Bastaardvloek

Ds. G.C. Bergshoeff / 2 reacties

Vraag

Ik heb m’n kinderen altijd verboden om de eerste twee letters van Jezus te gebruiken als stopwoord of anders en ook de eerste twee letters van God, maar ik loop nu al een poosje te denken, waarom zeg ik -of zeggen we- wel de eerste twee letters van Heere. Hoe denkt u daar over?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is inderdaad een nare gewoonte om allerlei stopwoorden te gebruiken die betrekking hebben op God of Zijn Zoon. Naast dat het niet eerbiedig is, is het ook teken van taalarmoede. Onze taal is rijk genoeg om zonder allerlei stopwoorden onze gedachten uit te drukken. Wat dat betreft zou ik u van harte willen aanmoedigen om uw kinderen te stimuleren zich zorgvuldig te uiten in verzorgde taal.

Het doet me deugd dat u daar blijkbaar voor wilt staan. Nu moeten we daarin natuurlijk niet doorslaan. Van sommige afkortingen is de herkomst nauwelijks meer bekend. De vraag is of je er dan nog druk over moet maken. Zo zal iemand die “hé” zegt geen idee hebben waar dit vandaan komt. Ik zelf ken de link met Heere in elk geval niet. In dat geval denk ik niet dat u zich zorgen hoeft te maken of we hier met een bastaardvloek te maken hebben.

Scherpenzeel, ds G. C. Bergshoeff

Lees meer artikelen over:

vloeken
2 reacties
AHHK76
Ooit heb ik een keer een lezing gehoord van de Bond tegen het Vloeken... Het is niet voor niets, dat de eerste twee letters van de naam van Jezus, als bastardvloek worden gezien. Dat heeft een bepaalde achtergrond!
Dat is volgens mij niet het geval bij de eerste letters van Heere. Als je hierover meer wilt nemen, kun je misschien contact opnemen met de genoemde stichting, ze hebben ook een site.
handelingen2_21
volgens mij is er inderdaa geen verband

http://www.nu.nl/wetenschap/3623693/woordje-he-blijkt-wereldwijd-universeel-.html

woordjes voor Heere verschillend wereldwijd juist nogal