Zwijgen bij vloeken

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Bij het derde gebod wordt vaak gezegd dat je ook schuldig bent als je een vloek hoort en er niets van zegt. Waar staat dat in de Bijbel? Hoe moeten we dan Spreuken 9:7 en 8 lezen? “Wie de spotter tuchtigt, behaalt zich schande; en die de goddeloze bestraft, zijn schandvlek. Bestraf de spotter niet, opdat hij u niet hate; bestraf de wijze, en hij zal u liefhebben.”

Antwoord

Beste jongere,

Bedankt voor je vraag, als je een vloek hoort en er niets van zegt... De Heere Jezus zegt: “Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader Die in de hemelen is. Maar zo wie Mij verloochend zal hebben voor de mensen, dien zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader Die in de hemelen is.” Dat staat in Matth. 10:32, 33. Verder kun je in zondag 36 van de Heidelbergse Catechismus veel vinden. Het mooie van de Catechismus is, dat daar ook steeds Bijbelteksten bij vermeld staan. Daar kun je de zaken terugvinden.

Je vraagt ook naar de Spreuken 9:7, 8. “Bestraf den spotter niet, opdat hij u niet hate...” Een verstandig mens zal luisteren naar een goed woord. Een vermaning zal hij ter harte nemen. Maar een spotter... Bij een spotter/goddeloze valt de vermaning meestal niet in goede aarde. Je hebt daarom wijsheid nodig om met de mensen om te gaan en het juiste woord te spreken. De Heere wil je die wijsheid geven. De tekst Spr. 9:7, 8 wil natuurlijk niet zeggen dat je beter maar niets kunt zeggen, als een ander vloekt.

Van harte wijsheid toegewenst.

Vriendelijke groet,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

Heidelberger Catechismusvloeken