Valentijnsdag

Ds. J.A. van den Berg / 4 reacties

Vraag

Valentijnsdag, 14 februari. Mag je hier als christen aan mee doen? Ik heb onlangs een leuk meisje ontmoet en heb overwogen een kaartje te sturen voor Valentijnsdag. Alleen was ik benieuwd naar de achtergrond van Valentijnsdag. Ik ben wat aan het zoeken geweest en ik kom uiteenlopende antwoorden tegen op internet. Een paar voorbeelden: In de Romeinse tijd was Valentijn een soort seksfeest; Valentijn was een heilige in de RKK; Valentijnsdag is de dag van de liefde en is commercieel; Het rode hart van Valentijnsdag staat symbool voor de vagina. Bovenstaande heeft me doen besluiten geen kaartje te versturen. Op een andere manier kan ik vast ook laten blijken dat ik haar leuk vind. Mijn vragen: Waar komt Valentijnsdag vandaan? Wat is de werkelijke achtergrond achter Valentijnsdag? Mag ik hier als christen aan mee doen?

Antwoord

Beste vriend, het is goed om je af te vragen of je als christen aan iets mag meedoen. Je kunt in dat geval inderdaad proberen uit te zoeken wat de achtergrond is van een bepaald gebruik. Toch hoeft dat niet de doorslag te geven. Ik denk er aan dat er vroeger een heidens feest was op de dagen waarop wij ons Kerstfeest vieren. Men vierde dan de overwinning van het licht op de duisternis. Ook is het zo dat de wereld verkeerd met Kerstfeest omgaat door er een commercieel gebeuren van te maken. Maar deze dingen zijn voor de meeste christenen geen redenen om het Kerstfeest niet op een goede manier te vieren.

Zelf denk ik niet dat we alles tot op de bodem hoeven uit te zoeken. Hierbij moet ik denken aan wat Paulus schrijft in Romeinen 14 vers 14: “Ik weet en ben verzekerd in de Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelf; dan die acht iets onrein te zijn, die is het onrein.” Zo betoogt Paulus in 1 Korinthe 8 dat het niet verkeerd is om vlees te eten, ook al zou dat mogelijk eerst als een offer aan de afgoden zijn geofferd. Toch maakt hij zowel in Romeinen 14 als in 1 Korinthe 8 duidelijk dat het goed kan zijn om er voor te kiezen om geen vlees te eten. De eerste reden zou kunnen zijn dat je het zelf als zonde ervaart en dat je dus door te eten je geweten zou bevlekken. Een tweede reden is dat er een broeder kan zijn die het als zonde ziet en die in verwarring zou kunnen komen als hij je vlees zou zien eten.

Concluderend denk ik dat je goed hebt gehandeld door geen kaartje te versturen op Valentijnsdag omdat er zo veel vragen en onduidelijkheid zijn rondom dit gebruik. Bovendien weet je vast wel een andere manier om te laten blijken dat je dit meisje leuk vindt. Maar het hoeft niet verkeerd te zijn als een christen op een onbevangen manier een kaartje stuurt met Valentijnsdag. Er zou echter van moeten worden afgezien als het duidelijk is dat anderen het als zonde zien.

Vriend, ik wens je van harte toe dat je een vrouw mag ontvangen van de Heere, die de Heere vreest.
Met hartelijke groet,

Ds. J. A. van den Berg
Grand Rapids (USA)

4 reacties
mluther
Beste vraagsteller,

Laat ik allereerst beginnen door min complimenten te geven dat je de moeite neemt om iets uit te zoeken. Niet zelden, wordt er iets overgenomen, zonder zelf enige vorm van onderzoek te hebben gedaan. Echter houd ik erg van mensen die de moeite nemen om zelf een mening te vormen.

Zonder echter naar de achtergrond te kijken zijn er voor mij ook al genoeg dingen die maken dat ik er niet aan mee wil doen (let wel, niet wil doen). Zo hoorde ik van een aantal gemeenten die het mogelijk maakte voor kinderen om zogenaamd in het huwelijk te treden. Dan ga je ontzettend voorbij aan de diepe betekenis die het huwelijk heeft. Er wordt een eed afgelegd bij een dergelijke plechtigheid. Het hoeft geen betoog dat het te heilig is om hier een 'spelletje' van te maken. (Overigens zou je je wel weer kunnen afvragen, waarom veel mensen geen moeite hebben met speelfilms waarin het nagebootst wordt...)

Dan het commerciële karakter wat valentijn draagt. Verwerpelijk, omdat het erg naar materialisme riekt. Heb je ooit gemerkt dat de rozen veelal duurder zijn als op een andere willekeurige dag in het jaar?

Persoonlijk kijk graag erg nuchter naar zulke dagen als bijv. valentijnsdag. Met die nuchtere blik is bij mij vooral de vraag, is het tonen van de liefde tot een andere beperkt tot een dag in het jaar? Overigens kan je dat doortrekken tot alle dagen die men tegenwoordig heeft. Ik noem o.a.: vaderdag, moederdag, dag van de leraar en vul verder maar in. Overigens zou je in bijbels opzicht zelfs kunnen zeggen, dat het verwerpelijk is. Geen een dag is van ons, maar elke dag behoort van de Heere te zijn. Nee, niet dat ik nu zeg het afgeschaft moet worden, maar laten we zeker als op het de liefde tot een andere persoon aankomt (dat kan trouwens iedereen zijn - ook onze vader/moeder/broers/zussen), niet doen alsof valentijnsdag de dàg zou zijn waarop het allemaal moet gebeuren.

Tot slot wil ik je nog veel geluk wensen samen met je vriendin. Boven alles wens ik je toe dat de relatie die je mag hebben, gebaseerd mag zijn om Gods Woord. En dat in alles het mag zijn: "Geef wat Gij beveelt en beveel wat Gij wilt" (Aurelius Augustinus 354 - 430)
Hermon
mluther, om die reden vier ik mijn verjaardag ook niet ;)
Gerard314
De manier waarop op Valentijnsdag nu loopt is puur commercieel, heb ik weinig mee.

Maar het, historisch twijfelachtige, verhaal over Valtijn is wel aardig om te lezen.

Citaat: "Waarop Valentinus antwoordde: 'Dat zou u niet van mij verlangen, als u iets meer wist van de heerlijkheid Gods; dan zou u beseffen dat Christus zijn zoon is.'"

zie http://www.heiligen.net/heiligen/02/14/02-14-0269-valentinus-rome.php
John61
Valentijnsdag is wat je er zelf van maakt of niet van maakt. Ik heb niks met valentijnsdag, maar wel met mijn lieve vrouw. Ik heb haar een grote bos rode rozen gegeven en kreeg van haar een fles badolie. Samen lekker eten gemaakt en opgegeten. Gezellig en leuk. Dat was onze valentijnsdag. Wat een ander er wel of niet mee doet, moet de ander zelf weten.