Van Ger. Gem. naar CGK

Ds. H. Paul / 32 reacties

Vraag

Al langere tijd verdiep ik mij in een overgang van de Ger. Gem. naar de CGK (Bewaar het Pand). Ondertussen mag ik vanuit Woord weten dat deze overstap te rechtvaardigen is. Echter loop ik nog tegen het volgende aan... Wat ik begrijp is dat het bij de Ger. Gem. alleen mogelijk is je lidmaatschap op te vragen als je naar de (Oud) Ger. Gem. (in Ned.). Nu vind ik dit een merkwaardige situatie, aangezien er bij de openbare belijdenis wel dezelfde vragen van Voetius beantwoord moeten worden. Waarom wordt er dan geen attestatie verleend of overgenomen van elkaar? En dat niet alleen, beide kerkverbanden hanteren toch dezelfde belijdenisgeschriften? Tot slot, niet helemaal onbelangrijk, hoe ziet een brief waarin je je lidmaatschap opvraagt er ongeveer eruit? Ben je nog verplicht een bepaalde reden neer te zetten of niet? En wordt de attestatie naar jou als persoon opgestuurd of direct naar de scriba van desbetreffende gemeente?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

De mogelijkheid om het lidmaatschap op te vragen (waarvoor overigens gegronde redenen moeten zijn en niet in overeenstemming is met het doen van belijdenis in de gemeente waartoe men behoort) is altijd aanwezig.

Wat u bedoelt is het verkrijgen van een attestatie. Dat is alleen mogelijk bij een overgang naar de Oud Geref. Gem. omdat dit in een afspraak is neergelegd. Met andere kerkverbanden is dat niet geregeld. Gezien de diversiteit van de Chr. Geref. Kerken is dat ook niet te verwachten. De "Bewaar het pand"-gemeenten zijn hier een onderdeel van. Ze komen dicht bij onze gemeenten, maar vormen geen zelfstandig kerkverband. Bij een overgang wordt daarom een bewijs van lidmaatschap meegegeven. Daarom zal opnieuw een vorm van belijdenis doen, plaats moeten hebben, tenzij de kerkenraad anders beslist.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

32 reacties
Antonia
Er worden in de GG wel andere vragen gesteld dan in de CGK. Ze luiden als volgt:

1.Verklaart gij dat gij de leer onzer kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schrift?
2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven en daarin zult leven en sterven?
3.Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
4.Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan?

Lees de verschillen.

Bij de GG gaat het om de leer en bij de CGK om het persoonlijk geloof.

@Hansje
Als je van de GG overgaat naar een ander kerkverband(muv OGGiN) dan heb je je belofte(4e vr) verbroken. Je gaat dan mis in de leer en daarover wordt je vermaand. Ga je toch van de kerk af, dan heb je je niet onderworpen aan de kerkelijke tucht. Kom je dan weer terug in de GG, dan leg je schuldbelijdenis af wegens overtreding van het 5e en 9e gebod. Dit geldt niet voor doopleden, die hebben nog niets beloofd.
Ruben92
pff soms vraag ik me echt af waar we mee bezig zijn, de leer, schuldbelijdenis, traditie etc lijkt wel belangrijker dan het persoonlijke geloof in Jezus Christus als onze Zaligmaker.
Antonia
@Justinus @Ruben92
Wat is het belangrijkst? Niet de mens en zijn geloof, niet de mens en de leer , maar De HEER van De Leer.
Ruben92
@Antonia klopt de mens en de leer is niet belangrijk! Helemaal mee eens, maar De HEERE is het belangrijkst. Amen!

Maar wat bedoel je met 'De HEER van De Leer' ? Bedoel je hier mee te zeggen dat De Hij alleen de HEER is van de GG leer? Althans zo komt dat over. Daarom vind ik vraag 1 wat moeilijk, omdat op een indirecte manier zeg je eigenlijk dat de GG leer de enige ware is en alles wat daar buiten valt niet.

Kan het ook verkeerd hebben hoor.
Hansje
Wat ik niet blijf snappen is dat mogelijk terugkeren naar de GG je het 5e en 9e gebod overtreden zou hebben.

Sorry dat ik het zeg, maar het lijkt wel of ze willen zeggen (zo komt het op mij over) dat zij alleen de waarheid in pacht hebben en dat andere kerken (zoals de CGK, waar ik deel vanuit maak) niet de het ware geloof preken.

Wat ik persoonlijk vindt het enorm jammer dat er erg in hokjes wordt gedacht en dat men hun mond vol heeft over eenheid binnen de kerk, maar als je terug wilt keren moet je schuldbelijdenis af leggen en dat kan ik echt niet rijmen hiermee.

Uiteindelijk is het zo dat we ons met God willen verzoenen!
Justinus
In de kerk waartoe ik behoor heb ik belijdenis van mijn geloof in God enz. afgelegd. Beslist niet in een leer of zienswijze HOE je God of De Heer moet belijden. De leer is in mijn ogen iets wat van en door de mensen is gekomen en zelfs door sommigen angstvallig vast wordt gehouden. Dat laatste zelfs zodanig dat, denk ik, men vergeet te geloven in de Heer, dan wel dat schijnbaar op de 2e plaats stelt. De leer schijnt de bovenhand te hebben, de oud-vaders worden voor mijn gevoel als nog belangrijker dan de Heer beschouwd. Zij immers hebben tot regels besloten en die vastgelegd (na bestudering....), en dat is dan de Leer. 'Mensenwerk' in mijn ogen.

Kijk ik dan naar hetgeen omtrent de leer wordt beleden, dan kom ik met @Hansje ook tot de gedachte dat de GG wel een hoge dunk van zich zelf heeft: de WARE en Zaligmakende leer. In dit opzicht verschilt de GG niet van de RK-kerk, die beweert nl. hetzelfde. Ook de Geref. Kerk art 31 heeft een tijd lang het zelfde beweert, doet dat nu niet meer meen ik te weten. In mijn kerk denken we (gelukkig) dat er 'meer wegen naar Rome leiden'. Hoe toevallig en toepasselijk!
Antonia
@ Ruben92
Met De Leer bedoel ik: De Heilige Schrift.
GGleer? Wat is dat voor een leer? Volgens mij bestaat ie niet.
Ruben92
@Antonia
Oke duidelijk.
Het leek alsof je doelde op dat de leer van de GerGem de enige ware is.
Antonia
@Hansje@Justinus
De GG claimt niet de ware leer te hebben, dat is een karikatuur.
Justinus
@Antonia ->ik citeer/kopieer je eigen woorden (25-1-2014/15:58):
1.Verklaart gij dat gij de leer onzer kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schrift?
Antonia
@Justinus
De GG claimt niet de ware leer te hebben, dat hebben ze nergens verklaard. De persoon die verklaart(en dit bevestigt met een eed), dat de leer welke hij geleerd, gehoord en beleden heeft, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schrift, die alleen houdt dit voor de ware leer en niet de kerk. Dit is strikt persoonlijk en wie ben ik om dat te veroordelen, want ik ga niet over het geweten van een ander.
Dinand
Als mensen zich bemoeien hoe een geloof eruit moet zien dan blijft er maar een geloof over en dat is een eigen geloof van de mens, en dat heeft niets te maken wat de bijbel met waar geloof bedoeld.
Er zijn zoveel namen van kerken, zoveel verschillende gedachten van uitleg, het gaat nergens over.
Schuldbelijdenis doen omdat je overgegaan bent, de leer van de kerk, waar gaat het over.
Er is maar 1 leer en daar getuigd de Bijbel van het onfeilbare Woord.
Heb ook wel eens gehoord als de cgk zich weer zou aansluiten bij de gg dan zouden ze eerst schuldbelijdenis moeten doen.
Refoweb vragen gaan er veel over dat vragenstellers moeite hebben met geloven bang zijn voor de HEERE.
Ook, ik hoor er niet bij, en kan het ooit nog wel goed met mij komen.
Jezus Christus heeft ons juk licht gemaakt, en wat gebeurd er we maken ons juk juist weer zwaar met alles wat niets met Jezus Christus te maken heeft.
Wij maken ons zo te schande voor de buiten wereld, wat hebben we uit te dragen in evangelisatie als we er zelf niets van begrijpen.
Wat moet de buiten wereld trekken om tot geloof in Jezus Christus te komen.
ER is 1 ding voor nodig, tot de HEERE gaan en Hem het voor zeggen hebben.
HIJ MOET WASSEN EN IK MINDER WOORDEN.