Bestraffing van de slang

Ds. A. van Vuuren / 5 reacties

Vraag

Waarom werd de slang eigenlijk bestraft en veroordeeld met: "Op uw buik zult gij gaan en stof zult gij eten"? De slang werd toch alleen maar gebruikt door de duivel, daar koos hij toch niet zelf voor?

Antwoord

Beste vraagsteller, je medelijden met het dier, de slang, is een goede en begrijpelijke zaak. We zien in de Bijbel dat het dier onderworpen is aan de mens en in dit geval ook aan de duivel. De duivel trekt de slang mee in zijn zondeval, zoals hij dat ook met de mens doet. Benaderen we dat vanuit ons rechtvaardigheidsgevoel dan lopen we vast. Dan zeggen we: maar een slang is geen verantwoordelijk schepsel. De slang lijdt onder de gevolgen van de val van de boze engelen, Satan en zijn trawanten. Heel de schepping zucht onder de gevolgen van de zondeval van de mens, zie Romeinen 8 het tweede deel. Er zit regelmatig een kat met drie poten in mijn tuin. Als ik hem zie hinken bepaalt dat me bij onze zonde.

We denken vaak te individueel over ons kwaad. Het heeft dikwijls gevolgen voor onze omgeving, voor mens en dier. Dat blijkt al daaruit dat het eerste mensenpaar door God zelf gekleed wordt met dierenhuiden. Ons mag troosten dat eenmaal de schepping nieuw wordt, daar is geen straflijden van mens en dier meer. Ziet ik maak alle dingen nieuw, zegt Christus vanaf Zijn troon (Openbaring 21).

Om daar deel aan te krijgen is nu nodig dat we zelf van de eeuwige straf zijn ontheven, dat we door geloof en bekering deel hebben aan de gerechtigheid van Christus, die de toorn van God tegen de zonde van het menselijk geslacht droeg. Dan gaan we ons ook liefdevol gedragen tegenover het dier. De rechtvaardige kent het leven van zijn beesten, zegt de Spreukendichter. God laat de ezel die door Bileam geslagen wordt, zeggen: wat heb ik u gedaan, dat gij mij tot driemaal geslagen hebt?

We kunnen als mens moeite hebben met de straf die de slang in het Paradijs kreeg. Toch geloven we op grond van Gods Woord dat God altijd rechtvaardig handelt. Hij is mijn Rotsteen en in Hem is geen onrecht (slot Ps. 92).

Hartelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

Lees meer artikelen over:

slangzondeval
5 reacties
1a2b3c
kilejan: De slang was een schepsel van God...

Jazeker, en God had alles zeer goed geschapen, dus de slang ook.
En uit de rest van de Bijbel kan je wel opmaken dat het de duivel was die de slang heeft gebruikt.

Opb.12:9 En de grote draak werd neergeworpen, namelijk de oude slang, die duivel en satan genoemd wordt, die de hele wereld misleidt...

Opb.20:2 En hij greep de draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan...

Joh.8:44 U bent uit uw vader de duivel, en wilt de begeerten van uw vader doen; die was een mensenmoordenaar van het begin af... (de slang was geen mensenmoordenaar)
1a2b3c
De duivel is een gevallen engel en engelen zijn geesten, die zijn niet stoffelijk.
1a2b3c
Als iemand door de duivel bezeten is betekent dat toch ook niet dat er een slang in hem/haar zit?
De slang wordt niet alleen met de duivel vergeleken maar ook met Jezus.
Joh.3:14 En zoals Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet de Zoon des mensen verhoogd worden
Swimmie
@1a2b3c: Volgens mij gaat de vergelijking met Joh.3 niet op. Hier is de vergelijking het verhoogd worden, niet de slang.
1a2b3c
Door het zien op de verhoogde slang werden de mensen genezen en door te zien op Jezus die aan het kruis verhoogt is worden de mensen van hun zonden genezen.