Filmen van de trouwdienst

Ds. J.A. Mol / 59 reacties

Vraag

Zijn er goede redenen om het filmen van de trouwdienst te verbieden?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Is het verkeerd om een trouwdienst te filmen? Zijn daar goede redenen voor aan te dragen?

Wat is eigenlijk een trouwdienst? Een trouwdienst is een kerkdienst. Een kerkdienst waarin de gemeente samenkomt met het bruidspaar om de zegen van God te bidden over het huwelijk. Dat is niet zomaar wat! Een kerkdienst is een 'heilige kerkdienst', al vergeten we dat misschien wel eens. En zo is dat ook met een trouwdienst.

Vanwege die heiligheid van de kerkdienst hanteren kerkenraden bepaalde regels. Eén van die regels kan zijn het niet toestaan van het maken van foto's of het filmen tijdens de dienst. Maar, zeg je, er zijn ook gemeenten waar dat wel is toegestaan. Dat klopt, er zijn kerken waarin de kerkdienst live via internet wordt uitgezonden. Met geluid, maar ook met beeld. En dit gebeurt ook tijdens belijdenisdiensten, doopdiensten en diensten bij bevestiging van ambtsdragers.

De kerkenraad is verantwoordelijk voor de gang van zaken rondom de dienst. En vanuit het oogpunt van de heiligheid van de kerkdienst, wordt wel besloten dat er niet gefilmd mag worden. Anderen nemen een andere beslissing. Ik ben van mening dat we hier een voorbeeld hebben van een 'middelmatige zaak'. Laten we de heiligheid van de (trouw)dienst niet uit het oog verliezen.

Hartelijke groet,
Kand. J. A. Mol

Tags in dit artikel:

trouwdienst
59 reacties
Ruben92
Maar er zijn dus niet echt Bijbelse argumenten dus.
rotterdam
Gebruik een vaste camera of zet "de filmer" boven bij de organist - zo heeft niemand er last van.
Pcrtje
@Ruben92, verwácht je dat er Bijbelse argumenten voor zijn?
Ruben92
@Pcrtje, oh nee hoor, zou aardig knap zijn, alleen heb soms moeite met dingen die worden verboden terwijl daar geen directe Bijbelse aanleiding voor is.
Ruben92
En daarbij hadden er best argumenten in kunnen staan zoals: De bruiloft zal geschieden tussen 2 personen en er zal niemand bij zijn want alleen de bruid en bruidegom mogen hier bij zijn, want dit is privé etc etc.

Als er zo iets in stond, ja daar zou je wel van kunnen afleiden dat je niet zou mogen filmen... maar die zijn er dus niet?
Autumn
Wij hebben onze trouwdienst (en de rest van de trouwdag) laten filmen en daar ben ik echt blij mee. De cameraman heeft vanuit verschillende posities in de kerk gefilmd en wij vonden dat niet storend. Nu kunnen we onze trouwdienst op ons gemak terugkijken. Ik vind het heel waardevol om de verkondiging nogmaals te horen (op m'n trouwdag beleef je alles heel anders) en rustig te overdenken, de liederen die we zongen terug te luisteren, de trouwbeloftes en de ringwisseling. Ook voor mijn kids voor later vind ik het erg mooi om zo'n film te hebben. Het is toch een van de belangrijkste dagen in je leven en zeker de trouwdienst was het feestelijke hoogtepunt van de dag.
AHHK76
Ik heb zelf weleens een trouwdienst en een doopdienst meegemaakt waar foto's werden gemaakt. Zelf vond ik dat niet bij het eerbiedige karakter van de dienst passen.
Als je een video laat maken, is volgens mij de filmmaker al snel bezig met het maken van een mooie film, ipv met hetgene waar de dienst om draait. Maar het maakt verschil hoe dit gedaan wordt. Ik heb weleens gehoord dat er bij een trouw- of doopdienst iets overnieuw moest gebeuren voor de film, dat vind ik echt te ver gaan.
Dat is toch anders dan een kus die over 'moet' op het gemeentehuis.
Wij maakten gewoon een foto bij de deur van de kerk met de dominee erbij en hadden een bandje van de dienst. Daarbij heb ik niet het gevoel dat we daardoor iets missen.
Bij ons in de kerk mogen geen foto's gemaakt worden tijdens een doopdienst. Hoe het bij een trouwdienst zit, weet ik niet. Wel denk ik dat deze dingen ook wat cultuurgebonden zijn...
Positivo
Lieve Refoweb-reageerders, waarom zou je 'n kerkdienst, doopdienst, trouwdienst, etc niet mogen filmen? Het is toch een prachtige technische mogelijkheid om e.e.a. her te beleven of voor degenen die er niet bij waren, opnieuw te beleven? Bij NL zingt op zondag, the Hour of Power, etc zegt toch ook niemand 'dat mag niet!'!
Geniet van de mogelijkheden die God dmv knappe koppen mogelijk heeft gemaakt!
kareljansen
Toen onze trouwdienst in de kerk plaatsvond vroegen we onze chauffeur en videograaf hun werk maar even neer te leggen en mee naar binnen te gaan. Ze waren beide al in 20 jaar niet meer in een kerk geweest. Toen we de trouwfilm gingen ophalen namen we een bijbeltje mee. Ik vroeg de videograaf of hij die wilde hebben. Laat het maar liggen straks zei hij.
juni
de kerkdienst een heilige dienst.
Wie eerbied voor de Koning der Koningen heeft,in Zijn huis zal toch gruwen van dat gefilm!
Autumn
Juni, ik heb eerbied voor de Koning der Koningen maar ik gruwel niet van gefilm. Leg me aub geen woorden in de mond en doe aub ook niet alsof ik oneerbiedig bezig ben. Dat is totaal niet zo!
Positivo
@Juni: waarom is filmen in de kerk 'een gruwel', zoals jij schrijft? En waarom het uitzenden van kerkdiensten niet? Of het uitzenden van bijvoorbeeld de trouwdienst van WA en Maxima (waar je ongetwijfeld zelf ook naar gekeken hebt!) ook niet? Merk je nu zelf hoe bekrompen een dergelijke opvatting is? Je maakt toch ook gebruik van mogelijkheden als een Refoweb-website, waarom dan geen video en/of fotografie in de kerk?
Antonia
@ juni, helemaal mee eens. Jezus zegt: Mijn huis zal een huis des gebeds genaamd worden en Hij dreef ze allen uit..
Gerard314
@juni
Dit is een aardig dialectische redenering die niet echt binnen het christendom pas, eeder binnen het marxisme. Het suggeren van tegenstellingen zonder deze te bewijzen.

Met het zelfde gemak kan je zeggen;

Wie eerbied voor de Koning der Koningen heeft,in Zijn huis zal toch gruwen van:
wel/geen hoed
geen/wel gezangen
wel/geen lange broek
geen/wel vrouwen op de kansel
wel/geen kinderen in de dienst
geen/wel ongehuwd samenwonen
etc, etc
Ruben92
@Antonia
Dus uit die tekst maak jij op dat je niet mag filmen in de kerk?
Jammer dat je de tekst uit z'n verband haalt. Dit gingen over mensen die de tempel gebruikte als een soort "marktplaats" om dingen te kopen en te verkopen, dus puur materialistisch, met eigen belang en hebzucht. Dat is totaal iets anders dan een moment vast leggen wat je later wilt terug kijken.
Nog een vraag: denk even aan het doel van filmen, een moment wat je later wilt gebruiken of herinneren. Is dat niet hetzelfde doel wat de apostelen deden toen ze het evangelie schreven? Dingen die Jezus zei (waar jij zelf nu uit kan citeren). Die dingen waren zo belangrijk, heilig en waardig dat ze ze wel moesten opschrijven.
Ik vind een kerkdienst of trouwdienst heel belangrijk en heilig. Juist om die reden vind ik het fijn dat wij middelen hebben zo dat wij dit kunnen terug kijken of luisteren. Wat denk jij van kerkdienstgemist.nl ? Daar kan je ook live meeluisteren of terug luisteren. Is toch hetzelfde? Alleen audio ipv video.
Vraag aan @juni en @antonia, waar staat dat je van filmen moet gruwen? En wat maakt filmen zo erg en anders ten opzichte van opnemen met een microfoon ?
Ruben92
En voor de mensen die mijn reactie weer uit verband willen halen door te denken dat ik het opnemen van een kerkdienst gelijkstel met het schrijven van het Evangelie, dan zeg ik nu maar alvast dat ik dat niet vind. De Heilige Schrift is altijd belangrijker, ik probeer alleen het doel te illusteren ; iets herinneren, opslaan, wat niet vergeten mag worden.
juni
positivo en autumn ik had de reacties niet gelezen,alleen mijn eigen mening gegeven.

naar Maxima ook niet gekeken tja,

bekrompen ben ik, geef ik toe hoor.Ik heb niemand dan mezelf op het oog gehad!
en...positivo,die refoweb-website, is zo vaak het t/o gestelde van de werkelijkheid[voor mij].

dat zit m in de beantwoorders van de vragen,dan denk ik,wat zijn ze op refoweb toch vriendelijk,wie het ook is.
dan merk je geen kerkverschil....
was de werkelijkheid maar zo,en om alles te lezen,had ik deze keer geen zin in positivo!mag toch?
doet u wat u zelf kan verantwoorden beste positivo en autumn ,o ja, k,heb zelfs geen fototoestel!
ik kom altijd zoveel armoede tegen....mn centen zijn altijd op aan een ander
als ik mn ogen sluit,gooit de fam. toch de foto,s weg,dus heb ik meer plezier in de werkelijkheid,die ik tegenkom aan helpen bij pijn, moeite verdriet,armoede,waar niemand naar wil luisteren of kerkverschillen die de naaste laten barsten....tja,k,verveel me nooit ,en blijf bekrompen,gek toch eigenlijk.goeie tip is nooit weg.
juni
ruben 92 waar staat dat.....
ik denk daar niet aan,want er was in de Bijbelse tijd toch geen filmtoestel?
hoef ik toch niet te gaan zoeken waar het staat?
doet u gerust wat u zelf wilt.Doen toch de meeste mensen?

zoeken naar iets wat er niet staat,zonde van mn tijd. k,gaf alleen mn eigen mening.
juni
gerard 314
k,doe mn best,u te begrijpen.
dat etc.etc. is zeker erg lang?

u bent zo te merken goed thuis in dialectische redenering herkenning
Ruben92
@Juni,
Precies, waar staat dat...
Daarom vraag ik; waar baseer jij op dat wanneer je eerbied hebt voor de Koning, moet gruwen van dat gefilm?
Want blijkbaar als je níet gruwt van het gefilm dan heb je (volgens jou) geen eerbied voor de Almachtige...

Daarom vraag ik wederom; waar baseer je dat op?