Rokken van vellen

Ds. C.J. Droger / 6 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de kleding van vroeger en de kleding van nu. Vroeger droegen Adam en Eva (en de andere mensen uit de Bijbel) rokken van vellen, die toog de Heere hun aan in Genesis. Ook hadden ze jurken aan. Ik weet wel dat wij kleding hebben om onze naaktheid te bedekken. Ten diepste hebben wij kleding gekregen na de zondeval, want voor de zondeval waren Adam en Eva naakt. Mijn vraag: waarom dragen mannen nu geen jurken of rokken meer, maar broeken? Wanneer is de gewoonte /traditie (of hoe je het ook mag noemen) ingezet om broeken te dragen? En waarom? Je kunt zeggen dat is niet meer van deze tijd, maar als wij deze gewoonte /traditie in dit tijdperk nog steeds zouden hebben, dan wisten wij ook niet beter! Wij kwamen hier niet echt uit. Ik hoop dat u er een antwoord op weet (wellicht vanuit de Bijbel).

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt een interessante en boeiende vraag! Een vraag waarop ik ook zelf graag het antwoord wilde weten. Maar waar vind ik het antwoord op deze vraag? Ik heb lang gezocht, maar nog niet een echt antwoord gevonden. Het enige wat ik vond, trof ik aan in een boek van dr. R. Seldenrijk. In zijn boek “Man en vrouw in de traditie der eeuwen”, Heerenveen 1999, las ik op blz. 170 het volgende:

“Tot in de negentiende eeuw werd in West-Europa de broek uitsluitend gedragen door mannen. Broeken worden het eerst gedragen door paardrijdende nomadenstammen in Azië. In Europa introduceren de Teutonen aan het begin van de jaartelling een korte broek zonder kruisnaad. De broek wordt door de Romeinen overgenomen en komt via de Byzantijnen weer in Europa terug. In de elfde eeuw ontstaan de hosen, twee losse, nauwsluitende pijpen met de voet eraan vast. In de veertiende eeuw gaat men beenlingen van achteren aan elkaar vastnaaien, zodat een soort kruisnaad ontstaat. Pas in de negentiende eeuw is men in staat om goedzittende constructies te maken. Bij de strakkere broeken blijft aan de voorzijde tot 1840 een klep bestaan. Dan verschijnt de gulp met knopen. De rits wordt pas in 1935 gebruikt. Rond de eeuwwisseling ontstaan er voor allerlei sporten speciale broekvormen, die in de dagelijkse kleding worden overgenomen. Te denken valt aan de bandplooibroek van de tennisssport en de knickerbocker van het wandelkostuum. In de twintigste eeuw ontstaat opnieuw een beïnvloeding door de werkkleding. Hieruit komen onder andere de spijkerbroek en de overall voort. De gewoonte om zakken in broeken te maken -eerst rechts en later ook links- dateert van de Renaissance. In de loop van de tijd komen afwisselend strakke en wijde broeken voor, al naar gelang van de mode.”

Ik hoop dat ik met dit citaat je vraag voldoende beantwoord heb. Wellicht kun je het boek van Seldenrijk te pakken krijgen en helemaal lezen!

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

kledingrok-broek
6 reacties
Jvslooten
In de bijbel droeg men soms ook al broeken, kijk maar: http://www.biblija.net/biblija.cgi?q=broek*&idq=48&id8=1&l=nl&set=10&q1=1&qall=1&qids=ffffffffffffffffff3f
John61
Hahaha, het is niet als uitlachen bedoeld, ik hoop dat er ruimte voor humor is op Refoweb. Ds. Drooger heeft grondig speurwerk verricht en ontpopt zich hier als een ware deskundige op het gebied van de modegeschiedenis. Chapeau!
Mona
Ik vind het heel leuk om dit te weten,
Een stukje feitelijke informatie!
juni
echt leuk antwoord.
juni
vragensteller,er staat rokken van vellen boven uw vraag.

daar moest een dier sterven,bloed vloeien om de zondige mens te kleden...
goed en naar Zijn evenbeeld geschapen.

zo diep gezonken

durfden niet voor de dag te komen.

rokken van vellen , geen pels

eenvoudige vellen...snijdt zoiets niet door je heen,vellen om de schande te bedekken....

k,moet je eerlijk zegen,dat ik mij nu schaam voor mn houden van mooi en snit
AHHK76
Exodus 28: 39-43
U moet vervolgens het onderkleed weven, van fijn linnen. U moet ook een tulband van fijn linnen maken, maar de gordel moet u van borduurwerk maken.
U moet voor de zonen van Aäron ook onderkleren maken en u moet voor hen gordels maken. Ook moet u voor hen hoofddoeken maken die hun waardigheid en aanzien geven.
U moet ze uw broer Aäron en zijn zonen met hem aantrekken en hen zalven, wijden en heiligen, zodat zij Mij als priester kunnen dienen.
Vervolgens moet u linnen broeken voor hen maken om de schaamdelen te bedekken; ze moeten van de heupen tot op de dijen reiken.
Aäron en zijn zonen moeten ze namelijk dragen, als zij de tent van ontmoeting binnenkomen, of als zij tot het altaar naderen om in het heiligdom te dienen, opdat zij geen ongerechtigheid op zich laden en sterven. Dit is een eeuwige verordening voor hem en voor zijn nageslacht na hem.

Volgens mij droeg de priesters hier 'broeken' onder hun 'jurk'?!