Modeshows

G. Slurink / 2 reacties

Vraag

Hoe moeten we als christenen tegen modeshows aankijken met betrekking tot de muziek die er wordt gedraaid en de vaak ordinaire kleding die word geshowd. Is het verantwoord voor ons om zo'n evenement bij te wonen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Bij het lezen van deze vraag viel mijn oog als eerste op de zinsnede “als christenen”. Ik denk dat we daarin het antwoord moeten zoeken. Wat is een christen en wat doet die? Is dat iemand die zondags naar de kerk gaat? Iemand die gelooft dat God bestaat? Iemand die bepaalde dingen voor waar houdt? Iemand die zich houdt aan bepaalde voorschriften? Iemand die bepaalde dingen afwijst? Wat maakt iemand tot een christen? Voor de christenen in Antiochië was het duidelijk: zij waren discipelen van Jezus Christus (Hand. 11:26). Telkens weer in het Nieuwe Testament zie je dat christenen discipelen worden genoemd. Deze discipelen overal ter wereld waren bereid alles op te geven, inclusief hun leven. Ze waren volgelingen en leerlingen van de Heere Jezus, die heel hun vertrouwen op Hem stelden en Hem verwachtten, voor Hem leefden en Zijn voorbeeld wilden navolgen. Een christen is iemand die op Jezus gericht is en alles van Hem verwacht, de zondevergeving, de geschonken gerechtigheid en een leven met Hem, nu in geloof en straks in aanschouwen. De rijkdom van een christen is in Jezus Christus en Zijn beloften.

Wat is er nu aan de hand op een modeshow? Er zijn allerlei modeshows, variërend van een lokale winkel die de nieuwe collectie presenteert tot de toonaangevende modeshows in Parijs of New York, waar ontwerpers van naam hun ontwerpen tonen. Soms gaat het simpel om het presenteren van de collectie, maar vaak, vooral bij merkkleding, gaat het om het neerzetten van een bepaald imago. De hele show inclusief de muziek, licht en aankleding is daar zorgvuldig voor geregisseerd. Het kledingmerk, de ontwerper of de winkel wil een bepaalde doelgroep aanspreken en een bepaalde boodschap overbrengen, die ook een bepaalde levensvisie bevat. Deze wordt daarna ook doorgezet in kledingwinkels en in het modebeeld in het algemeen. Deze levensvisie botst veelal met wat God ons leert door de Bijbel. En dat moeten we niet alleen zoeken in de bepaalde muziek of bepaalde kleding, maar vooral in wat er voor belangrijk en waardevol wordt gehouden, soms expliciet maar vaak ook impliciet. Een nadruk op en verheerlijking van tijdelijke en vergankelijke dingen.

Als je nu christen bent geworden door je vergankelijkheid te erkennen, te erkennen wie God is (onze Maker aan wie we verantwoording schuldig zijn) en wie jezelf bent (een verloren en opstandige zondaar), je bekeert van je eigen weg, of die nu uiterlijk braaf of goddeloos was of ergens daar tussen in, en je nu niet langer zelf op je eigen troon zit, en je hebt laten verzoenen door Christus (2 Kor 5:18-21) door Hem in geloof te ontvangen (Joh 1:12) en Zijn woorden voor betrouwbaar te houden, en Hij zo je Heiland en Zaligmaker, Koning en Hogepriester, leraar en voorbeeld is geworden... wandel dan ook daar in.

Jezus zegt tegen ons (in Matt 6:19-21): waar uw schat is daar zal ook uw hart zijn. Let op: het gaat hier om een bewuste keuze te maken waar je je schat zoekt. Het hart zal daar dan in volgen. Want Jezus zegt: Heb uw schat in de hemel, want als uw schat daar is, dan zal ook uw hart daar zijn. Maar als we voor onszelf schatten verzamelen op aarde dan zal ook ons hart daar zijn. Het is dus niet zo dat je je hart moet volgen, zoals vaak wordt gezegd, maar wat Jezus zegt is dat we moeten kiezen wat we voor belangrijk houden. Dan volgt het hart daarin.

Het gaat er niet om dat het verboden is met de wereld mee te doen, maar het gaat er om dat het twee tegengestelden zijn. Je kunt niet met beide meedoen; je hart kan niet op twee plaatsen tegelijkertijd zijn. Johannes zegt het onverbloemd: “Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld. En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid" (1 Joh. 2:15-17). En Jakobus zegt: "Overspelige mannen en vrouwen, weet u dan niet dat de vriendschap met de wereld vijandschap tegen God is? Wie dan nu een vriend van de wereld wil zijn, wordt als vijand van God aangemerkt" (Jac. 4:4). Simpelweg omdat het hart dan op andere dingen is gericht.

Moeten we nu modeshows (en vergelijkbare dingen) nu angstvallig mijden? Dat is niet wat de Bijbel zegt. De Bijbel heeft het over de wereld niet lief te hebben, er geen nauwe vriendschapsbanden mee te onderhouden, de wereld niet gelijkvormig te worden (Rom. 12:2), dat betekent: er niet gelijkgezind mee te zijn. Ik denk dat we goed moeten beseffen dat de wereld vol ijdelheid en slechtheid is, er is geen plaats waar we dat kunnen ontlopen, ook niet in ons eigen veilige kringetje. Er schuilt een gevaar in bepaalde dingen er uit te lichten gebaseerd op uiterlijkheden. Het gevaar is dat je dan de mug uitzift maar de kameel doorslikt, met meer aandacht voor de buitenkant dan de binnenkant (Matt 23:24-26). Niet dat ik daarmee bedoel dat we maar onverschillig moeten zijn waar het uiterlijke dingen aangaat. Maar het gevaar is dat we terwijl we bepaalde dingen afwijzen op uiterlijkheden, we ondertussen zelf ons hart verpand hebben aan andere dingen van deze wereld en daarmee de wereld gelijkgezind zijn in de liefde voor deze dingen. En daar ligt het probleem.

Als je hart niet in deze dingen is, dan kun je ergens veel makkelijker heengaan, als buitenstaander die gepaste afstand houdt, vooral met het hart, met heel andere doelen. Het zou kunnen gebeuren bijvoorbeeld dat je wordt uitgenodigd door iemand om mee te gaan naar een modeshow. Tenzij er werkelijk dingen gebeuren die ronduit spotten met God of die ik als schadelijk zou inschatten voor de persoon of mezelf, zou ik dat niet per sé weigeren. Ik zou er mogelijk op in gaan met de motivatie om interesse te tonen voor deze persoon. En misschien geeft het vroeger of later de gelegenheid in te gaan op de vergankelijkheid van het geheel, en er een balletje over op te werpen dat er iets beters is dat een onvergankelijke waarde heeft.

Het is ook niet zo dat we de wereld moeten ontwijken, maar eerder zoals Paulus zegt in 1 Kor 7:31: laten wij die van de wereld gebruik maken, deze gebruiken zonder deze te misbruiken (kan ook vertaald worden met: overmatig te gebruiken, in essentie: er proberen meer uit te halen dan we nodig hebben) . Goede en fijne kleding hebben is prima en je kan er God voor danken als je dat hebt en dat mag er leuk uitzien en iets zijn waar je je prettig in voelt. Maar maak het niet tot een schat, tot iets dat betekenisvol voor je is.

Het gevaar waar we alert voor moeten zijn, en dat geldt bij heel veel dingen in de wereld, is dat we beetje bij beetje de schijnwaarden er van gaan overnemen. Verontreiniging komt niet door ergens mee in aanraking te komen, maar door je waardeoordelen er door te laten beïnvloeden. En als je zo, misschien beetje bij beetje, je schat zoekt in dingen van deze wereld, en dat kunnen materiële en immateriële dingen zijn van allerlei aard, dan zal ook je hart daarin meegaan en afdwalen. Denk hierbij aan Demas (2 Tim. 4:10). Het tegengestelde is dan dat je meer en meer verkiest je schat bij Jezus te hebben en dan zal je hart juist daar in meegaan. Dat zal niet gaan zonder strijd, wat het gaat tegen ons vlees in, maar dit is de goede strijd (1 Tim. 6: 11-12). En dan worden de dingen van de wereld telkens minder belangrijk voor je, want als discipel van Jezus ben je dan bezig met dingen zoals bijvoorbeeld Petrus beschrijft in 2 Petr. 1:3-11.

Ik hoop dat dit antwoord helpt.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Tags in dit artikel:

kleding
2 reacties
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo Vraagsteller,
Johannes de Doper zegt over Jezus:
Joh 3: 30 Hij moet steeds meer op de voorgrond treden, en ik moet steeds meer naar de achtergrond verdwijnen. (GNB96)
Als je door kleding de blikken van mensen op je zelf wilt richten doe je niet hezelfde als Johannes de doper. Je treed zelf op de voorgrond, ja het is zelfs soms een verleiding tot onreine gedachten. Dat is heel erg. Jezus waarschuwt de mensen:
Mat. 5: 28 Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft. 29 Als dan uw rechteroog u doet struikelen, ruk het uit en werp het van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt.

Waarom zou je dan iemand aanleiding geven om met zijn ogen te zondigen als Jezus ons zo waarschuwt om niet met je ogen te zondigen. Jezus zegt zelfs:
Mat. 18: 6 Maar wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, doet struikelen, het zou beter voor hem geweest zijn dat een molensteen aan zijn hals gehangen was en hij in de diepte van de zee gezonken was.

God wil ook dat we naar het hart van de mensen kijken en niet naar hun uiterlijk. Mode is erop gericht naar het uiterlijk te kijken. (1 Sam. 16: 6 ...want de mens ziet aan wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan.)
1 Pet. 3: 3 Uw sieraad moet niet bestaan in iets uiterlijks: het vlechten van het haar, het dragen van gouden sieraden of het aantrekken van mooie kleren; 4 maar uw sieraad moet zijn de verborgen mens van het hart, met het onvergankelijke sieraad van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is voor God. 5 Want zo tooiden zich voorheen ook de heilige vrouwen, ...
Het sierraad van de vrouw is een zachtmoedige en stille geest en verder ook haar liefde tot God. Dat is een sierraad en daarnaar moeten we zoeken.
Je schrijft: "muziek die er wordt gedraaid en de vaak ordinaire kleding die word geshowd".
Dat klopt. En de mens is zwak. Wij laten ons helaas gemakkelijk verleiden. Niemand mag denken dat hij sterk is. Paulus zegt: 1 Thess. 5: 22 Ga elk soort kwaad uit de weg. (GNB96)
Wij bidden "en leidt ons niet in verzoeking". Dan moeten we onszelf ook niet in verzoeking leiden.
Psalm 1: 1 Gelukkig de mens
die niet meegaat met wie kwaad doen,
die de weg van zondaars niet betreedt,
bij spotters niet aan tafel zit,
2 maar vreugde vindt in de wet van de HEER
en zich verdiept in zijn wet, dag en nacht. (NBV)
Goed dat je over deze vraag nadenkt. Het is belangrijk. Lees ook: Jesaja 3: 16-26
Reageer gerust. Ik communiceer er graag over: emaildfj1@gmail.com
Positivo
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>