Iedereen in de hemel

Ds. J.J. van Holten / 1 reactie

Vraag

Met een christelijke vriendin had ik het over vergeving van zonden, de hemel en het eeuwige leven. We bleven zitten met een vraag/meningsverschil. Zij dacht dat in principe iedereen in de hemel kan komen, behalve mensen die zonde doen tegen de Heilige Geest en dus bewust tegen Jezus ingaan. Haar uitgangspunt was dat er in de Bijbel staat dat de liefde het voornaamste is en dat dat zelfs belangrijker is dan geloof. Ik ben echter van mening dat je echt alleen in de hemel kunt komen wanneer je in Jezus gelooft. Toch waren de dingen die zij zei wel relevant. Mijn vraag is dus: Kun je in de hemel komen zonder het belijden van Jezus?

Antwoord

Je vraag is niet helemaal duidelijk. Er lopen twee dingen door elkaar. Namelijk geloven en belijden. Als je samenvattende vraag aan het slot is: Kun je in de hemel komen zonder het geloof in Jezus? Dan is het antwoord kortweg NEE. Joh. 3 is daar glashelder over: Die in Hem gelooft zal niet verloren gaan. Maar die in Hem niet gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God (zoek in de Bijbel eens op het woord “gelooft” of “geloofd” en je komt vele teksten tegen die dit onderschrijven).

Als je vraag echter is of je zonder (openbare) geloofsbelijdenis in de hemel kunt komen dan lig dat anders. Het geloof is beslissend. Op diverse plaatsen in de Bijbel wordt ons dat gezegd. Het geloof in Christus maakt ons zalig, waarbij de veel gestelde vraag buiten beschouwing wordt gelaten hoe je aan dat geloof komt. Maar dat is hier niet aan de orde. Het geloof is bepalend en we weten uit de Bijbel dat geloof twee kanten heeft: Kennen en vertrouwen. Jezus te kennen en jezelf aan Hem toe te vertrouwen dat maakt ons zalig.

Vervolgens wil ik ingaan op de verhouding tussen geloof en liefde. Daar had je met je vriendin een discussie over. Nu is het vandaag de dag een veelgehoord argument dat de liefde boven alles staat. Die gedacht heeft een gevaarlijke kant. Want dan kan alles er mee door onder het mom van de liefde. Als je maar van elkaar houdt. Als er maar liefde is, dan kan alles want daaraan is alles ondergeschikt. Men beroept zich voor die mening vaak, overigens ten onrechte, op 1 Korinthe 13:13. Dat staat niet in dit vers. Wat staat er wel? Nu “blijven” geloof, hoop en liefde, maar de meeste van deze is de liefde. Dat is ook verklaarbaar waarom de apostel dat hier zegt: Want geloof gaat eens over in aanschouwen. Hoop wordt overbodig als datgene wat men hoopte is gekomen of verkregen, maar de liefde blijft altijd en vergaat nooit.  Alleen in die zin is de liefde de hoogste of de meeste. Nergens in de Bijbel staat echter dat het geloof wijkt voor de liefde. Dat de liefde in de plaats komt van het geloof. Of dat je geen geloof nodig hebt als je de liefde maar hebt. Dat is een misvatting. De Bijbel houdt geloof en liefde bij elkaar. Het gaat om het geloof dat door de liefde werkzaam wordt. Zo spreekt de Schrift.

Ik hoop dat ik je hierbij een stukje in de goede richting heb geholpen om de Bijbel goed te verstaan als het gaat om liefde en geloof.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten, Bergambacht

Lees meer artikelen over:

alverzoening
1 reactie
inChristus
Zonde tegen de Heilige Geest is o.a. heel bewust de Heilige Geest verwerpen. De Heilige Geest wil je een nieuwe natuur geven en jij wilt dat keer op keer persé niet. Je wil het niet geloven en/of je wilt niet echt bij Jezus Christus horen. Je houdt vast aan je beeld dat jij een zondaar bent. Je houdt vast aan je oude natuur. Dáár is geen vergeving voor. In feite logisch, want hoe kan je bijvoorbeeld iemand zijn driftige karakter vergeven? Dat ie vanuit die drift iets doet, dát kun je hem vergeven. Maar niet zijn karakter.
En daarmee ben ik het dus in zekere zin met je vriendin eens.

Als je in Jezus gelooft, écht in Hem gelooft dan ga je achter hem aan. Vanzelf. Dat wordt je geschonken. Neem Zijn Genade aan. Let op het "in Hem". Dat duidt op "in Hem" zijn. Wij zijn "In Christus Jezus", mits we Zijn Genade hebben aangenomen en daaruit leven. Dat het zichtbaar is.
"Want een ieder die 'in Hem' geloof zal niet verloren gaan, maar eeuwig leven hebben"
Dat Hij, de deur, de Schepper alle dingen, mijn Heer en Heiland, mijn Verlosser, dat mag openbaren in jouw hart!