Hardop bidden

Ds. M.F. van Binnendijk / 2 reacties

Vraag

Beste ds. Van Binnendijk. Bedankt voor het antwoord op mijn vraag over het bidden. Alleen mis ik nog iets belangrijks in de beantwoording, want ik weet nu nog steeds niet of je echt hardop moet bidden. Ik hoor dat de laatste tijd steeds meer, maar zelf kan ik het niet in de Bijbel terugvinden. Ik gaf aan dat ik me daarbij niet op mijn gemak voel, omdat ik mezelf hoor praten, het voelt genânt aan en je moet er steeds op bedacht zijn dat je echt alleen bent. Ik vind dit erg moeilijk, ik bid veel liever zacht in mezelf. God hoort me immers toch?!

Antwoord

Ik kan me voorstellen dat je het vreemd vindt om hardop te bidden wanneer je alleen bent (ik ga ervan uit dat je dát ook bedoelt, zoals in je bidvertrek en stille tijd). Het is overigens geen kwestie van moeten, maar ontmoeten (= niet moeten).

Voordeel van hardop bidden is dat je beter geconcentreerd bent en minder gemakkelijk in je gedachten afdwaalt. Bedenk ook dat het hardop lezen van een boek gewoon was tot een jaar of honderd geleden. Stil lezen kende men niet. Zo is de Bijbel bedoeld (en geschreven!) om hardop te lezen, zelfs als je alleen bent (zie de indrukwekkende toelichting bij de Naardense Bijbel hierover).

De Psalmisten, koningen en profeten baden en zongen overigens ook hardop. Persoonlijk (Psalm 51) en in het openbaar. Maar God hoort evenzeer het woordeloos gebed van Hanna. Stil of hardop maakt geen verschil. Doe zoals het bij je past. Maar doe het wel met aandacht.

Ds. M. F. van Binnendijk

2 reacties
Alphonsus
Hardop bidden is confronterender voor jezelf. Gênant is het niet, wanneer je in je binnenkamer hardop zou willen bidden.

Zeker daar waar in het gebed om vergeving moet worden gevraagd en omstandigheden en personen bij naam genoemd moeten worden heb je met hardop bidden een grotere barrière te slechten dan wanneer je dat zacht doet.

De vraag om vergeving wordt er wel explicieter door voor jezelf en je ondervindt er ook een grotere zegening van wanneer het uit gesproken is.
Dit neemt niet weg dat God meer vergeving zou schenken bij een hardop gebeden gebed dan bij een stil gebed. Wanneer er geen schijnheiligheid in het gebed is is de vergeving altijd totaal.
Alleen de zegen die je er zelf uit ontvangt is dieper en intenser en blijft je ook bij. En dit dan als bemoediging en vertroosting.
pannenkoek
Bij een gebed dat ik hardop doet heb ik beter mijn aandacht erbij.
mijn voorkeur gaat dus uit naar hardop bidden. Dat leren wij onze kinderen ook.