Stoppen, doorgaan of trouwen

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

27-01-2014, 10:00

Vraag

Nu ongeveer drie jaar geleden heb ik mijn vriend leren kennen. Ik wist toen nog niks af van God. In die tijd was ik me er dus ook niet van bewust dat ik met seks moest wachten tot aan het trouwen. Als ik dit had geweten, had ik dit zeker ook gedaan. Nu ben ik gelovig en heb dus seks met mijn vriend. Hij gelooft trouwens ook in Jezus. Nu weet ik niet meer of het nu goed is dat ik seks met hem heb. Moeten we er nu mee stoppen en wachten tot het huwelijk, of zijn we nu al verbonden en maakt het nu niet meer uit? Trouwen willen we op het moment nog niet in verband met school. Weet iemand hier een antwoord op, want wij weten niet meer wat goed is.


Antwoord

Jullie zijn er achter gekomen dat seks voor het huwelijk niet kan. Eerst hadden jullie daar geen moeite mee, maar door het leren kennen van God hebben jullie daar nu moeite mee. Nu zijn jullie echter al zo gewend aan dat hebben van seks voor het huwelijk dat de vraag leeft: kunnen we nog wel terug? Moeten we er nu mee stoppen? Trouwen kunnen we (nog) niet, maar mogen we nu doorgaan met het hebben van seks? We zijn nu al zo met elkaar verbonden dat een weg terug haast niet mogelijk is.

Dat zijn allemaal begrijpelijke vragen. Toch zou ik jullie willen oproepen om met het hebben van seks met elkaar te stoppen. Waarom? Laat ik proberen het te vergelijken met de overtreding van een ander gebod. Het niet mogen hebben van seks voor het huwelijk heeft te maken met het zevende gebod. Door jullie kennis aan God, kreeg je ook kennis aan Zijn geboden. Doordat je God lief gekregen hebt, wil je ook naar Zijn geboden leven. Als je Hem eerder had leren kennen, had je ook zeker gewacht met seks in jullie relatie. Heel mooi dat jullie dat hebben leren inzien.

Maar nu die vragen die bij jullie spelen. Ik wil dan graag een vergelijking maken met een ander gebod wat direct volgt op het zevende gebod. Daar staat immers dat je niet mag stelen. Stel dat je een leven leidt waarin je heel gemakkelijk van anderen wat steelt. Je hebt daar geen moeite mee. Je bent een grens overgegaan en je bent dat goed gaan vinden en goed gaan praten. Maar nu kom je tot geloof en zie je in dat je niet verder kan gaan met dat stelen. Hoe moeilijk dat ook is, maar daar probeer je dan mee te stoppen. Het is toch ondenkbaar om tot geloof te komen en 'gewoon' door te gaan met inbraken en winkeldiefstallen plegen. Dat leven moet een halt worden toegeroepen. Dat is heel begrijpelijk. Nu, zo is het ook met die overtreding van het zevende gebod. Door het kennen van God is dat je tot zonde geworden. Eerst niet, maar nu wel. Je kunt echter niet geloven en de zonde aan de hand houden en wat goed praten. Dat mag niet en dat wil God niet. Natuurlijk blijven we zondaar, maar dat wil niet zeggen dat we de zonde(n) maar wat bagatelliseren. Nee, God vraagt bekering daarvan. Vandaar de oproep die ik deed om te stoppen met seks voor het huwelijk. Ook al was het heel gewoon geworden en denk je dat je niet meer terug kan, God vraagt een leven van heiliging. Belijd Hem je zonden en vraag om kracht om tegen die concrete zonde die jullie begingen te strijden. Dat is niet gemakkelijk, maar dat hoort nu bij die goede strijd van het geloof. Ik weet zeker dat je meer rust hebt in je hart als je, weliswaar met vallen en opstaan, vecht tegen die zonde dan dat je het goed praat. Als je dan eenmaal toch met elkaar trouwt, mag je de Heere danken dat Hij jullie aan je zonde heeft ontdekt en dat Hij dat wilde vergeven, maar ook dat je kracht ontving om er tegen te strijden. Een leven dichtbij God en een leven naar Zijn geboden geeft altijd zegen en rust.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
Dit artikel is beantwoord door

Ds. R. W. van Mourik

  • Geboortedatum:
    07-02-1958
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
135 artikelen
Ds. R. W. van Mourik

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik las de vraag "bang om afgewezen te worden" en besloot om een beetje vergelijkbare vraag te stellen, maar dan vanuit het perspectief van een vrouw. Dertiger, in het algemeen niet verlegen, legio con...
2 reacties
27-01-2012
Worden wij nu door de doop ingelijfd in Christus of pas als we voor het eerst mogen geloven? Dan blijft het dus altijd onzeker voor mij, want dan moet ik zeker weten dat ik een waar geloof heb, daar k...
Geen reacties
27-01-2018
Onze ouderling (HHK) stelt de gave van scheiding der geesten te hebben. Zonder dat hij mij kent, 'weet' hij dat ik geen zaligmakend geloof heb. Ook mijn man twijfelt nu aan mij of ik wel behouden ben....
6 reacties
27-01-2010
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering