Blaren

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Ik heb sinds een paar weken een soort blaren tussen mijn tenen. Vooral op de teen naast m'n kleine teen. Het is precies op de plek waar de tenen, zeg maar, tegen elkaar aan komen, dus het zou zoiets als een drukplek kunnen zijn. Maar het vreemde vind ik dat ik het nog niet eerder gehad heb. Ik heb geen nieuwe schoenen en de schoenen die ik heb zijn niet te klein of te strak. Het zit voornamelijk op m'n linkervoet, maar zag het pas ook op mijn rechtervoet. Ook op andere tenen zie ik wat plekjes. Niet blaren zoals dat op mijn kleine teen en die teen ernaast zit. Maar wel wat rode plekjes. Ik heb al een tijdje met zo'n blarenpleister gelopen op dat plekje, maar dit helpt niet echt. Het plekje blijft er zitten. En als ik niet zo'n blarenpleister erop doe, dan doet het zeer, want die blaren die drukken wel. Het zijn maar kleine blaartjes, maar toch doet het pijn. Want kan ik hier nu het beste aan doen?

Antwoord

Beste vragensteller,

De omschrijving van jouw klachten herken ik niet als passend bij een bepaald ziektebeeld. Het zien van de huidaandoening zou natuurlijk wel meerwaarde hebben en mogelijk leiden tot een diagnose.

Ik lees dat je al een aantal maatregelen hebt genomen. Eerlijk gezegd kan ik hier niet veel aan toevoegen. Het vermijden van druk is belangrijk, je moet dus goed nagaan hoe de druk op de huid komt. Is dat door schoeisel, door een nagel of door bijvoorbeeld overmatige eeltvorming?

Een blaar herstelt over het algemeen vanzelf als de oorzakelijke factor wordt weggenomen. Misschien is een bezoekje aan de huisarts toch de moeite waard?

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

huid
2 reacties
anna30
Vraagsteller: wel eens aan voetschimmel gedacht?
Voetschimmel of zwemmerseczeem uit zich vaak in kleinere blaartjes die met vocht gevuld zijn.
Het kan zich uitspreiden naar de overige tenen en andere voet.

Je kunt hiervoor prima middeltjes kopen bij de drogist: vraag er eens naar. Je hebt zalfjes en poeder. Dan ben je er na een paar dagen of weken van af.
MariaJoy
Ik vind het ook typisch klinken als voetschimmel. Als je daar afbeeldingen van zoekt via google, kom je misschien verder. Dan is een doktersbezoek niet nodig, daar koop je gewoon iets tegen bij de drogist.