Schenken aan goede doelen

Ds. J.L. de Jong / 5 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over schenken aan goede doelen. Ik steun regelmatig goede doelen met een gift, dit vind ik belangrijk om te doen. Maar door de hoeveelheid aan goede doelen/christelijke organisaties zie ik door de bomen het bos bijna niet meer. Ik wil er graag vanuit gaan dat mijn donatie goed wordt besteed en dat er niets aan de strijkstok blijft hangen. Waar moet ik op letten bij het kiezen van een goed doel? En er zijn veel christelijke organisaties, hoe weet ik of ze echt handelen naar de Bijbel en niet bijvoorbeeld alleen in naam christelijk zijn of in het verleden zo waren? Zijn er specifieke reformatorische goede doelen of organisaties die ook in het buitenland/vervolgde christenen of zending actief zijn? Bedankt alvast!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wie van genade mag leven, weet zich geroepen om barmhartig te zijn. “Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen” (Ef. 2:10). Vanuit de christelijke barmhartigheid komen goede doelen in beeld. Jij loopt er tegen aan dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Je vraagt waar je op moet letten en of er specifiek reformatorische goede doelen zijn. Er vanuit gaande dat jij en ik het woord 'reformatorisch' op dezelfde wijze verstaan, zou ik je wat tips kunnen geven natuurlijk. Maar zou je daar nu echt mee geholpen zijn? Ik vraag het me af...

Naar mijn overtuiging komt de roeping tot barmhartigheid namelijk niet alleen maar tot jou als privé persoon, maar tot jou als lid van een christelijke gemeente. Zondag 38 van de Heidelberger Catechismus, waar het gaat over de rustdag, noemt ook het “de armen christelijke handreiking doen” als een wezenlijk onderdeel van ons gemeente zijn. Ik geef je het advies om eens met de diakenen in je gemeente te spreken. Wanneer het goed is kunnen zij jou toerusten tot en stimuleren in het geven van gaven van barmhartigheid. Zij zullen waarschijnlijk wel een brede lijst van doelen hebben, die zij jou kunnen aanreiken. Mogelijk schrijven de diakenen daarover ook in het kerkblad of op de website van de kerk. Hopelijk bereiken we zo ook nog een ander effect, namelijk dat jij jezelf ingeschakeld weet -ook met het geven van gaven van barmhartigheid- in de gemeente waartoe je behoort.

Een hartelijke groet,
Ds. J. L. de Jong

Lees meer artikelen over:

giftschenken
5 reacties
AHHK76
Een poosje geleden hoorde ik dat organisaties die vertellen over honger e.d. meer giften krijgen, dan organisaties die vooral het Evangelie verspreiden... Er zijn wel organisaties die christelijk heten, maar vooral hulpverlening doen en zendingswerk echt op de tweede plaats staat. Ik denk dat je dit wel merkt in hun blaadjes die zij verspreiden. Ik durf hier geen namen te noemen, want ik ben geen rechter.
Natuurlijk is lichamelijke nood ook niet onbelangrijk. Maar als mensen hun leven lang genoeg te eten hebben en niet van de Bijbel gehoord hebben...! Wat voor waarde heeft die hulp dan?
Dus dat is een nadenkertje bij de keuzes die we maken.
Wat organisaties voor hulp in het buitenland:
Hulp voor vervolgde christenen: St. HVC, SDOK, Open Doors
Zending (en hulpverlening): St. Kimon, St. Ora, St. Andreaswerk, St. Kom Over En Help.
Even googlen levert meer info op over deze organisaties.
Dit is aan te vullen met vele andere organisaties, maar ik wil liever niet dat je door de bomen het bos niet meer ziet ;-)
Ik vind het ook lastig om hierin te kiezen. Als je een kind financieel adopteert of een zendeling bij een betrouwbare organisatie, dan heb je meer betrokkenheid, dan dat je hier en daar een losse gift geeft...!
Ik hoop dat je biddend tot een goede keus komt en dat je blijft bidden dat het werk wat je steunt ook gezegend wordt.
Autumn
Wat ik me dan ook afvraag: er zijn zoveel verschillende stichtingen en organisaties voor bijv. zending en vervolgde christenen. Welke kies je dan? Wat zijn de verschillen? Lastig...
kareljansen
Ik zou zeggen: follow the money. Veel geld wat opgehaald wordt door "goede doelen" gaat naar noodhulp. Een voorbeeld: Woord en Daad haalt (voornamelijk onder reformatorische achterban en diaconie) geld op voor de Filipijnen. Dit geld gaat naar AMG Filipijnen (onderdeel van AMG International). AMG Filipijnen is zelf ook slachtoffer en daarom moeilijk in staat hulp te bieden. De hulp wordt geregeld door het Rode Kruis en AMG helpt en financiert. Ik ben benieuwd of de Refo achterban ook geld zou geven als men had gezegd dat het Rode Kruis dit geld ging gebruiken. Er zijn heel veel projecten te vinden op internet die door de refo-achterban via allerlei kanalen wordt gefinancierd. Prachtig natuurlijk, maar het zet wel vraagtekens bij de legitimiteit. Is bijv. Woord en Daad niet steeds meer een marketinginstrument?
Rinn
'Geld dat aan de strijkstok blijft hangen' zal een heikel punt blijven.
Wil je zéker zijn dat je steun optimaal goed besteed is; maak dan gebruik van kerkelijke instellingen dan ben je zeker dat je geld goed terecht komt omdat intern altijd er goede controle systemen functioneren. Oké, ook daar zal een deel opgaan aan administratiekosten e.d. (dus strijkstok?) Maar..., realiseer je dat je daar nooit geheel aan ontkomt. Heb je niks met kerkelijke bureau's dan kun je denken aan een club als Friedensstimme. Voorzover bekend interkerkelijk. Maakt zich sterk voor Bijlbeverspreiding, zending onbereikte volkeren in de voormalige Sovjet-Unie en zet zich ook in voor geloofsvervolgden in die landen. Denk ook aan Bonisa (China zending) eveneens interkerkelijk.
juni
verstandig om te doen wat de ds. zegt.
maar als u ziet dat de ''behoeftige '''behoorlijke prioriteiten voor zichzelf hebben.....
is het een pre ,eens mensen te bezoeken,die zelf,alles er voor over hebben,om b.v. in oost europa kleding,voeding etc. gaan brengen.
Dan weet u gelijk ,wat er nodig is!
u kunt evt. zelf ''het nodige''kopen. en brengen op zo,n adres!!
Dan weet u,dat dit d.v. aankomt!
benzinegeld is ook zeer nuttig!!!!