(...) Ik werk wel goed, maar ik evalueer niet. En ik kom niet op voor m'n eigen ...

Ds. A. Th. van Olst / Geen reacties

Vraag

Ik heb een probleem, ik word er echt niet goed van. Op school enz. durf ik geen klap te zeggen en thuis... Maar goed, nu loop ik stage en ik heb nog maar een paar weken te gaan, en dan is het eindevaluatie. Tussenevaluatie heb ik al gehad; dat is dus onvoldoende. Ik ben vreselijk bang dat de eindbeoordeling ook onvoldoende wordt, want dat heb ik vandaag nog horen zeggen. Ik werk wel goed, maar ik evalueer niet. En ik kom niet op voor m'n eigen leerproces. Ik vind het allemaal erg moeilijk. En als het een onvoldoende wordt dan kan ik natuurlijk helemaal naar mijn opleiding fluiten. Dan kap ik gelijk met school, want dan zie ik het echt niet meer zitten, dan wordt het toch niks meer. Hoe kan ik nu veranderen? Ik word er zelf ook gek van.

Antwoord

Beste vragensteller/stelster,

Hartelijk dank voor je vraag. Als ik je goed begrijp voel je je klem zitten in je stage en opleiding. Daarin sta je beslist niet alleen. Er zijn veel jongeren die (bijna) vast lopen in de stage die ze moeten doen. En dat kan verschillende redenen hebben. Daarom is het ook moeilijk je een antwoord te geven waar je direct mee verder kunt.

De opleidingen van tegenwoordig, vooral de socialere opleidingen zoals pabo, spw/h enz., vragen heel veel van jongeren. Je moet je eigen functioneren onder de loep kunnen nemen, je moet kunnen reflecteren op jezelf. Je moet ook goed kunnen opkomen voor jezelf, assertief zijn, en zo zijn er nog een heleboel mooie en belangrijke woorden. En het kan gebeuren dat de stage niet lekker loopt. En het is zo jammer, want je zet je er voor in, maar een paar dingen lukken niet. Je zegt zelf dat het praten je niet makkelijk afgaat, en dat je niet opkomt voor je eigen leerproces, dat je ook niet evalueert. Misschien krijg je een onvoldoende voor je stage, terwijl je echt je best hebt gedaan.

Wat moet je doen? Ik zou zeggen: gebruik juist deze stage om er achter te komen wat je moet doen. De stage is een goed middel om te kijken of het werk (en ook de studie) bij je past. Daarmee zeg ik niet dat als je een onvoldoende krijgt voor je stage, je direct ongeschikt bent voor dit werk of deze opleiding. Wel is het nodig om te weten waar het aan ligt. En daarbij kunnen je stagebegeleider vanuit school, en je begeleider op de stageplek zelf, je helpen. Zij zullen je moeten uitleggen wat er precies misgaat en met je meedenken waaraan dat ligt.

Als je moeilijk uit je woorden komt, kan dat bij sommige opleidingen heel lastig zijn. Misschien voel je je erg onzeker, en kom je daarom moeilijk voor jezelf op. Misschien is dat de reden waarom je slecht uit je woorden komt. Dan kan het zo zijn dat de opleiding op zich wel bij je past, maar dat je eerst aan jezelf moet werken. Onzekerheid kan horen bij je gewone ontwikkeling. Dan overgroei je het wel. Het kan ook een andere oorzaak hebben.

Het is niet makkelijk voor je. Als je met goede moed begonnen bent aan je stage, valt het zo tegen als het niet wil lukken. Denk er bij alle moeite steeds aan, dat je mag zoeken naar Gods bedoeling in je leven. Zelfs als je stage niet lukt, is het geen weggegooide tijd geweest en ben jíj zeker niet mislukt! Je hebt je best gedaan, en dat is altijd voldoende.

Kies er niet direct voor te kappen met je opleiding. Want de school waar je de opleiding doet, kan je helpen te ontdekken waaraan het ligt en wellicht ook helpen bij de beslissing of het goed is om door te gaan of te zoeken naar iets anders.

Hartelijke groet, en sterkte in alles!
Drs. A. Th. van Olst

Tags in dit artikel:

psychologie