Nauwelijks een honger- en dorstgevoel

BSc J.H. Nijsink-Haase / Geen reacties

Vraag

Als jonge vrouw van 23 jaar heb ik een vraag over voeding. Al geruime tijd heb ik niet of nauwelijks een honger- en dorstgevoel. Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik een hele dag zonder eten en drinken kan. Gisteren heb ik bijvoorbeeld alleen een kop soep op en voor het slapen gaan een beker water. Ook kom ik gemakkelijk een dag door met een paar rijstwafels of 2 pistoletjes. Dat dit niet gezond is en ik mijn nieren -omdat ik te weinig drink- hiermee om zeep help, dat snap ik zelf wel. Momenteel weeg ik 67 kg met een lengte van 1.77. Mijn gewicht is in vijf jaar tijd 12 kg aangekomen. Op dit moment heb ik nauwelijks werk, dus ik zit thuis of ben op pad. Misschien is dat de reden wel dat ik niet eet of drink. Heeft u tips hoe ik weer gezond kan eten en drinken, en hoe ik weer een normaal hongergevoel krijg?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je geeft aan dat je jezelf er regelmatig op betrapt dat je een hele dag zonder eten en drinken kunt of met heel weinig eten en drinken. Je geeft zelf al aan dat je niet gezond bezig bent en dat er iets moet veranderen. Door deze vraag te stellen heb je al een eerste stap in de goede richting gedaan. Het lijkt me allereerst goed om dit met je huisarts te bespreken. Mogelijk is er een lichamelijke (of psychische) oorzaak waardoor je minder hongergevoel hebt. Heb je last van sombere of depressieve gevoelens? Dit kan ook de eetlust verminderen. In dat geval is het raadzaam om hulp te zoeken van een psycholoog of maatschappelijk werker.

Ik weet eigenlijk niet voldoende over je om een goed antwoord te kunnen geven. Voor een advies op maat raad ik je aan om naar een diëtist te gaan. Zij kan je ook motiveren om meer te gaan eten en drinken.

Je geeft niet aan hoe vaak het gebeurt dat je een dag nauwelijks eet. Is dit enkele keren per maand of enkele keren per week? Woon je op jezelf of woon je bijvoorbeeld nog bij je ouders?  Doe je zelf de boodschappen?

Je bent de afgelopen 5 jaar, 12 kg aangekomen en je hebt momenteel een gezond gewicht. Voorheen at je blijkbaar meer dan nu, want je bent aangekomen. Hoe at je toen? Was je bijvoorbeeld geneigd om te snaaien? At je gezond? Had je regelmaat in je voedingspatroon? Nu eet je erg weinig. Ben je de laatste maanden/weken nog afgevallen?

Hoe ziet je dagritme er uit? Je geeft aan dat je nauwelijks werk hebt. Daardoor kan het inderdaad zijn dat je minder regelmaat hebt. Mogelijk slaap je lang uit en neem je gewoon wat eten wanneer dat jou uitkomt. Onze biologische klok bevindt zich in de hypothalamus. Speciale zenuwvezels lopen vanuit de oogzenuwen naar de hypothalamus. Zo komt er informatie binnen over licht en donker. Daar wordt onze biologische klok op aangepast. De biologische klok geeft weer signalen af aan de hersenen en reguleert zo onder andere de eetlust. Als je overdag veel slaapt kan de biologische klok verstoord raken. Een goed dag- en nachtritme is dus belangrijk voor een goede regulatie van je eetlust.

Door te weinig te eten, krijg je in ieder geval een tekort aan belangrijke voedingsstoffen, dus het is goed om het anders te gaan doen.

Een paar praktische adviezen:
-Probeer eerst voor jezelf inzicht te krijgen in de voeding die je dagelijks nodig hebt. Kijk bijvoorbeeld eens op de website van het Voedingscentrum.

-Verdeel deze hoeveelheden over de dag: 3 hoofdmaaltijden en 2-3 tussendoortjes. Neem bijvoorbeeld wat fruit of een boterham tussendoor. Maak voor jezelf eventueel een planning (bijvoorbeeld 8 uur ontbijt, 12 uur lunch en 18 uur warme maaltijd en om 10, 13 en 20 uur een tussendoortje).

-Als het niet lukt om voldoende te eten doordat je totaal geen eetlust hebt, is het belangrijk om kleine, frequente maaltijden te gebruiken. Neem bijvoorbeeld extra melkproducten, wat nootjes, een krentenbol, boterham  of een mueslireep tussendoor. Zonodig kan een arts of diëtist je speciale drinkvoeding voorschrijven.

-Zorg dat je voldoende eten in huis hebt. Je kunt voor een aantal dagen een overzicht maken wat je wilt gaan eten. Daar maak je een boodschappenbriefje bij en dat haal je dan in huis.

-Nu moet je nog de discipline opbrengen om je aan deze planning te houden en ook daadwerkelijk voldoende te eten en te drinken. Zet eventueel een wekkertje. Wat ook kan helpen is om (vooral de komende weken) regelmatig met iemand anders af te spreken om samen te gaan eten. Zo heb je een stok achter de deur.

-Zorg dat je rond etenstijd op een plek bent waar je kunt eten, bijvoorbeeld thuis. Ben je toch onderweg terwijl het etenstijd is, zorg dan dat je eten bij je hebt of dat je dit ergens kunt kopen. Denk hier voor je weggaat over na.

-Wat drinken betreft: zorg dat je minimaal zo'n tien glazen per dag drinkt. Het kan helpen om 's morgens een lege 1,5 liter fles met water te vullen. Iedere keer als je iets hebt gedronken, giet je dezelfde hoeveelheid water uit de fles en spoelt dit weg. Aan het eind van de dag moet de fles leeg zijn.

-Houd een aantal dagen bij wat je eet en drinkt. Zo krijg je zelf meer inzicht in je voedingsinname.

-Zorg voor voldoende beweging (minimaal een half uur per dag) Door meer te bewegen kan de eetlust toenemen.

-Zorg daarbij voor een goed dag- en nachtritme. Ga op tijd naar bed en zorg dat je op tijd op staat. Neem vlak voor het naar bed gaan en 's nachts geen eten meer.

Ik wens je veel succes!

Hartelijke groet,
Anneke Nijsink-Haase

Lees meer artikelen over:

dorstvoeding