Menstruatiepijn

drs. J. de Jongh-van Hoof / 2 reacties

Vraag

Ik heb erge menstruatiepijn in mijn onderbuik en rug. Ibuprofen, naprox, paracetamol en feminax werken allemaal niet. Ik blijf heel veel pijn houden. Ik heb ibuprofen 400 mg en paracetamol 1000 mg genomen, maar niks werkt. Wat kan ik er tegen doen? Want ik kan natuurlijk ook niet iedere keer dat ik ongesteld ben thuisblijven met een kruik.

Antwoord

Menstruatiepijn behandel je meestal met NSAID’s. Zie ook het stukje uit thuisarts.nl. De dosering mag echter hoger. Mocht je een aantal soorten NSAID’s geprobeerd hebben, dan kan je ook de pil gaan gebruiken. Wanneer ook dat onvoldoende helpt, adviseren we ook weleens de pil door te slikken. Wanneer er ook sprake is van hevige vloeiingen zijn er ook andere opties. Bespreek dit eens met je huisarts.

Op www.thuisarts.nl vindt je onderstaande:

Wat kunt u zelf doen bij menstruatiepijn?

• Zorg voor rust en ontspanning.
• Leg een warme kruik op uw buik of onderrug of neem een warm bad.
• Als de pijn ook uitstraalt naar uw rug, kunt u met oefeningen uw onderrug ontspannen. U kunt bijvoorbeeld de rug afwisselend hol en dan weer bol maken. Ook kan het helpen als iemand uw onderrug masseert.
• Sommige vrouwen hebben na een orgasme minder pijn.

Bij menstruatiepijn helpen NSAID’s vaak goed. De bekendste NSAID’s zijn ibuprofen, diclofenac en naproxen. NSAID's kunnen maagklachten geven en de werking van sommige andere medicijnen beïnvloeden. Mensen met hart-, vaat- en nierproblemen en mensen boven de 70 jaar moeten extra voorzichtig zijn met het gebruik van NSAID’s. Zorg dat u de NSAID’s op de dagen dat u pijn heeft met een vaste regelmaat inneemt. NSAID’s hebben verschillende doseringen:

• ibuprofen 400-600 mg 3 tot 4 maal per dag;
• diclofenac 25-50 mg 2 tot 3 maal per dag, of 75-100 mg 2 maal per dag;
• naproxen 250-500 mg 2 maal per dag.

Let op: NSAID’s kunnen maagklachten geven en de werking van sommige andere medicijnen beïnvloeden. Als u maagklachten van NSAID’s krijgt, dan kunt u er een maagbeschermend medicijn bij innemen, bijvoorbeeld omeprazol of ranitidine. Omeprazol en ranitidine zijn zonder recept verkrijgbaar.

Verdraagt u de NSAID’s slecht? Dan kan paracetamol ook prima helpen. Zorg dat u de paracetamol op de dagen dat u pijn hebt met een vaste regelmaat inneemt. Zo nodig maximaal 4 maal per dag 1000 mg paracetamol.

Heeft u tijdens uw menstruaties veel klachten, bijvoorbeeld buik-, rug- of hoofdpijn, of verliest u veel bloed? Dan kan de anticonceptiepil helpen. Met de pil heeft u meestal minder of geen menstruatieklachten. De anticonceptiepil slikt u drie weken achter elkaar dagelijks en dan een week niet. In die ‘stopweek’ komt de menstruatie.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

menstruatiepijn
2 reacties
drj
Probeer het eens met teunisbloemolie. Je kunt daar gerust ook meer van nemen, net als bij olijfolie heeft zich tot nu toe nog niemand om het leven gebracht met een overdosis teunisbloemolie ;-).

Ik had een vriendin die altijd 2 dagen in bed bleef vanwege ernstige klachten. Ze klaagde tegen mij, dat haar menstruatie net tijdens haar skivakantie zou komen. Met teunisbloemolie is ze gewoon blijven skien.

Het beste is, de hele maand door een hoge dosis teunisbloemolie te slikken, niet alleen tijdens je klachten. Als je na drie maanden nog geen verbetering hebt gemerkt, zit er niets anders op dan de goed adviezen van drs. De Jongh-van Hoof op te volgen.
Als je liever niet de pil wilt slikken is het het proberen waard.

Menstruatiepijn ontstaat voor zover op dit moment bekend, door een veranderde balans in bepaalde stoffen in je lichaam (prostaglandinen, tromboxaan, enz.). Omdat deze stoffen beinvloed worden door de vetzuurstofwisseling in je lichaam en op hun beurt zowel de vetzuurstofwisseling als ook de productie van stoffen die het ontstaan van menstruatiepijn bevorderen dan wel verminderen beinvloeden, kan het enige tijd duren voordat je met het innemen van teunisbloemolie de balans in de goede richting laat omslaan.

Of en hoe het bij jou werkt, hangt ervan af wat bij jou de precieze oorzaak van de menstruatieklachten is. Omdat dit bijna nooit bekend is, kun je uitproberen of het bij jou werkt. Baat het niet, dan krijg je er misschien een mooie huid van. Zoals gezegd, als het na drie maanden dagelijks innemen niet werkt, kun je beter iets anders proberen.

P.S.
NSAID ontvouwen hun werking overigens ook in de vetzuurstofwisseling om ons van de pijn af te helpen, maar op zij doen dat door bepaalde stappen in die stofwisseling uit te schakelen, met als gevolg dat we minder pijn voelen. Het nadeel zijn de bijwerkingen (zie het antwoord van de deskundige).

http://en.wikipedia.org/wiki/Eicosanoid
http://en.wikipedia.org/wiki/Prostaglandin
Ineke
Ooit naar de huisarts geweest en doorverwijzing gevraagd voor gynaecoloog? Er kan een vleesboom zitten wat de menstruatieklachten aanzienlijk verergerd. Of gekeken of je last hebt van endometriose verklevingen in de baarmoeder?
Niemand voelt zich op z'n best tijdens deze dagen maar jouw klachten lijken mij extreem erg! Sterkte....