Werkwijze Vragenrubriek

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik heb een aantal vragen naar aanleiding van de vragenrubriek en de discussie die hierover is ontstaan in het forumgedeelte. Ik ben benieuwd of jullie via deze weg kunnen reageren op de volgende vragen: Hoe worden panelleden geselecteerd? Worden antwoorden gelezen en gewogen (bijv. door een ander panellid) voordat zij op de site komen? Wordt er met panelleden gesproken als er veel (heftige) reacties komen? Wat bepaalt of je wel of niet op een antwoord mag reageren? Wie bepaalt of je wel of niet op een antwoord mag reageren?  Hoe wordt bepaald welke panellid welke vraag krijgt? Neemt de redactie de inhoud van de antwoorden voor haar rekening? Zijn er ook wel eens vragen die niet geplaatst worden? Ik besef dat het best wel veel vragen zijn zo in één keer, maar met een korte verklaring zou ik al zeer content zijn. Bij voorbaat hartelijk dank voor de in acht te nemen moeite!

Antwoord

Hieronder de antwoorden in vogelvlucht:

-Hoe worden panelleden geselecteerd?

Antw. Sommige panelleden bieden zichzelf aan, anderen worden door de redactie benaderd als we denken dat ze met hun deskundigheid een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de vragenrubriek. Een enkele keer krijgen we een tip van bezoekers.

-Worden antwoorden gelezen en gewogen (bijv. door een ander panellid) voordat zij op de site komen?

Antw. Ja, altijd gelezen en indien nodig taalkundig geredigeerd door de redactie. In eerste instantie gaan we er vanuit dat panelleden voldoende deskundigheid hebben om in te staan voor het antwoord. Bij twijfelgevallen wordt met het panellid zelf (of eventueel een andere deskundige) overlegd over nuancering of bijstelling. Het panellid blijft echter zelf verantwoordelijk voor zijn bijdrage. Dat is logisch. Behalve dat de Refoweb niet altijd de deskundigheid/kennis heeft om een antwoord inhoudelijk te beoordelen, zijn panelleden het onderling ook niet altijd eens met een bepaalde visie. Niet voor niets kennen we alleen al in onze reformatorische achterban tientallen kerken, richtingen en stromingen.

-Wordt er met panelleden gesproken als er veel (heftige) reacties komen?

Antw. Ja, er wordt in deze gevallen altijd teruggekoppeld met een aanvullende vraag, of de reacties worden doorgestuurd. Het is dan aan het betreffende panellid wat hij/zij daar mee doet. In de meeste gevallen volgt er dan door het panellid een nadere uitleg/aanvulling via de vragenrubriek.

-Wat bepaalt of je wel of niet op een antwoord mag reageren? Wie bepaalt of je wel of niet op een antwoord mag reageren?

Antw. De redactie maakt in overleg met de webbeheerder(s) een afweging of er een reactiemogelijkheid komt. Als we verwachten dat de emoties hoog zullen oplopen en het respect naar de beantwoorder en elkaar niet of moeilijk opgebracht kan worden, dan laten we geen reacties toe. De vragenrubriek is immers in eerste instantie een (eenzijdige) interactie tussen vraagsteller en panellid en geen platform voor betweters (hoe goed bedoel misschien ook). Via ons forum bestaat altijd de mogelijkheid om te reageren op een vraag/antwoord.

-Hoe wordt bepaald welke panellid welke vraag krijgt?

Antw. De redactie bekijkt of een vraag past bij de deskundigheid/ervaring van een bepaald panellid. Bij algemene geestelijke, ethische of pastorale kwesties kijken we bovendien wie er aan de beurt is. Gerichte vragen moeten soms wat langer op een antwoord wachten omdat het betreffende panellid dan al met een andere vraag bezig is.

-Neemt de redactie de inhoud van de antwoorden voor haar rekening?

Antw. Nee, over de inhoud gaat het betreffende panellid. Wij bieden slechts een platform. Concreet kan dat betekenen dat de redactie het niet altijd eens met een antwoord, maar dat in bepaalde kringen/stromingen (zowel ter rechter- als ter linkerzijde) in onze achterban wel zo gedacht wordt. Slechts indien een antwoord overduidelijk in strijd is met Gods Woord of er strafbare feiten plaatsvinden, zetten we dat niet online. Dat gebeurt echter zelden of nooit.

-Zijn er ook wel eens vragen die niet geplaatst worden?

Antw. Jazeker. Niet serieuze of kwetsende vragen worden niet in behandeling genomen. Voor vragen die al vaker zijn gesteld verwijzen we naar ons zoekprogramma of soortgelijke urls.

Tags in dit artikel:

refoweb