal ook veel meer zitplaatsen dan de kerken die gesloopt of gesloten worden

OK, kost al gauw een paar miljoen maar het geven van geld voor eigen kerk in is in algemeen geen probleem binnen de Ger. Gem.
Feestkledij
@Prisma23, geen probleem voor het spaarvarken van de Ger. Gem misschien, de vraag is echter of dit verantwoord is, hoor je zo met geld om te gaan? Voor miljoenen investeren in een nieuw gebouw terwijl er genoeg andere ruimte zijn. Dat geld had ook ingezet kunnen worden voor andere (mooiere) doeleinde.
Prisma23
@Feestkledij

Helemaal met je eens. Mijn reactie was ook bedoeld om reacties als die van jouw uit te lokken.

Als kerk(en) maak je je voor de wereld wel wat belachelijk geld zo over de balk te gooien. Overal worden er kerken verkocht voor symbolische prijzen van 1 euro (soms een beetje meer) en elders worden er voor miljoenen kerken gebouwd. Zou je met dat geld inderdaad niet wat beters kunnen doen?