Melkklierweefsel

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Een aantal weken geleden heb ik borstonderzoek (echoscopie en röntgenfoto) gehad omdat ik een knobbeltje in mijn borst had wat er voorheen niet was. Het bleek gelukkig melkklierweefsel te zijn. Mijn vraag is: hoe lang mag dat blijven bestaan? Ik voel het namelijk nog steeds. De arts raadde mij aan het wel in de gaten te houden.

Antwoord

De borsten van een vrouw bestaan voor het grootste deel uit melkklierweefsel. Soms kan dat vaster aanvoelen, met als gevolg dat er een knobbeltje of een streng te voelen is. Vaak gaat dat een beetje op en neer met de menstuatie. Sommige vrouwen voelen vaak/regelmatig dit soort dingen. Daar valt weinig aan te doen, en je hoeft er ook niets aan te doen. Wanneer echo/foto op dit moment goed zijn, mag je er van uitgaan dat er niets aan de hand is.

De opmerking “houd het in de gaten” slaat naar mijn idee meer op het feit dat je als vrouw (iedere vrouw) altijd enige aandacht moet geven aan je borsten. Wanneer is vastgesteld dat wat je nu voelt melkklierweefsel is, dan hoef je dat niet speciaal te bekijken. Dat is gedaan en in orde bevonden. Iedere nieuwe verandering behoeft aandacht, maar -nogmaals- dat geldt voor iedere vrouw.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

medisch